اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اینترپرس سرویس:

برنامه‌های واشنگتن برای بازسازی عراق بی‌فایده بوده است

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش نهایی بازرس ویژه کل آمریکا در امور عراق تقریبا یک دهه پس از حمله سال 2003 آمریکا به عراق تلاش‌ها و برنامه‌های واشنگتن برای کمک به بازسازی این کشور برغم صرف میلیاردها دلار به جایی نرسیده است.

برنامه‌های واشنگتن برای بازسازی عراق بی‌فایده بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «اینترپرس سرویس» در مطلبی با عنوان «آمریکا میلیاردها دلار را برای بازسازی عراق هدر داد» می‌نویسد: «استوارت بوون»، بازرس کل پیش از این تخمین زده بود که بین شش تا هشت میلیارد دلار از بیش از 60 میلیارد دلار مالیات‌دهندگان آمریکا که باید صرف عملیات ایجاد ثبات و بازسازی در عراق می‌شد، هدر رفته و مورد کلاه‌برداری یا دیگر سوءاستفاده‌ها قرار گرفته است.

بوون در گزارش نهایی خود با عنوان «درسی که از عراق می‌گیریم» به این نکته اشاره کرد که دستکم هشت میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های خود عراق که پس از حمله به این کشور به طور موثر تحت اختیار دولت ائتلافی موقت قرار داشت نیز مفقود شده و یا هدر رفته است.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که دولت آمریکا نسبت به سال 2003 آمادگی بیشتری برای عملیات‌های ایجاد ثبات در دهه آینده را ندارد. گزارش بوون همچنین خواستار ایجاد دفتر عملیات حوادث احتمالی آمریکا شده تا این کشور آمادگی بیشتر و برنامه‌ریزی بهتری برای انجام عملیات بازسازی و ایجاد ثبات داشته باشد.

* عراقیها از شکست پروژه‌های بازسازی بسیار ناراضیند

بر اساس این گزارش 184 صفحه‌ای، شکست صدها پروژه در رسیدن به بازدهی و یا در برخی موارد حتی تکمیل‌ شدن، در میان بسیاری از عراقیها ایجاد نارضایتی کرده است.

این گزارش به نقل از«عدنان الاسدی»، وزیر کشور موقت عراق می‌نویسد: «با وجود همه پولی که آمریکا هزینه کرده است، شما می‌توانید به هر شهری در عراق سر بزنید و هیچ ساختمان یا پروژه‌ای را که توسط آمریکا تکمیل شده باشد را نیابید. می‌توانید با بالگرد بر فراز بغداد یا دیگر شهرها پرواز کنید اما هیچ پروژه‌ای را نبینید که توسط دولت آمریکا ساخته و یا تکمیل شده باشد.»

این گزارش بر اساس صدها ممیزی، بازرسی و تحقیقات بازرس ویژه کل آمریکا در امور عراق و مصاحبه‌هایی که با نزدیک به 50 مقام ارشد عراقی و آمریکایی و نمایندگان مسئول جنبه‌های مختلف تلاشهای مربوط به بازسازی عراق بدست آمریکا انجام شده، برخی توصیه‌ها را ارائه می‌دهد: بازسازی باید تنها پس از استقرار امنیت کافی انجام شده و با برنامه‌ها و پروژه‌های کوچک ‌آغاز شود.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی باید اطمینان یابند که مقامات محلی کاملا در انتخاب پروژه‌ها و برنامه‌ها مورد مشورت قرار گرفته و متعهد به تکمیل آنها حتی پس از خارج شدن پرسنل آمریکایی هستند. همچنین باید سیستم‌های مدیریت اطلاعات، پرسنل و قراردادهای یکسانی فراهم شده و از ابتدا نظارت شدیدی بر فعالیت‌های مربوط به عملیات بازسازی و ایجاد ثبات در عراق وجود داشته باشد.

* دولت جرج بوش برای ایجاد ثبات و بازسازی عراق آمادگی نداشت

این گزارش به طور خاص اشاره می‌کند که مخصوصا دولت جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا برای برخورد با چالش‌های ایجاد ثبات و بازسازی عراق پس از حمله به این کشور آمادگی نداشته است.

ترجیح طراحان برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا آزادی عراق و ترک این کشور بود و آنها بر همین اساس جنگ در افغانستان را موفق می‌پنداشتند که در آن نیروهای آمریکایی با نیروهای محلی متحد شده و در اواخر سال 2001 به ساقط کردن طالبان از قدرت کمک کرده و برنامه ضعیفی برای کمک به این کشور طراحی کردند. گرچه دولت بوش و دولت موقت ائتلافی هنگامی که با سقوط کشور و شورش‌های فزاینده روبرو شدند در ابتدا مجبور به هزینه کردن میلیاردها دلار برای ارتش شده و رویکردی را برای اجرای برنامه‌هایی برای نادیده گرفتن ضوابط اداری اتخاذ کردند.

* بیمارستان کودکان بصره پس از گذشت 7 سال هنوز تکمیل نشده است

گزارش بوون می‌افزاید: «آمریکا با توجه ماهیت بدون برنامه‌ریزی بازسازی عراق، تغییر مداوم پرسنل مسئول آن و روش‌های مدیریت مدیریت آن مجبور به تغییر سرعت و مسیر آن و هدر رفتن منابع و از بین بردن دلارهای مالیات‌دهندگان در اثر کلاه‌برداری و سوءاستفاده شد.»

برای مثال، بزرگترین پروژه ساخت مرکز درمانی بیمارستان کودکان بصره بود، پروژه‌ای «لورا بوش»، همسر رئیس جمهور آمریکا توجه ویژه‌ای به آن داشت و بنگاه آمریکایی توسعه بین‌المللی ساخت آن را در سال 2004 با هزینه 50 میلیون دلار به شرکت «بچتل» در کالیفرنیا پیشنهاد داده بود.

ساخت این بیمارستان که قرار بود 94 تختخوابی باشد و به تجهیزات تومورشناسی مجهز شود، در سال 2010 و با هزینه 165 میلیون دلار به پایان رسید و خدمات محدودی را ارائه می‌کرد. این بیمارستان تا پایان سال گذشته هنوز در انتظار تجهیزات حساس و کارکنان آموزش‌دیده بود. گزارش بوون همچنین به این نکته اشاره می‌کند که نوری المالکی، نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای بر این نکته تاکید کرده که این بیمارستان هنوز تکمیل نشده است.

* پروژه زندان استان دیاله به دلیل عدم مشورت آمریکا با دولت عراق متوقف شد

در نمونه‌ای دیگر، دولت موقت ائتلافی به شرکت آمریکایی «پارسونز دلاور» پیشنهاد قرارداد 80 میلیون دلاری را برای ساخت زندان «خان بنی سعد» در استان دیاله را داد که 3600 تخت را به زندان کنونی اضافه می‌کرد.

پارسونز سه ماه پس از پایان مهلت ساخت این زندان در سال 2006 اعلام کرد که برای تکمیل این پروژه به دو سال و نیم دیگر زمان نیاز دارد. واشنگتن با این درخواست مخالفت کرده و قرارداد را به دلایل متعدد از جمله افزایش بیش از حد هزینه‌ها فسخ نمود و قراردادهای جدیدی را برای تکمیل کار امضا کرد.

اما این قراردادها نیز هنگامی که پروژه به وزارت دادگستری عراق منتقل شد، متوقف گردید و این درحالی است که وزارتخانه مزبور اعلام کرده بود که قصد اشغال این ساختمان را ندارد. در واقع بخش اعظمی از گزارش بوون مربوط به قصورهای متعدد واشنگتن در مشورت با مقامات عراقی و گروههای محلی درباره پروژه‌های احتمالی می‌شود که بسیاری از آنها یا بسیار بد ساخته شده، یا معلق مانده و یا متوقف شده است.

* وزیر اقتصاد عراق: آمریکایی‌ها در خلاء تصمیم‌گیری می‌کنند

«رفیع العیساوی»، وزیر اقتصاد عراق در مصاحبه‌اش اعلام کرده که مردمان محل تولدش فلوجه از حضور انگلیسی‌ها در دهه 1920 به خوبی یاد می‌کنند که در آن پل روی رودخانه فرات ساخته شد. در عوض از کارخانه تصفیه فاضلاب شهر فلوجه که توسط آمریکا ساخته شده به عنوان فرصتی هدررفته یاد می‌شود. به گفته وی، مسئولان آمریکایی بازسازی عراق تصمیمات خود را «در خلاء گرفتند و آنها مسئول همه چیز هستند».

* وزارت دفاع آمریکا حتی از دریافت حقوق افرادی که آنها را در عراق به خدمت گرفته، بی‌خبر است

بر اساس این گزارش، از میان بیش از 60 میلیارد دلاری که واشنگتن به بازسازی اختصاص داد، حدود 20 میلیارد دلار صرف تشکیل نیروهای امنیتی این کشور اعم از ارتش و پلیس شد.

آمریکا در سال 2006 قراردادی چند میلیارد دلاری را برای حفظ و تامین خدماتی امضا کرد تا فرهنگ «استفاده از وسایل تا زمان شکستن آنها» را در عراق تغییر دهد. گزارش بازرس ویژه کل آمریکا در امور عراق این نکته را دریافت که مفاد این قرارداد که هزینه آن بیش از 600 میلیون دلار برآورد شده بود حدود 161 بار تعدیل شده و همین مسئله 420 میلیون دلار را به هزینه اولیه افزوده است.

در نهایت تلاش آمریکا در آموزش پرسنل ارتش آمریکا برای انجام عملیات نگهداری و استفاده از سیستم‌های تدارکات با شکست مواجه شد و فرهنگ «استفاده از وسایل تا زمان شکستن آنها» همچنان باقی است.

اما گزارش بوون درباره آنچه که مقامات آمریکایی آن را موفقیت‌آمیزترین تلاش خود یعنی استخدام نیرو از شبه‌نظامیان قبیله‌ای سنی که قبلا با القاعده در عراق متحد بودند در برنامه «فرزندان عراق» و به هدف توقف حملات علیه نیروهای ائتلاف و دولت عراق می‌دانند، تاکید می‌کند که این برنامه شامل نزدیک به 800 قرارداد جدای از هم می‌شد که در آن 100 هزار نفر از 9 استان عراقی مشارکت داشتند.

برغم اهمیت راهبردی و بزرگی این برنامه، «مسئولان آن نمی‌توانند بگویند که آیا اعضای «فرزندان عراق» حقوق خود را که از سوی آمریکا تامین می‌شد، دریافت کرده‌اند یا خیر و اینکه وزارت دفاع  آمریکا نمی‌تواند هیچ ارزیابی را از نتایج این برنامه ارائه دهد.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول