اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش گردشگری کردستان ـ 1

پل صلوات‌آباد بیجار بنایی به جا مانده از عصر صفویه

خبرگزاری فارس: پل صلوات‌آباد بیجار به عنوان یکی از آثار تاریخی استان کردستان از یادگارهای دوران صفویه است که روی طولانی‌ترین رود آذربایجان(قزل اوزن) واقع شده است.

پل صلوات‌آباد بیجار بنایی به جا مانده از عصر صفویه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، پل صلوات‌آباد در 15 کیلومتری جاده بیجار - تکاب واقع شده است. در ساخت این پل، طاق‌های لب‌تیز و سکوهای متعددی، با دیدی کامل از اصول معماری ایرانی و اصول پل‌سازی، بکار برده شده است.

تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست اما از شواهد پیداست که پل با عناصر ویژه دوران صفویه بلاخص سنگ‌های حجاری شده و الگوهای آن دوران ساخته شده و در دوره‌های بعدی مرمت‌هایی بر روی آن صورت گرفته است.

پل صلوات‌آباد 130 متر طول دارد و ارتفاع آن بر طبق موقعیت توپوگرافی بین 8.4 تا 12 متر است.

پل صلوات‌آباد از جبهه شمالی متکی به صخره‌های طبیعی ساحل است و دهانه پل در این قسمت دارای وسعت و ارتفاع زیاد است.

به گزارش فارس؛ این پل شامل 9 دهانه قوسی‌شکل مختلف است که از شمال به جنوب از بزرگی آنها کاسته می‌شود. چشمه‌های این پل به وسیله پایه‌های قطور سنگی به هم متصل است و بین دهانه‌های طولی طراحی شده است.

پایه‌های پل در قسمت تحتانی دارای سنگ‌های تراشدار و در بالاتر سنگ‌های نامیــزان است و همچنین آجرچینی قوس‌های جناقی دهانه بسیار هنرمندانه صورت گرفته است.

پل در دو طرف بالای خود دارای جان‌پناه است که از قلوه سنگ و آجر کار شده که نظیر این‌گونه جان‌پناه در پل‌های قدیمی خصوصاً پل‌های اصفهان دیده می‌شود.

پل تاریخی صلوات‌آباد یکی دیگر از نماد و نشانه‌های قدمت بیجار گروس است که در سال 1337 در ردیف 420 آثار ملی ثبت شده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

انتهای پیام/79015/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول