اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دیدنی‌های بازار بزرگ زنجان

دالانی از تاریخ در طولانی‌ترین بازار خطی ایران

خبرگزاری فارس: طولانی‌ترین بازار کشور آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

دالانی از تاریخ در طولانی‌ترین بازار خطی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از زیبایی‌های شهر زنجان بازار زیبای این شهر است که در مرکز آن قرار گرفته است.

برخی بازار زنجان را طولانی‌ترین بازار ایران می‌نامند.

بازار زنجان که بر اساس اسناد تاریخی ساخت آن در سال 1205 قمری و در دوران آقا محمدخان قاجار آغاز شده، در سال 1213 قمری در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار به بهره‌برداری رسید.

بعدها چندین سرا، مسجد، گرمابه و... به مجموعه بازار بالا که مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها، حجت‌الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است، افزوده شد.

مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.

گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‎شهری در راسته‌های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است.

این بازار که طویلترین بازار ایران می‌باشد از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پایین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است.

بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته از جمله راسته زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته دیگر تقسیم می‌شود.

از کاروانسراهای این مجموعه که در قدیم نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا می‌نموده است، سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی را می‌توان نام برد.

*پاساژهایی که در مقابل بازار رنگ می‌بازند

بازار زنجان امروز با وجود ایجاد پاساژهای رنگ و وارنگ و مراکز خرید بزرگ و پر لعاب هنوز هم به عنوان مرکز اصلی خرید مردم زنجان بوده و هیچ کدام از این ساخته‌های امروزی نتوانسته از میزان اهمیت آن بکاهد.

مغازه‌های پر نور و زیبایی در کنار بازار زنجان و حتی اطراف این بازار زیبا ساخته شده است ولی هنوز نتوانسته است مرکزیت خرید مردم را از بازار به دیگر مناطق این شهر تغییر دهد.

هنوز هم مردم زنجان به دور از هیاهوهای شهرنشینی صبح سبد به دست وارد بازار سنتی و قدیمی این شهر می‌شوند و نیازهای روزمره خود را تهیه می‌کنند.

*مجموعه بازار تاریخی شهر زنجان، طولانی‌ترین بازار خطی کشور 

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: طولانی‌ترین بازار کشور آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: مجموعه بازار تاریخی شهر زنجان، طولانی‌ترین بازار خطی کشور بوده که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وجود اصناف مختلف و بازاریان در بازار تاریخی زنجان جذابیت ویژه‌ای را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: این امر سبب استقبال گردشگران و بازدید آن‌ها از این بازار می‌شود.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بازار تاریخی شهر زنجان مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار است، اضافه کرد: تکنیک ساخت این بنای تاریخی به سبک طاق و تویزه است.

*راسته‌ها و کاروانسراهای تاریخی بازار زنجان

وی با تاکید بر اینکه بازار تاریخی شهر زنجان از راسته‌ها و کاروانسراهای زیادی تشکیل شده است، تصریح کرد: از جمله این کاروانسراها می‌توان به کاروانسرای دخان، سرای ملک و سرای حاج ابراهیم اشاره کرد.

ارجمند با بیان اینکه حمام‌های معروف و سفره‌خانه‌های سنتی در بازار تاریخی شهر زنجان احداث شده است، ادامه داد: وجود مساجد تاریخی محله‌های بازار از جمله ولی‌عصر، چهلستون، میرزایی و آقا کاظم مجموعه کاملی برای مسافران نوروزی به شمار می‌رود.

*بازدید از بناهای تاریخی شهر زنجان در یک روز

وی با اشاره به اینکه مسافران و گردشگران نوروزی در طول یک روز می‌‌توانند از جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان بازدید کنند، یادآور شد: بیشتر بناهای تاریخی شهر زنجان در مرکز شهر قرار دارد.

انتهای پیام/73006/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول