اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان تأکید کرد

خشکسالی و برداشت بی‌رویه عامل شیوع سن غلات

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سن غلات از جمله آفت‌های شایع در کشور است، گفت: خشکسالی‌های مداوم و برداشت‌های بی‌رویه عامل شیوع پدیده سن غلات است.

خشکسالی و برداشت بی‌رویه عامل شیوع سن غلات

علیرضا رنجبرضرابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اثرات سوء سن بر روی محصولات اظهار داشت: سن غلات از جمله آفت‌های شایع در کشور است که در استان همدان همزمان با آغاز فصل بهار به مزارع گندم و جو یورش می‌برد.

این مسئول گفت: در صورت عدم مبارزه و کنترل در مزارع آلوده به سن غلات، تا 100 درصد خسارت نیز در مزارع ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: سن حشره‌ای بسیار مقاوم در مقابل سرما و گرما و تنش‌های محیطی است که تنها یک نسل در هر سال دارد.

وی خاطرنشان کرد: این آفت خطرناک و آفت‌زا پس از تغذیه کافی و ذخیره کردن چربی لازم، برای گذراندن فصول پاییز و زمستان به ارتفاعات رفته و در زیر بوته‌هایی مانند گون با استفاده از انرژی ذخیره شده در بدن خود فصول سرد سال را سپری می‌کند.

رنجبرضرابی ادامه داد: با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا که فصل رشد رویشی مجدد گندم و جو است مجدداً به مزارع برگشته و پس از تغذیه و رسیدن به مرحله باروری اقدام به تخمگذاری می‌کند و این پایان عمر یک ساله آفت سن است.

این مسئول افزود: تخم‌های به جا مانده بعد از گذشت یک تا دو هفته تغذیه شده و نوزادان سن که در اصطلاح به آنها پوره می‌گویند از تخم‌ها خارج شده و پس از تغذیه از دانه‌های در حال رسیدن گندم و جو مراحل رشدی خود را که به آنها سنین پورگی می‌گویند طی کرده و به حشره بالغ تبدیل می‌شوند.

رئیس سازمان کشاورزی همدان با بیان اینکه پوره یا همان سن‌های جوان همان سرنوشت والدین خود را دارند یادآور شد: همین سن‌ها، سال بعد عهده دار تخم‌ریزی و فراهم کردن بقای نسل این حشره مرموز در طبیعت خواهند بود.

وی با اشاره به نکته ای حائز اهمیت در این چرخه گفت: حدود 100 عدد توسط هر سن ماده، تخم‌ریزی می‌شود و این بدان معنی است که در صورت تکثیر این آفت و عدم کنترل و مبارزه با آن، امکان تولید گندم و جو به عنوان دو ماده غذایی اساسی مورد نیاز جوامع با تهدید جدی مواجه خواهد شد.

رنجبرضرابی افزود: کارشناسان درباره علت‌های شیوع این آفت طی 30 سال گذشته می‌گویند در اثر خشکسالی‌های مداوم و برداشت‌های بی‌رویه که منجر به تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی به ویژه در کوهپایه‌ها که محل تغذیه طبیعی آفت سن است، این حشره برای تغذیه به مزارع جو و گندم هجوم می‌آورد.

این مسئول یادآور شد: از بین رفتن دشمنان طبیعی سن، از جمله مگس فازیا و زنبورهای تخم‌خوار در اثر تغییرات زیست‌محیطی، عامل تأثیرگذار دیگری در شیوع این آفت عنوان می‌شود.

انتهای پیام/2499/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول