اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش حوزه‎های علمیه تاکید کرد

بهره‌گیری از پژوهش‌های حوزوی توسط نهادهای علمی و اجرایی کشور

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش حوزه‎های علمیه بر ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور در بهره‌گیری از پژوهش‌های حوزوی تاکید کرد.

بهره‌گیری از پژوهش‌های حوزوی توسط نهادهای علمی و اجرایی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‎الاسلام والمسلمین سید علی عماد در چهارمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که شامگاه شنبه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه از ضعف‎های حوزه در امر پژوهش نبود قوانین برای گسترش و نهادینه‎سازی پژوهش است، اظهار داشت: تدوین و اجرایی کردن این قوانین نیز به راحتی قابل انجام نیست؛ خوشبختانه وزارت علوم نیز به این حقیقت پی ‎برد که رساله سطح چهار یک کار پژوهشی است و باید در بخش پژوهش مورد نظر واقع شود و از بخش آموزش جدا شود.

وی با اشاره به اهمیت درج مقالات در پایگاه علمی ISI ادامه داد: تمام دانشجویان مقطع دکتری که پایان‎نامه علمی نوشته‌اند، چند اثر و مقاله در پایگاه ISI ثبت کرده‌اند و به همین منظور باید در حوزه نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته و طلاب قبل از دفاع از پایان‎نامه خود، مقالاتی را در موضوع کاری خود در نشریات حوزوی به چاپ رسانده باشند.

معاون پژوهش حوزه‎های علمیه افزود: در این زمینه خانه نشریات حوزوی نیز می‎تواند با تدوین پیش‌نویسی اجازه ندهد که پایان‎نامه‎‏هایی که بدون پشتوانه مقاله‎ای برای دفاع ثبت‌نام می‌شود، دفاع شود و به این صورت می‎توانیم حداقل سالی یک هزار مقاله را در پایگاه استنادی به نام حوزه ثبت کنیم.

عماد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از جمله اقدامات معاونت تهذیب در راستای حمایت از نشریات علمی حوزه در روزهای اخیر جذب حمایت مالی برای حمایت از 18 نشریه علمی بوده است، افزود: این نشریات تاکنون به بودجه‎های رسمی دسترسی نداشته‌اند که امیدواریم این بودجه حمایتی تا پایان سال جاری در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: در کشور ما شش ستاد راهبردی علم و فناوری‎های جدید وجود دارد که از آن جمله می‎توان به نانو فناوری اشاره کرد؛ مشکل این است که علوم انسانی در جامعه ما به گونه‎ای شکل گرفت که حوزه به کناری برود و دانشگاه کار خود را انجام دهد و این دو از هم خبر نداشتند؛ اگر این تولیدات علمی روبنایی امروز با فطرت و دل پیوند نخورد بشر را به انحطاط خواهد کشاند و این وظیفه حوزه است که این اندیشه‎ها را با مبدا حیات پیوند بزند.

معاون پژوهش حوزه‎های علمیه عنوان کرد: اگر فاصله‎ای در این عرصه وجود دارد به واسطه دور ماندن ما از آن است؛ خانه نشریات حوزه می‎تواند در این عرصه کوشا باشد و هر یک از نشریات تخصصی حوزه را سازگار با هر یک از این شش ستاد طبقه‌بندی کرده و این نشریات تولیدات خاص این حوزه‎ها را ارائه کنند.

عماد خاطرنشان کرد: نباید از این حقیقت غفلت کرد که دستگاه‎های علمی و اجرایی کشور نیازمند پژوهش‎های حوزه هستند، ولی هنوز این ارتباط به شکل سازمان و سامان‎یافته بین حوزه و این دستگاه‎ها به وجود نیامده است که این نقیصه نیز باید برطرف شود.

انتهای پیام/78009/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول