اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمریکا بین گزینه جنگ جهانی سوم یا جنگ ویتنام خاورمیانه‌ای

خبرگزاری فارس: باتلاق سوریه که زمانی قرار بود محور مقاومت در آن غرق و محو شود، به باور ناظران هم اکنون به باتلاق آمریکا و اسرائیل و همپیمانانش تبدیل شده و چه پیروزی و چه شکست جز ناکامی برای آنها به همراه نخواهد داشت.

آمریکا بین گزینه جنگ جهانی سوم یا جنگ ویتنام خاورمیانه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری شام پرس، «آمریکا بین گزینه جنگ جهانی سوم یا جنگ ویتنام خاورمیانه‌ای است». این گفته «جاستین ریموند»، تحلیلگر سیاسی پایگاه خبری – سیاسی «آنتی‌وار» است.

ریموند می‌افزاید: آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند، از مخالفان سیاست‌هایشان در منطقه خاورمیانه یعنی ایران، سوریه، مقاومت فلسطینی و همچنین مقاومت لبنانی خلاص شوند و به همین دلیل از دو سال پیش سوریه را به عرصه جنگ داخلی تبدیل کرده‌اند تا آنها را به هدف مورد نظرشان برساند،‌ بی‌آنکه تاکنون توانسته باشند، موفقیتی اندک در این راه به دست آورند.

به همین دلیل ریموند بر این باور است که ادامه تسلیح گروه‌های معارض مسلح از جمله گروه‌های وابسته به القاعده و همچنین جبهه النصره از جمله سیاست‌های «باراک اوباما» در دور دوم ریاست جمهوری‌اش علیه سوریه به شمار آید و می‌افزاید: در این مرحله گروه‌های معارض مسلح به هم پیمان مستقیم و طبیعی آمریکا و اسرائیل تبدیل می‌شوند تا زمینه‌ حمله به ایران و لبنان را فراهم کنند.

وی که کارشناس امور سیاسی آمریکا به شمار می‌آید، می‌گوید: اوباما نمی‌تواند، به صورت مستقیم وارد جنگ علیه ایران شود، چون به خوبی می‌داند، این اقدام جنگ جهانی سوم در عرصه بین المللی را به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل ترجیح داد از طریق ترکیه سلاح‌های خود را در اختیار گروه‌های مسلح سوری قرار دهد تا به اصطلاح از رهبران و سران این کشور خلاصی یابد و سوریه را به پایگاه تمام گروه‌های القاعده تبدیل کند و تحت عنوان «جنگ با طوایف اسلامی» جنگ مورد نظر خود علیه ایران و عراق و حزب الله را توسط القاعده پیاده کند. اما به نظر می‌رسد، محاسبات اوباما و نتانیاهو اشتباه از آب درآمد، چون به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران پس از برملا شدن ماهیت و هدف اصلی گروه‌های مسلح معارض که تحت عناوین و نام‌های مختلف اسلامی و سکولار علیه دمشق مبارزه می‌کردند، دیگر توجیهی برای ادامه این مبارزه و جنگ نیست.

ریموند تاکید می‌کند که واشنگتن، پاریس و لندن به خوبی می‌دانند، اکثر سلاح‌هایی که با اموال عربی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق ترکیه، اردن و لبنان به سوریه ارسال کردند، به دست جهادی‌های تکفیری افتاده که هیچ کس از آنها جز قتل و کشتار و بمبگذاری تروریستی ندیده و رسانه‌های آمریکایی افشا کردند که آمریکا کمیته‌ای از کارشناسان و صاحبنظران امور نظامی تشکیل داده تا آموزش این افراد را در پایگاه‌هایی برعهده بگیرد که در کشورهای همجوار سوریه دایر شده‌اند.

باتوجه به این اقدام اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» براین باور است که این سیاست آمریکا موجب می‌شود تا کشورهای سوریه، ایران و عراق و همچنین حزب الله بر ادامه مبارزه مصمم‌تر شوند و این موضوع نه تنها گسترش دایره نبردها را به دنبال دارد، به نظر می‌رسد سناریویی است که اصلا خوشایند اسرائیل نیست. چون به خوبی می‌داند، اولین طرفی که از این جنگ‌ها آسیب خواهد دید، تل‌آویو است و چنین جنگی تنها در یک جبهه دنبال نخواهد شد، بلکه جبهه‌های متعددی را در گیر خود خواهد کرد، به خصوص که اردن و مصر نشان می‌دهند که کنترل چندانی بر اوضاع داخلی خود ندارند.

به همین دلیل «آموس یادلین»، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل پیشاپیش به پیچیدگی‌ها و خطرات ادامه جنگ داخلی در سوریه بر اسرائیل هشدار داده است.

یکی از تحلیلگران امور نظامی آمریکا در این خصوص می‌گوید: پیروزی سوریه در جنگ داخلی‌اش شکستی بزرگ برای آمریکا، اسرائیل، قطر، عربستان سعودی و همچنین ترکیه به شمار خواهد آمد، همانگونه که ادامه جنگ داخلی و تبدیل شدن آن به جنگ علیه اسرائیل شکست دیگری برای اسرائیل و این کشورها تلقی خواهد شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول