اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی:

مطرح شدن اخلاق و رفتار بزرگان برای جامعه آموزنده است

خبرگزاری فارس: رئیس کنگره علامه حاجی کلباسی گفت: مطرح شدن بخشی از رفتار و اخلاق بزرگان در مراسم‌های بزرگداشت می‌تواند برای جامعه نیز آموزنده باشد.

مطرح شدن اخلاق و رفتار بزرگان برای جامعه آموزنده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در افتتاحیه کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی که در مسجد حکیم اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: کسانی همچون علامه حاجی کلباسی که به این فیض مبارک رسیدند به برگزاری اینگونه جلسات نیازی ندارند، چراکه آنان به فیض بالای لقای پروردگار رسیدند.

وی افزود: این مراسم‌ها به منظور تجلیل از مقام شامخ علم، تکریم از عالم، تشویق از علما و نیز روشن‌گری برای جامعه اسلامی و به خصوص نسل جوان است که بفهمند چه نخبگان و بزرگوارانی در علم و عمل بودند و چه برکاتی داشتند.

رئیس کنگره علامه حاجی کلباسی تصریح کرد: در اینگونه مراسم‌ها تنها شمّه‌ای از رفتار و اخلاق این بزرگان مطرح می‌شود که حتی برای مراجع نیز آموزنده است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد علامه حاجی کلباسی اشاره کرد و گفت:  مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب « وی با سید شفتی در شهر نجف دوران طلبگی رفیق شدند و با یکدیگر هم حجره‌ای بودند که پس از تحصیل به اصفهان آمده و سید شفتی نیز به دلیل علاقه خود به ایشان از گیلان به اصفهان آمدند.»

مقتدایی به نقل از رهبری افزود: «حاجی کلباسی در مسجد حکیم و سید شفتی در مسجد سید اصفهان به اقامه نماز پرداختند و تا پایان عمر رفاقتی صمیمی باهم داشتند که این رفاقت برای همه درس است.»

وی به زمان تولد علامه حاجی کلباسی در سال 1180 هجری قمری در اصفهان و دوران زندگی با سید حاجی شفتی اشاره کرد و ادامه داد: وی پس از تحصیل در نزد پدر عازم نجف می‌شود و نزد مرحوم کاشف‌الغطاء و سید بحرالعلوم به علم‌آموزی می‌پردازد.

رئیس کنگره علامه حاجی کلباسی تصریح کرد: وی سپس عازم کربلا شده و در نزد استاد تمام وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی صاحب کتاب ریاض به علم‌آموزی پرداخت.

وی ادامه داد: علامه پس از آن به اصفهان بازمی‌گردد و برای آموختن علم نزد مرحوم نراقی به کاشان و سپس به قم نزد میرزای قمی برای آموختن و اخذ اجازه روایی می‌رود که این دوران علم‌آموزی ایشان برای همه طلاب و اساتید و دانشگاهیان درس است.

مقتدایی عنوان کرد: ایشان پس از آن به اصفهان آمده و به تدریس می‌پردازد و رونقی به حوزه علمیه می‌دهد.

وی افزود: 120 نفر از طلاب آن زمان در درس وی شرکت داشتند که حداقل 40 نفر آنان مجتهد بوده‌اند

رئیس کنگره علامه حاجی کلباسی افزود: این عالم بزرگوار درس را واجب می‌دانست که طلاب بایستی به این مطلب توجه داشته باشند.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به تألیفات این عالم بزرگ اشاره کرد و گفت: این عالم بزرگ دو دوره فقه به قلم خود نوشته است که یکی از آنان کتاب منهاج‌الهدایة الی احکام الشریعة و دیگری کتاب شوارع الهدایة است و مرحوم کاشف‌الغطاء به خط خود بر کتاب شوارع‌الهدایة تقریظ نوشته است و بسیار از آن تعریف کرده است.

مقتدایی گفت: علامه نخستین رساله عملیه توضیح‌المسائل فارسی به نام نخبه را تألیف کرد که در زمان او چاپ و نشر داده می‌شود و آنقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد که مراجع قرن همگی این رساله را حاشیه می‌زنند و فتوای خود را در حاشیه این کتاب می‌نگارند.

وی در پایان ابراز داشت: برخی از این علمای بزرگ که بر رساله این عالم عالیقدر حاشیه نگاشته‌اند، شیخ انصاری، سیدمحمد کاظم یزدی صاحب کتاب عروه‌الوثقی، آخوند خراسانی، صاحب کتاب کفایه، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی و بزرگان دیگر بوده‌اند.

انتهای پیام/2301/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول