اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

فارس گزارش می‌دهد

دیدگاه سیاستمداران پاکستانی درباره پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان

خبرگزاری فارس: سیاستمداران پاکستانی با اشاره به اینکه اجرای پروژه خط لوله گاز «صلح» با موافقت همه احزاب این کشور انجام شده است، عملیاتی شدن این طرح را گامی مهم درجهت پیشرفت منطقه و اتحاد کشور‌های اسلامی می‌دانند.

دیدگاه سیاستمداران پاکستانی درباره پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، به‌رغم فشارهای آمریکا و غرب، پروژه خط لوله صلح به‌زودی با شرکت روسای جمهور ایران و پاکستان افتتاح می‌شود.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که پاکستان به‌شدت با بحران برق و انرژی مواجه است که در این شرایط، واردات گاز از ایران از اهمیت زیادی برای این کشور برخوردار است.

در همین حال، سیاستمداران و کارشناسان پاکستانی پروژه خط لوله صلح را اولین گام در جهت پیشرفت منطقه و اتحاد کشور‌های اسلامی می‌دانند و بر لزوم اجرای هرچه‌سریع‌تر آن تأکید دارند.

«امتیاز ورائچ» عضو مجلس و از اعضای برجسته حزب حاکم «مردم پاکستان» در این باره گفت: برای دولت پاکستان مهم نیست که چه کسی از افتتاح پروژه خط لوله صلح ناراحت می‌شود زیرا حزب مردم همیشه منافع کشور را به همه چیز ترجیح می‌دهد.

وی افزود: بحران کمبود انرژی مشکلات زیادی برای پاکستان به وجود آورده و این در حالی است که واردات گاز از ایران باعث پیشرفت اقتصادی و پایین آمدن نرخ بیکاری در کشور می‌شود.

این سیاستمدار پاکستانی تصریح کرد که افتتاح پروژه خط لوله صلح گامی مثبت در جهت پیشرفت منطقه است.

«بشری گوهر» نماینده مجلس و از اعضای «حزب عوامی ملی» پاکستان نیز درباره اجرای این پروژه گفت: توافق پاکستان با کشورهای همسایه نباید برای هیچ کشوری نگران کننده باشد زیرا این توافقات خطری برای هیچ یک از کشور‌ها محسوب نمی‌شود بلکه برای پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان ضروری است.

وی افزود:آمریکا نباید نظراتش را به پاکستان تحمیل کند و اگر این کشور از بابت پروژه خط لوله واردات گاز از ایران نگران است می‌تواند در این زمینه با پاکستان گفت‌وگو کند.

«عبد الرشید گودیل» نماینده مجلس و عضو حزب «جنبش متحده قومی» نیز معتقد است که رضایت قدرت‌های جهانی یا عدم موافقت آنها با اجرای این پروژه مهم نیست و پاکستان به واردات گاز از ایران نیازمند است.

وی گفت: ما ابتدا باید منافع خودمان را بسنجیم و بعد نظر سایر کشور‌ها را بررسی کنیم.

این نماینده مجلس پاکستان تصریح کرد که پاکستان باید از تمام امکانات برای حل بحران کمبود انرژی در کشور استفاده کند.

سناتور« مشاهد حسین سید» از اعضای حزب «مسلم لیگ شاخه قائد اعظم» پاکستان نیز در این‌باره گفت: هند بر اثر فشار‌های آمریکا از پروژه خط لوله صلح کنار کشید اما پاکستان نظر خود را در این زمینه تغییر نداد.

به گفته وی، سپردن بندر «گوادر» به چین و واردات گاز از ایران اقدامات مثبتی است که پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان را به دنبال دارد.

در همین حال، سناتور «ظفر علی‌شاه« از اعضای حزب «مسلم لیگ شاخه نواز شریف» نیز با اشاره به اینکه  پروژه خط لوله صلح به خاطر مخالفت‌های آمریکا به تعویق افتاد و در حال حاضر نیز واشنگتن به دنبال جلوگیری از اجرای این پروژه است، گفت: احزاب سیاسی پاکستان برای واردات گاز از ایران به توافق رسیده‌اند.

به گفته وی، رهبران سیاسی نه تنها با پروژه خط لوله صلح موافقند بلکه خواهان استحکام روابط تجاری با ایران هستند.

این سیاستمدار پاکستانی تصریح کرد: بعد از اجرای پروژه خط لوله صلح چشم‌انداز‌های جدیدی برای همکاری بین 2 کشور بوجود خواهد آمد و پیش بینی می‌شود در آینده ایران و پاکستان در تمام زمینه‌ها از جمله تجارت و اقتصاد با هم به تفاهم برسند.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که طبق توافقات انجام شده بین مقامات 2 کشور ایران و پاکستان قرار است مراسم کلنگ‌زنی این پروژه با هدف احداث خط لوله در خاک پاکستان، فردا (21 اسفند) انجام شود.

گزارشات حاکی از آن است که تکمیل این پروژه 15 ماه به‌طول می‌انجامد و پس از آن روند صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول