اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش:

سرانه مطالعه کتاب در کشور کمتر از 18 دقیقه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر شعار و تعارف را کنار بگذاریم، باید اعتراف کنیم سرانه مطالعه در کشور بسیار پائین بوده؛ در حال حاضر سرانه کتاب در کشور از 18 دقیقه بالاتر نیست.

سرانه مطالعه کتاب در کشور کمتر از 18 دقیقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدابراهیم محمدی صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره «کتاب برتر» و «نویسندگان فردا» در محل تالار تربیت مشهد اظهار کرد: نویسندگان فردا مجموعه‌ای از نام‌آوران و شخصیت‌های قدرتمند ادبی و فرهنگی آینده این کشور به شمار می‌روند.

وی افزود: بهترین سرمایه قلم و بهترین شیوه برای ماندگاری استفاده از قلم و نوشتن بوده؛ باید بدانیم که موقعیت‌های مالی افول می‌کند، اما ماندگارترین موقعیت نوشتن و تولید آثار فاخر ادبی است.

محمدی با بیان اینکه ارتقای سطح نویسندگی دانش‌آموزان در غنای فرهنگی و ادبی تاثیر بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: تولید آثار دانش‌آموزی و توسعه فعالیت ادبی در این بخش یکی از عوامل موثر در غنای ادب و فرهنگ ایران زمین تلقی می‌شود و این مبین اهمیت حرکت در مسیر پرورش نویسندگان فردا است.

این مسئول تصریح کرد: یک نویسنده سه عنصر قلم، کاغذ و پشتکار را باید همیشه به همراه داشته باشد چرا که خلاء هر یک از اینها سبب افت نویسندگی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با برشمردن مولفه‌های سازنده یک نویسنده، گفت: یکی از مولفه‌های موثر بر نویسندگی دقت در نگاه و تخیل‌سازی است، نویسنده‌ای که توان تخیل قوی نداشته باشد توصیف‌گر خوبی نبوده و نمی‌تواند آثار قوی و غنی تولید کند.

محمدی از مطالعه با عنوان سرمایه بزرگ نویسندگی و ادبی یاد کرد و افزود: نباید مدرک‌گرایی را معیار دانش و علم دانست و به صراحت می‌توان ادعا کرد که افزایش سرانه مطالعه سبب غنای علمی و دستیابی هر چه زودتر به ایده‌آل‌های ادبی و فرهنگی می‌شود.

وی استمرار در نوشتن را سبب بروز احساسات ناب انسانی و ادبی توصیف کرد و بیان داشت: فاخرترین آثار ادبی، آثاری هستند که شروع خوب و قوی داشته باشند؛ شروع خوب نقش موثری بر جذب مخاطب دارد.

محمدی تاکید کرد: در تلاش هستیم حرکت نویسندگان فردا را به جشنواره‌ای ملی تبدیل کنیم؛‌ هم‌چنین قابل ذکر است که در حوزه هنری کشور بخشی با عنوان حوزه هنری کودک و نوجوان با هدف استعدادیابی و رشد استعدادهای ادبی این مقاطع سنی طراحی شده است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان، بسته مطالعاتی بوده که در سال تحصیلی آینده در سراسر کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح هر دانش آموز مکلف به مطالعه چهار کتاب در سال تحصیلی است؛ یادآور شد: در طرح بسته مطالعاتی دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شود 12 میلیون کتاب در چرخه خانه و مدرسه قرار می‌گیرد.

این مسئول با اظهار امیدواری از افزایش سرانه مطالعه با اجرائی شدن این طرح گفت: با اجرائی شدن این طرح سرانه کتاب دانش‌آموزی بالاتر از استانداردهای جهانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: برگزاری طرح بسته مطالعاتی نهضتی بزرگ و جدی در مسیر افزایش سرانه مطالعه است.

انتهای پیام/70023/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول