اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده پلیس‌ راه همدان:

تصادفات جاده‌ای امسال از کاهش 24 درصدی برخوردار بوده است

خبرگزاری فارس: فرمانده پلیس‌ راه همدان گفت: تصادفات جاده‌ای طی امسال از کاهش 24 درصدی برخوردار بوده است.

تصادفات جاده‌ای امسال از کاهش 24 درصدی برخوردار بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد خیری عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های نوروزی پلیس ‌راه اظهار داشت: مهم‌ترین انتظار مردم از پلیس ‌راه، برآورده کردن نیازمندی‌های مردم است.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای مردم امنیت است که تمام سازمان‌های مرتبط باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و با تمام قوا به مردم خدمت کنند و نوروز ایمنی را برای هموطنان ایجاد کنند.

فرمانده پلیس‌ راه همدان با اشاره به خدمات‌رسانی و امنیت راه‌ها خاطرنشان کرد: پلیس در این راستا نقش بی‌بدیلی دارد، چراکه حضور آن در صحنه بیش از سایر سازمان‌ها است.

وی تصریح کرد: تمام نیروهای پلیس راه با هدف فراهم کردن تسهیلات عبور و مرور و ایمنی در سطح راه‌ها با تمام توان آماده خدمت‌رسانی به مسافران و هموطنان هستند.

خیری با اشاره به برگزاری مانور «یک روز بدون حادثه ترافیکی» بیان داشت: هدف ما از برگزاری این مانور با همکاری سایر ادارات این است تا مردم را با این مفهوم آشنا کنیم که می‌شود یک روز بدون حادثه داشت.

وی با اشاره به تأثیرگذاری رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در راستای برگزاری این مانور عنوان کرد: بعد از برگزاری مانور «یک روز بدون حادثه ترافیکی» با پایان طرح زمستانی، رزمایش نوروزی را آغاز خواهیم کرد.

فرمانده پلیس ‌راه همدان یادآور شد: تعطیلات نوروز سال 92 سه هفته را در برمی‌گیرد که از 24 اسفندماه 91 آغاز و تا 17 فروردین‌ماه 92 ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی ایام نوروز پلیس‌راه استان قطعاً تشدید کنترل‌ها را در معابر برون‌شهری در برنامه دارد، تأکید کرد: یکی از اهداف پلیس در یک دهه اخیر یعنی از سال 80 تا 90 که با همدلی و هماهنگی سایر سازمان‌ها انجام شد؛ کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای بوده است.

خیری در ادامه سخنانش با بیان اینکه تعداد تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته به 20 هزار نفر رسید، افزود: در سال 84 که آغاز طرح بود و یک انسجام همگانی شروع شد؛ حدود چهار میلیون خودرو در سطح کشور داشتیم و در حال حاضر در پایان سال 91 نزدیک 16 میلیون خودرو داریم که اگر روند کشته‌شدگان ادامه داشت آمار سال 90 حدود 55 هزار نفر می‌شد که با اجرای موفقیت‌آمیز طرح این روند سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به کاهش شش درصدی آمار تلفات اضافه کرد: قانون‌پذیری مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه بیشتر بوده و اقدامات خوبی صورت گرفته است، با توجه به گستره راه‌ها ایمنی نیز افزایش یافته است.

فرمانده پلیس ‌راه همدان تصریح کرد: در ایام نوروز کنترل‌های نامحسوس افزایش می‌یابد و در خصوص کنترل ناوگان عمومی نیز تست سلامت رانندگان به صورت رندومی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث تخلفات و برخورد با آن، پلیس ‌راه به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید تا جان مسافران به خطر نیفتد و با تخلفات حادثه‌ساز به شدت برخورد می‌شود.

خیری ابراز داشت: توقیف خودرو برای خودروهای متخلف، ضبط گواهینامه نمره منفی و کنترل کمربند ایمنی به ویژه صندلی پیگیری و اعمال قانون می‌شود.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین اقدامات نوروزی ما کنترل سرعت است، اذعان داشت: اگر ما بتوانیم در جاده‌های اصلی مدیریت سرعت را داشته باشیم این امر شدت صدمات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فرمانده پلیس ‌راه همدان با بیان اینکه برای موتورسیکلت‌سواران نیز برنامه خاصی داریم، تأکید کرد: با خودروهایی که دارای نقص فنی باشند نیز برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی 11 ماه امسال در مجموع سه تصادف جرح، فوت و خسارت دو هزار و 141 فقره تصادف داشتیم که این میزان 662 فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته و معادل 24 درصد کاهش داشته است.

خیری در ادامه سخنانش اضافه کرد: طی سال 90 تعداد تصادفات فوتی طی 11 ماه 360 فقره بوده که در سال 91 این میزان نسبت به مدت مشابه هشت فقره و به عبارتی دو درصد کاهش داشته و 353 مورد بوده است.

وی با اشاره به افزایش تصادفات جرحی طی امسال تصریح کرد: تعداد تصادفات جرحی در 11 ماه امسال نیز 891 فقره بوده که 35 فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد و از افزایش چهار درصدی برخوردار بوده است.

فرمانده پلیس ‌راه همدان افزود: در تصادفات خسارتی از آنجا که شرکت‌های بیمه باید تا خسارت سه میلیون و 150 هزار تومان را بدون ترسیم کروکی پلیس به زیا‌‌ن‌دیده پرداخت کنند؛ طی سال 91 تعداد تصادفاتی که منجر به ترسیم کروکی و معرفی به شرکت‌های بیمه شده‌اند؛ 897 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه 386 فقره معادل 43 درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: در تعداد فوت‌شدگان نیز طی امسال 446 نفر فوت شده داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 نفر معادل چهار درصد کاهش داشته‌ایم که در این رابطه با میانگین کشوری که 4.9 درصد است؛ فاصله‌ای نداریم.

خیری با بیان اینکه طی امسال تعداد مجروحان جاده‌ای یک هزار و 235 نفر بوده است، گفت: در مجموع تخلفات اعمال قانون شده نیز طی امسال 10 هزار و 183 مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر تخلف داشته‌ایم که نشان‌دهنده مدیریت، آموزش و فرهنگسازی بیشتر است.

وی با بیان اینکه جریمه هدف پلیس نیست، اظهار داشت: در بحث تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی و اخذ دفترچه رانندگان متخلف 28 درصد کاهش داریم و در بحث اعزام به دادگاه نیز 25 درصد کاهش داریم.

 *عدم توجه به جلو با 42 درصد رتبه نخست علل تصادفات را دارد

فرمانده پلیس‌راه همدان بیان داشت: تجزیه و تحلیل 11 ماهه نشان می‎دهد که 60 درصد حوادث رانندگی را سواری‌ها، 15 درصد آن را وانت‌ها، هفت درصد کامیون‌ها، 15 درصد موتورسیکلت‌ها و اتوبوس و مینی‌بوس نیز دو درصد حوادث رانندگی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه هفت درصد تصادفات فوتی و جرحی مربوط به عابران پیاده است، تأکید کرد: 43 درصد تصادفات ناشی از تصادفات واژگونی است که عمدتاً در اثر خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو ناشی می‌شود.

خیری ابراز داشت: در محل حوادث نیز 51 درصد تصادفات در جاده‌های اصلی، 49 درصد در راه‌های روستایی و فرعی صورت گرفته، 55 درصد از حادثه‌دیدگان بومی و 45 درصد نیز غیربومی هستند.

وی با اشاره به عوامل عمده تصادفات گفت: عدم توجه به جلو با 42 درصد رتبه نخست علل تصادفات را دارد و 22 درصد به عدم توانایی در کنترل وسیله و 13 درصد نیز در راه‌های فرعی و روستایی به علت تجاوز به چپ و سبقت‌های غیرمجاز بر می‌گردد.

فرمانده پلیس ‌راه همدان یادآور شد: از لحاظ زمان نیز بیشترین تصادفات رانندگی به میزان 27 درصد از ساعت 16 تا 20 اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه از نظر سواد نیز 42 درصد افراد بی‌سواد، 47 درصد دیپلم، 9 درصد فوق‌دیپلم و دو درصد نیز افراد دارای مدارک عالی و دکترا هستند، بیان داشت: میزان تحصیلات بر قانونمندی افراد تأثیرگذار است.

خیری تصریح کرد: از نظر جنسیت نیز 97 درصد تصادفات را مردان و تنها سه درصد شامل خانم‌ها می‌شود و بیشترین گروه سنی نیز بین 30 تا 45 ساله با 44 درصد را شامل می‌شود.

وی در پایان اذعان داشت: متوفیان تصادفات نیز 52 درصد در صحنه حوادث رانندگی فوت کرده‌اند و 45 درصد در بیمارستان و دو درصد نیز در حین انتقال فوت کرده‌اند.

انتهای پیام/89006/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول