اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مساجد تاریخی مراغه نیازمند توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد

گودبرداری یک شرکت به مسجد تاریخی مراغه آسیب وارد کرد

خبرگزاری فارس: مراغه از شهرهای مذهبی آذربایجان شرقی است که تاکنون بیش از 10 مسجد تاریخی این شهر که دارای تزئینات زیبای چوبی و طاق قوس هستند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

گودبرداری یک شرکت به مسجد تاریخی مراغه آسیب وارد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، دو ماهی از فروریختن بخش‌های الحاقی مسجد تاریخی ضریر مراغه در اثر بارش باران و نزولات آسمانی نمی‌گذرد که این بار دیوار غربی مسجد تاریخی ریحان در اثر گودبرداری توسط شرکت آتی ساز برای ایجاد خیابان جام جم فرو ریخت.

مساجدی که در کمتر از دو ماه دچار تخریب شده‌اند، هر دو جزو مساجدی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

با گذشت نزدیک به دو ماه از تخریب بخش‌های الحاقی مسجد ضریر و چهار روز از تخریب دیوار غربی مسجد ریحان هنوز اقدامی برای بازسازی و مرمت این دو اثر تاریخی صورت نگرفته است.

مراغه از شهرهای مذهبی آذربایجان شرقی است که تاکنون بیش از 10 مسجد تاریخی این شهر که دارای تزئینات زیبای چوبی و طاق قوس هستند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند ولی بیشتر این مساجد بخاطر بی‌توجهی یا پس از آغاز مرمت نیمه تمام رها شده‌اند یا به خاطر بی‌توجهی درهایشان بسته است.

مساجدی که روزگاری در آنها دست‌های دعا برآسمان بلند بود و مردم در این مساجد ذکر خدا می‌گفتند امروز در اثر بی‌توجهی یکی پس یکی پس از دیگری فرومی ریزد و درهایشا ن بسته می‌شود.

امام جمعه مراغه  خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرستان به مساجد تاریخی این شهرستان شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی پور محمدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مراغه افزود: در روزهای گذشته در اثر گودبرداری و عوامل جوی دیوار اصلی و غربی مسجد ریحان و بخش‌های الحاقی مسجد ضریر تخریب و بدون مرمت و بازسازی به حال خود رها شده است.

وی با بیان اینکه این مساجد با تزئینات زیبای چوبی در مرکز شهر بهترین محل برای راز و نیاز و عبادت مومنان است افزود: در اثر بی توجهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه این مساجد به جای زیبایی شهر به خرابه تبدیل شده است .

وی افزود : تخریب دیوارها و بخش‌های الحاقی این مساجد با ارزش تاریخی  در مرکز شهر مراغه موجبات سودجویی برخی افراد برای انتقاد نظام در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی را بوجود آورده است.

پورمحمدی، خواستار توجه بیشتر و اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی مساجد تاریخی مراغه شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: هیئت امنای مساجد علاقمند به مرمت این مساجد با ارزش تاریخی هستند ولی میراث فرهنگی مراغه به بهانه اینکه خودش این مساجد را مرمت خواهد کرد اجازه بازسازی را به هیئت امنای مساجد نمی‌دهد.

وی افزود: مساجد تاریخی مراغه جزو بی‌نظیرترین و باارزش ترین مساجد چوبی و طاق قوس در استان و کشور هستند.

انتهای پیام/60007/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول