اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درد دل یک جانباز دفاع مقدس

ذهنیت غلط جامعه نسبت به مزایای جانبازان / انتظاری از مردم جامعه نداریم

خبرگزاری فارس: یک جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه انتظاری از مردم جامعه نداریم، گفت: جای تعجب دارد که پس از گذشت سال‌ها از زمان جنگ هنوز جانبازان ما دغدغه دارو و تامین معیشت روزمره خود را دارند.

ذهنیت غلط جامعه نسبت به مزایای جانبازان / انتظاری از مردم جامعه نداریم

مجتبی پارسا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: ما انتظاری از جامعه نداریم چرا که مطابق با فرمایش رهبر معظم انقلاب آن را از جمله برترین جوامع دنیا می‌دانیم که مردم آن بسیار فهیم و ارزشمند هستند.

وی افزود: هر کدام از اقشار جانبازان از جمله شیمیایی‌‌ها و ویلچرنشین‌ها شرایط خاصی دارند اما پس از گذشت این همه سال از زمان جنگ هنوز جانبازان ما دغدغه دارو، معیشت، مسکن امن و نحوه تردد دارند.

این جانباز شیمیایی تاکید کرد: همسران این جانبازان نیز این دغدغه را دارند که چگونه با گذشت زمان از شوهرانشان که به طور مثال به عوارض شیمیایی و یا ویلچرنشینی دچار شده‌اند مراقبت کنند.

*‌ هواپیمایی هنوز لزوم خدمات ویژه حمل و نقل جانبازان را درک نکرده است

وی اضافه کرد: هنوز نتوانسته‌ایم به هواپیمایی جمهوری اسلامی بفهمانیم که حمل و نقل جانباز نخاعی ویژه است و چند بار جانبازان ما به دلیل ناکار بلدی خدمات ویژه فرودگاه تا مرز شکستن پایشان پیش رفته‌اند.

وی افزود: در خارج از کشور زمانی که یک فرد در اثر حادثه قطع نخاع شود این استحقاق را پیدا می‌کند که از تسهیلاتی در جامعه استفاده کند و این در حالی است که پس از گذشت این همه سال هنوز کوچک‌ترین خدماتی برای جانبازان نداریم اما حرف و حدیث درباره خدمات ارائه شده به آنها زیاد است.

این جانباز اظهار کرد: در اوایل انقلاب بلیط‌های هواپیمای ما به شکل 50 درصد تخفیف بود اما اکنون به صورت چارتر و آزاد درآمده است.

* مایل هستیم دغدغه‌های خود را بیان کنیم

وی با اشاره به دیدگاه‌های غلط جامعه درباره امکانات جانبازان تصریح کرد: پیش از اتمام جنگ، بسیاری از مسایل را عنوان نمی‌کردیم چرا که نمی‌خواستیم مسایل نظام به خارج منتقل شود اما اکنون مایل هستیم دغدغه‌های خود را بیان کنیم.

پارسا تاکید کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای درآمده است که قانون داریم اما ضامن اجرایی برای آن وجود ندارد و یا قانون‌های ما نشانه درک نادرست از شرایط جانبازان است.

* کوچک‌ترین تصوری از هزینه‌های جانبازان وجود ندارد

وی اضافه کرد: سال گذشته این مطلب تصویب شده که هزینه‌های درمانی جانبازان بر عهده سازمانی است که در آن شاغل هستند و اواسط امسال این مسئله ابلاغ شده و این در حالی است که این سازما‌ن‌ها کوچک‌ترین تصوری از میزان هزینه‌های جانبازان ندارند و گاه آن را شبیه یک سرماخوردگی ساده می‌پندارند.

این جانباز تاکید کرد: از سوی دیگر این دستگاه‌ها بارها به ما اعلام کرده‌اند که بودجه‌‌ای برای این مسئله به ما پرداخت نشده است و ما تنها به احترام جانبازان بخشی از این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مواقع ما مجبور هستیم تا صدها هزار تومان برای درمان‌های عادی هزینه کنیم و این مسئله جدای از داروهای خاص است که بحث میلیونی برای آن مطرح است.

* کسی پیگیر اجرای قوانین جانبازان نیست

پارسا اضافه کرد: مشکل مهم در ارتباط با جانبازان این است که وقتی قانونی تصویب می‌شود این قانون پیگیری و اجرا نمی‌شود.

وی تأکید کرد: از سویی جانبازان ارتش تسهیلات ویژه‌ اداری دارند که جانبازان بسیجی از آن برخوردار نیستند و شرایط سختی را سپری می‌کنند.

این جانباز افزود: من در هواپیمایی جمهوری اسلامی کار می‌کنم و با دوستان جانبازی روبه‌رو بوده‌ام که یک میلیون دارو خریداری کرده بودند اما بنیاد جانبازان و اداره مربوطه هیچ‌کدام هزینه‌های آن را تقبل نکردند و وی مجبور شد از معیشت خانواده خود هزینه کند.

* ذهنیت غلط جامعه نسبت به مزایای جانبازان

وی با اشاره به تفاوت برخورد با جانبازان جنگ تحمیلی کشور در مقایسه با جانبازان جنگ جهانی دوم ادامه داد: جانبازان ارزش‌های جامعه هستند، چرا اکنون خانواده‌های جانبازان جنگ جهانی دوم از احترام و حقوق در سطح جامعه برخوردارند اما در کشور انقلابی ما سال به سال از مزایای جانبازان می‌کاهیم و این در حالی است که در ذهن جامعه تمام امکانات کشور صرف جانبازان می‌شود.

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه مسئولی که در بنیاد جانبازان کار می‌کند اما نتوانسته حق جانبازان را ادا کند شایسته سمت خود نیست، تصریح کرد: معاون اول رئیس‌جمهور درباره جانبازان طرح‌هایی ارائه می‌دهد که قابل قبول نیست و به این قشر ضربه می‌زند و به خوبی مشخص است این فرد شرایط جانبازان را درک نمی‌کند.

وی اضافه کرد: تبلیغات ناصحیح در این زمینه بیش از همه ما را اذیت می‌کند چرا که هر کجا می‌نشینیم همه می‌گویند به شماها که خوب رسیدگی می‌شود.

جانباز دفاع مقدس اظهار کرد: این افراد نمی‌دانند که به طور مثال جانباز قطع نخاع نمی‌تواند به راحتی در شهر گردش کرده و به آسانی از تاکسی و اتوبوس استفاده کند.

* شرایط خاص جانبازان استفاده  از وسایل نقلیه شخصی را می‌طلبد

وی تاکید کرد: البته هنوز هم افرادی هستند که جلوی پای ما توقف می‌کنند اما بیشتر تاکسی‌ها حاضر نمی‌شوند از منفعت خود دست بردارند بنابراین بهترین راه برای رفع این مشکلات این است که جانبازان از خودروی شخصی خود استفاده کنند.

پارسا تصریح کرد: سال گذشت آقای رویانیان به ما گفت که تاکنون سوخت برای خودروی جانبازان را با زور از وزیر نفت می‌گرفته است که تعجب‌آور است.

وی اضافه کرد: این وظیفه رئیس بنیاد است که وزیر را درباره شرایط جانبازان توجیه کند و شرایط مناسبی را برای معیشت آنها فراهم آورد.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول