اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دفتر بازرسی نظارت بر جنگ عراق:

هزینه میلیاردی آمریکا در عراق دستاوردی در بازسازی این کشور نداشت

خبرگزاری فارس: در آخرین گزارش بازرس کل آمریکا برای بازسازی عراق آمده که آمریکا علیرغم صرف هزینه‌های بی‌شمار در عراق و از دست دادن هزاران نظامی، دستاورد زیادی در بازسازی این کشور نداشته است.

هزینه میلیاردی آمریکا در عراق دستاوردی در بازسازی این کشور نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست»، در جنگ 9 ساله آمریکا در عراق، دستکم 4 هزار و 448 نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند، 32 هزار و 221 نفر دیگر نیز زخمی شدند و این در حالی است که طبق آخرین گزارش بازرس کل آمریکا برای بازسازی عراق (SIGAR)، این جنگ دستاورد زیادی در بازسازی عراق نداشته است.

طبق این گزارش که با مصاحبه با مقامات مختلف آمریکایی و عراقی و بررسی‌های زیاد و تخمین‌ها از جنگ عراق تهیه شده است، مقامات عراقی، آمریکایی و افسران نظامی و سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که تلاش‌ آمریکا برای بازسازی عراق و همچنین زندگی اکثر مردم عراق پیشرفت چشمگیری نداشته است.

دفتر آمریکا برای بازرسی بازسازی عراق اعلام کرد که آمریکا با وجود صرف 60 میلیارد دلار در عراق دستاورد چندانی در بازسازی این کشور نداشته است.

این ایده در گزارش نهایی بازرس ویژه آمریکا در بازسازی عراق که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است. کنگره آمریکا در نوامبر 2003،  دفتر بازرس کل آمریکا برای بازسازی عراق (SIGAR) را به وجود آورد تا بر مبالغ هنگفتی از پول‌های آمریکا و عراق که توسط نیروهای اشغالی عراق در بغداد صرف می‌شود، نظارت داشته باشند.

«استوارت بوئن» بازرس کل آمریکا برای بازسازی عراق به همراه کارکنان دفتر خود در طول جنگ 9 ساله آمریکا در عراق، مورد مصرف هزینه 146 میلیارد دلاری پول عراق و 60 میلیارد دلار بودجه آمریکا را مورد نظارت قرار دادند.

بوئن تأکید کرد، برخلاف ادعای «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دیگر مقامات این کشور مبنی بر آنکه واشنگتن بعد از حمله ماه مارس 2003، یک عراق بسیار بهتری را می‌سازد، این پول‌ها به درستی صرف نشد.

وی در آخرین گزارش خود تخمین زده دستکم 8 میلیارد دلار از این مبلغ به هدر رفته است و علت آن را فساد، ناامنی، و مشاوره ناکافی با مقامات عراق دانسته است.

بر اساس این گزارش، با انتشار این گزارش، کار دفتر آمریکایی بازرسی بازسازی عراق به پایان می‌رسد.

«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق در یکی از تخمین‌های خود اعلام کرد که  پول‌های زیادی به صورت نابجا صرف شده است.

در این گزارش آمده است که در یکی از مواردی که این پول‌ها به هدر رفته است، 20.2 میلیارد دلاری است که آمریکا صرف آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق کرد.

در عین حال، «اسامه النجیفی»، رئیس پارلمان عراق و بالاترین مقام سنی مذهب در عراق گفته است طرح‌های عمرانی در مجموع نتایجی نامطلوب داشته است.

«قباد طالبانی» یکی از مقام‌های کرد عراقی به بازرسان گفت: «شما فکر می‌کنید مشکل را با پول حل کنید.این طرز فکر به هیچ وجه استراتژیک نیست.»

سناتور «باب کراکر»، مقام ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنا گفت: یافته‌های این گزارش «هولناک» است و باید برای پیش‌گیری از تکرار این تجربه در افغانستان از آن درس عبرت گرفت.

بر اساس این گزارش، طی 12 سال گذشته، آمریکا حدود 90 میلیارد دلار برای طرح‌های بازسازی در افغانستان هزینه کرده است.

به گزارش هافینگتون‌پست، احتمال بسیار کمی وجود دارد که آمریکا، با توجه به درس‌های بسیار سختی که از جنگ‌های خود در عراق و افغانستان کسب کرده است، تمایل داشته باشد به زودی به یک کشور دیگر حمله کند یا آنجا را اشغال نظامی کند.

«هانس بلیکس»، دیپلمات 82 ساله سوئدی نیز با اشاره به اشتباه حمله آمریکا به عراق خطاب به گروهی کوچک از روزنامه‌نگاران در دوبی ضمن اشاره به اینکه «حافظه‌ها ضعیف‌اند»، گفته است: «خاطرات شکست و اشتباهات تراژیک عراق به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شوند».

وی افزود: «در خصوص عراق، تلاشی از سوی برخی کشورها برای ریشه‌کن کردن تسلیحات کشتار جمعی غیرموجود انجام شد و امروز نیز صحبت از آن است که در خصوص ایران هم مقاصدی ریشه‌کن شوند که ممکن است وجود نداشته باشند. امیدوارم چنین چیزی پیش نیاید.»

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول