اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر فدراسیون بازی‌های بومی و محلی خبر داد

فعالیت 460 هیئت ورزش سنتی در کشور

خبرگزاری فارس: دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی از فعالیت 460 هیئت ورزش‌های سنتی و بومی‌محلی کشور خبر داد.

فعالیت 460 هیئت ورزش سنتی در کشور

رسول کلهر در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت رسالت ذاتی فدراسیون سنتی و بازی‌های بومی‌محلی را احیای بازی‌های بومی‌محلی کشور دانست و اظهار کرد: توجه ویژه به این بازی‌ها از اهداف مهم فدراسیون است.

وی توجه به نیازهای روستایی و عشایر در ورزش، توجه به مخاطبان علاقه‌مند به کشتی‌های ملی و اصیل ایرانی و توجه به ورزش دو و میدانی را از برنامه‌های فدراسیون مذکور ذکر کرد.

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی، ادامه داد: این فدراسیون از علاقه عشایر به سوارکاری و تیراندازی غافل نیست و با برگزاری مسابقات کمانگیری روی اسب استعدادهای این بخش را شناسایی کرد.

وی برگزاری مسابقات کشتی آزاد در گروه سنی نوجوانان و جوانان در همدان برای شناسایی استعدادهای این رشته ورزشی در بین روستائیان را از دیگر اقدام‌های این فدراسیون بیان کرد.

کلهر، برگزاری جام نوروز در رشته‌های مورد علاقه روستائیان از جمله فوتبال، والیبال، رشته‌های رزمی و کشتی‌های سنتی را از برنامه‌هایی عنوان کرد که امسال برگزار شد و تداوم می‌یابد.

وی، توجه به بعد همگانی ورزش را از دیگر برنامه‌های فدراسیون نامید و بیان کرد: در بخش بانوان نیز مسابقات فوتسال، والیبال و آمادگی جسمانی نیز برگزار شد.

این مسئول، با اشاره به برنامه‌های جشنواره نوروز امسال، خاطرنشان کرد: این مسابقات شامل مسابقه لافندبازی، هفت سنگ، دال‌پلان (مسابقه پرتاب سنگ)، نمایش بازی‌های محلی و ملی هر استان است.

وی افزود: برنامه تقویم سال 91 با پنج میلیارد تومان بسته شد و با توجه به مشکلات مالی که وجود داشت فعالیت فدراسیون کاهش یافت.

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی، همکاری خیران و نهادها با این فدراسیون را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: 25 هزار دهیار در کشور وجود دارند که دارای اعتبار خوبی هستند و با تشکیل شوراهای ورزش و با کمک آن ها تیم‌ها به مسابقات اعزام می‌شوند.

وی برگزاری مسابقه فوتبال دهیاران در اصفهان، برگزاری سومین سال بازی‌های سوارکاری، کشتی سنتی و تیراندازی برای عشایر را در زنجان از برنامه‌های اجرا شده این فدراسیون بیان کرد.

کلهر با اشاره به وجود نوع 30 کشتی سنتی در کشور، یادآور شد: کشتی گیله‌مردی گیلان، لوچو مازندران، با چوخه خراسان بزرگ و غیره فدراسیون را بر این داشت تا برای احیای آن ها و حفظ فرهنگ اصلی ایرانی گام بردارد.

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی با اشاره به اینکه 460 رئیس هیئت در استان‌ها فعال هستند، متذکر شد: طبق برنامه فدراسیون نگاه ویژه به ورزش همگانی و توسعه در تمام بخش‌ها مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم انجمن کشتی گیله‌مردی گیلان، کشتی چوخه خراسان و کشتی لوچو و دیگر کشتی را داشته باشیم.

انتهای پیام/84002/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول