اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

ملازهی در گفت‌وگو با فارس:

اراده سیاسی تهران و اسلام‌آباد بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه خط لوله صلح است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل شبه قاره گفت: اراده سیاسی اسلام‌آباد و تهران بر این است که پروژه خط لوله صلح به سرعت تکمیل شود.

اراده سیاسی تهران و اسلام‌آباد بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه خط لوله صلح است

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با بیان اینکه مذاکرات احداث خط لوله گاز بین ایران‌، پاکستان و هند 10 سال به طول انجامیده است، گفت: ایران از همان ابتدا با جدیت کار خود را آغاز کرد و از عسلویه خط لوله را تا مرز پاکستان در شهرستان سرباز رساند.

وی در خصوص علت طولانی شدن آغاز این پروژه عنوان کرد: علت اصلی این امر مخالفت آمریکا بود که بر پاکستان فشار وارد می‌کرد تا پای میز مذاکرات نیاید، اما دلیل کناره گیری غیر رسمی هند فشار نبود بلکه امتیاز بزرگی بود که آمریکا به دولت دهلی نو داد و آن این بود که آمریکا قراردادی را با هند منعقد کرد که بر اساس آن 12 راکتور هسته‌ای با تکنولوژی پیشرفته آمریکایی برای هند ساخته شود.

کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به اینکه هندی‌ها بازی دوگانه‌ای را از همان ابتدا آغاز کردند، گفت: هدف این بود که هم از ایران و هم از آمریکا امتیاز بگیرند، بر این اساس پس از گرفتن امتیاز از آمریکا آرام آرام وارد مذاکرات خط لوله صلح شدند، هر چند که خیلی جدی نبودند، اما تاکنون هم رسما اعلام نکردند که از این پروژه کنار رفته‌اند، بلکه مسئله امنیت را مطرح کردند برای همین پیشنهاد کردند که خط لوله به جای این که از خاک پاکستان عبور کند از دریا عبور کند که تحت تسلط پاکستان نباشد، این کار هم چون نیاز به تکنولوژی بالایی دارد ( که در اختیار آمریکا است) عملی نشد.

وی با اشاره به اینکه پاکستان به شدت از نظر سوخت دچار مشکل است، اظهار داشت: در زمستان سال جاری تعدادی از شهرهای این کشور با قطعی طولانی مدت برق مواجه بوده‌اند چون این کشور منابع طبیعی گاز و نفت ندارد.

ملازهی با بیان اینکه پاکستان گزینه دیگری غیر از ایران ندارد، گفت: تاسیسات هسته‌ای که آمریکا به دولت این کشور وعده داد نیاز مردم پاکستان را برطرف نمی‌کند، به علاوه در این زمینه چین همکاری‌های لازم و کافی را با پاکستان داشته و دارد. برای همین حزب حاکم (حرب مردم) خیلی جدی برای این معامله پای میز آمد و در آخرین سفر آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان به تهران قرارداد آغاز کار نهایی شد.

کارشناس حوزه شبه قاره در خصوص سرعت اجرایی شدن این پروژه گفت: اراده سیاسی در اسلام‌آباد و تهران بر این است که این پروژه اجرایی شود و به سرعت تکمیل شود. اولین گام در این جهت آغاز کار است که امروز دوشنبه کلنگ کار در مرز ایران و پاکستان زده خواهد شد.

وی افزود: ایران قرار است برای احداث این خط لوله در خاک پاکستان 500 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کند و متقابلا مامور احداث این خط لوله یک شرکت ایرانی باشد، به علاوه دیگر آمریکا خیلی حساسیت نشان نمی‌دهد چون نتوانست از کانال دیگری نیاز به انرژی پاکستان را برطرف کند به علاوه در ادامه تکمیل این پروژه شرکت گازپروم روسیه نیز احتمالا وارد شود.

ملازهی با بیان اینکه چین برای سرمایه گذاری در این پروژه تمایل دارد، گفت: این احتمال وجود دارد که چین هم بخواهد در تکمیل این پروژه از نظر مالی و سرمایه گذاری وارد عمل شود، اخیرا هم دولت پاکستان اداره این بندر را به چینی‌ها واگذار کرده است.

کارشناس حوزه شبه قاره گفت: چینی‌ها روی انرژی که وارد منطقه خواهد شد حساب باز کرده‌اند و روی بندر گوادر سرمایه‌گذاری می‌کنند تا این بندر تبدیل به یک پایانه انرژی در منطقه تبدیل شود و با متصل شدن خط لوله گاز تاپی از افغانستان، گاز ترکمنستان نیز به این بندر منتقل شود، در این صورت چینی‌ها در این بندر تاسیسات تبدیل کردن گاز به گاز مایع را ایجاد می کنند. چینی ها به دنبال این هستند که از منطقه قراقروم خط لوله گاز به جای هند به چین برده شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره در خصوص امنیت این خط لوله در خاک پاکستان تصریح کرد: فکر نمی‌کنم مشکلات غیر قابل کنترلی وجود داشته باشد، چرا که این خط لوله از منطقه‌ای عبور می‌کند که ارتش پاکستان روی آن کنترل دارد به علاوه زمانی که این خط لوله به منطقه بلوچستان هم برسد دیگر به خاطر منافع مشترک و نیازی که به سوخت وجود دارد هیچ گروهی در این منطقه امنیت این خط لوله را به خطر نخواهد انداخت.

وی معتقد است که این خط لوله در نهایت به هند هم کشیده خواهد شد و بر این اساس گفت: هند علاوه بر این که امتیاز خود را از آمریکا گرفت از این خط لوله هم بهره برداری خواهد کرد، چرا که دولت هند از پشتوانه ملی برخوردار است و اینطور نیست که از منافع خود به خاطر آمریکا بگذرد.

ملازهی با بیان این که پاکستان حداقل 150 میلیون دلار از ترانزیت گاز سود خواهد برد گفت: به هر حال به خاطر سود و درآمدی که وارد کشور و منطقه خواهد شد خود به خود تنش‌ها بین هند و پاکستان نیز کم خواهد شد، چرا که هر دو از این خط لوله سود خواهند برد.

وی در خصوص تلاش حزب مردم برای اجرایی شدن این طرح گفت: از نظر سیاسی نیز اجرای این طرح امتیاز خوبی برای حزب مردم و حفظ قدرت در انتخابات آینده پارلمانی پاکستان به شمار می‌رود.

ملازهی گفت: پایگاه این حزب مردمی است و بر خلاف نظامیان که پیش از این حاکم بوده‌اند، پایگاه قدرتش کارگران و روستائیان هستند که نیاز به سوخت و فضای امیدوار کننده برای تامین این نیازشان دارند.

انتهای پیام/خ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول