اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشکیل کابینه اسرائیل در مراحل پایانی

«یعلون» وزیر جنگ، «لاپید» وزیر دارایی و «بنت» وزیر صنعت می‌شوند

خبرگزاری فارس: گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که تشکیل کابینه اسرائیل در مراحل پایانی قرار دارد و «یعیر لاپید» و «نفتالی بنت» بالاخره پس از پنج هفته با «بنیامین نتانیاهو» به توافق رسیده‌اند.

«یعلون» وزیر جنگ، «لاپید» وزیر دارایی و «بنت» وزیر صنعت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی «عاروتص‌شوع» به نقل از دیگر رسانه‌های اسرائیلی از قطعی شدن سمت آینده رهبران دو حزب «یش عاتید» و «هبیت هیهودی» خبر داد.

انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی ابتدای ماه گذشته انجام شد. در آن انتخابات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی و فهرست ائتلافی «لیکود-بیتنا» که تحت رهبری وی قرار دارد، با کسب 31 کرسی در پارلمان پیروز شدند. پس از آن نتانیاهو سوی «شیمون پرز» رئیس رژیم مسئول تشکیل کابینه شد. وی برای این کار 6 هفته زمان داشت، که اکنون 5 هفته آن سپری شده است. با وجود آنکه هنوز هیچ‌یک از احزاب بزرگ به کابینه نپیوسته‌اند تا نتانیاهو بتواند 61 کرسی مورد نیاز برای دریافت رأی اعتماد برای کابینه را به دست آورد، اما گفته می‌شود که وی تا روز چهارشنبه مأموریت خود را به سرانجام رسانده و تشکیل کابینه می‌دهد.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» قرار است در کابینه بعدی در پست وزارت دارایی قرار گیرد. حزب «یش عاتید» (آینده‌ای هست) در انتخابات اخیر با کسب 19 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. لاپید پیش از این برای تصدی وزارت خارجه تلاش می‌کرد، با این وجود نتانیاهو این پست را برای «آویگدرو لیبرمن» وزیر خارجه سابق و شریک انتخاباتی‌اش محفوظ نگه داشته است. لیبرمن اکنون با اتهام فریب افکار عمومی و سوء استفاده از اختیاراتش روبروست. همین اتهامات وی را وادار به کناره‌گیری از وزارت خارجه کرد. با این وجود گزارش شده است که وی پس از پایان روند قضایی و در صورت تبرئه در دادگاه، به سمت سابق خود بازمی‌گردد.

 

«یعیر لاپید» (چپ) و «نفتالی بنت» (راست) در پنج هفته گذشته تلاش کردند از نتانیاهو امتیاز بگیرند

«نفتالی بنت» رهبر حزب «هبیت هیهودی» هم قرار است وزیر صنعت، تجارت و کار در کابینه جدید باشد. «عاروتص‌شوع» گزارش داده است که بنت قرار است همزمان به عنوان معاون نخست‌وزیر نیز فعالیت کند.

بنت و لاپید که هر دو در عرصه سیاست اسرائیل تازه‌وارد هستند، با هماهنگی با هم و مشروط کردن حضور همزمان در کابینه، امتیازات زیادی را از نتانیاهو گرفتند. یکی از این امتیازات کنار گذاشتن احزاب مذهبی تندرو نظیر «شاس» و «یهودیت متحد» از کابینه بوده است.

«موشه یعلون» معاون سابق نتانیاهو و وزیر امور استراتژیک اسرائیل هم قرار است در کابینه جدید به عنوان وزیر جنگ منصوب شود. این سمت پیش از این در اختیار «ایهود باراک» بود که پس از جنگ هشت روزه در غزه از سمت خود کناره‌گیری کرد و اعلام بازنشستگی از دنیای سیاست کرد.

نتانیاهو دو هفته قبل هم پس از امضای موافقتنامه ائتلاف با حزب تازه‌تأسیس «هاتنوعا»، «زیپی لیونی» رهبر این حزب را نیز به عنوان وزیر دادگستری و نماینده خود در روند مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها برگزید. لیونی از مخالفان نتانیاهو و وزیر خارجه سابق اسرائیل است. «عامیر پرتز» وزیر جنگ سابق نیز به عنوان وزیر حفاظت از محیط زیست منصوب شده است. او نیز از اعضای حزب «هاتنوعا» و مخالفان نتانیاهو به شمار می‌آید.

نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات اخیر در تلاش بود تا کابینه‌ای هماهنگ با خود و با کمترین حضور مخالفان را تشکیل دهد، با این وجود ترکیب کابینه جدید نشان می‌دهد که وی کار آسانی در سومین دوره نخست‌وزیری خود ندارد و باید با وزرایی کار کند که بسیاری از آن‌ها تا چند هفته قبل از مخالفان سرسخت او بوده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول