اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان مطرح کرد

توسعه «بوم شهرها» در اولویت برنامه‌ریزی معاونت عمرانی استان اصفهان

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: تحقق و توسعه «بوم شهرها» در اولویت برنامه‌ریزی معاونت عمرانی استانداری اصفهان قرار دارد.

توسعه «بوم شهرها» در اولویت برنامه‌ریزی معاونت عمرانی استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در نخستین همایش ملی توسعه پایدار، سوخت سبز با اشاره به لزوم انجام مطالعات و تدوین یک پروسه عملیاتی منتهی به تولید انبوه در زمینه سوخت سبز اظهار داشت: در شرایط حال حاضر که دنیا در انبوهی از مخاطرات زیست محیطی قرار دارد و روز به روز شاهد توسعه صنایع و خودروهای آلاینده هستیم؛ تنها راه برون‌رفت از وضع موجود و ایجاد یک ثبات پایدار به کارگیری سوخت سبز و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی معاونت هماهنگی امور عمرانی، برنامه‌ریزی راهبردی و نظارت بر شهرداری‌های استان است، ادامه داد: وجود بیش از 104 شهر در استان اصفهان یک قابلیت‌ بسیار بالا برای برنامه‌ریزی و هدایت در راستای ارتقای وضعیت زیست محیطی منطقه ایجاد کرده است.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه به دنبال برنامه‌ریزی هوشمند و فعال در زمینه مسائل زیست محیطی هستیم، خاطر نشان کرد: پراکندگی‌ بالای شهرهای استان از کلان شهر اصفهان گرفته تا روستایی که به تازگی به کسوت شهر درآمده، لزوم این نوع نگاه را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: استقرار«بوم شهرها»  هدف‌گذاری‌های کلان استان قرار است که ایجاد تطابق عملیاتی شهرهای موجود با این الگوسازی از اهداف اصلی معاونت امور عمرانی استانداری اصفهان به شمار می‌رود.

جمالی‌نژاد در تعریف اکو شهرها بیان داشت: اکو شهرها، شهرهایی هستند که به طور کامل با طبیعت سازگارند و به محیط زیست نگاه هوشمندانه دارند و تولید آلودگی و زباله در آنها به سمت صفر شدن می‌رود.

وی، شاخصه دیگر این شهرها را استفاده از انواع انرژی‌ها در بهینه‌ترین حالت دانست و افزود: در این شهرها علاوه بر مسائل زیست محیطی انرژی اقتصادی و مواردی از این قبیل به مسائل کالبدی، فرهنگی و مدیریتی در قالب نرم افزاری پرداخته می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به شاخصه‌های اصلی بوم شهرها افزود: یکی از شاخص‌های این شهر مدیریت پسماند و بازیافت است که اقدامات انجام شده در تولید مواد و انرژی از پسماند‌ها در قالب تولید کمپوست و تولید برق و از گاز حاصل از دفن زباله و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در فرایند مدیریت پسماند است.

وی یکی دیگر از شاخصه‌های بوم شهرها را نگاه ویژه به منظر و معماری شهری دانست و افزود: معماری پایدار، از معماری اکولوژیکی و نیز ایجاد فضای سبز عمودی و باغ بام‌ها در ساختمان‌های دو پوسته منتج می‌شود.

جمالی‌نژاد با اشاره به جایگاه کشاورزی در اکو شهرها اذعان داشت: یکی از شاخص‌های اساسی این شهرها حفظ صیانت از محیط زیست و ایجاد توسعه افقی شهرها در قالب ایجاد فضاهای سبز و کشاورزی است.

وی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت اکوشهرها را یکی دیگر از پارامترهای اساسی اینگونه شهرها ارزیابی و تصریح کرد: استفاده از انرژی‌های پاک برای مصرف این شهرها با استفاده از چهار انرژِی باد، آب، خاک و خورشید و بهره‌گیری از دانش‌های نوین تأمین منابع سوختی غیر فسیلی از مؤلفه‌های اساسی است.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان در پایان اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی درست و فرهنگ‌سازی بتوانیم نقش اساسی در ایجاد و توسعه بوم‌شهرها در استان استراتژیک و پهناور اصفهان داشته باشیم.

انتهای پیام/63012/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول