اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سوال نهاوندیان از مسئولین اقتصادی

چرا 3 سال پیش سیاست ارز شناور اجرا نشد؟

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بنا بر لایحه بودجه 92 نرخ ارز بر اساس سیاست شناور باید مدیریت شود، این سوال مطرح است که چرا این اصل که منطبق با قانون اساسی است سه سال پیش اجرایی نشد؟

چرا 3 سال پیش سیاست ارز شناور اجرا نشد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، محمد نهاوندیان در همایش ملی کشاورزی، تولید ملی با محوریت آمایش سرزمین در استان قم اظهار داشت: لازمه آمایش سرزمین نگاهی بلند مدت است و ما در این زمینه مشکل داریم.

وی با اشاره به بررسی این آمایش سرزمین در دو بخش خرد و کلان گفت: جامعه‌ای که در آن رسیدگی به برنامه‌های زیربنایی ارزش باشد با جامعه‌ای که متمرکز بر برنامه‌های کوتاه مدت و چند ساله است، تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان در سطوح کلان بر اساس این دیدگاه کوتاه یا بلند مدت تصمیم‌گیری می‌کنند و آینده کشور بر اساس این تصمیمات ساخته می‌شود.

نهاوندیان تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب آب و خاک و منابع توسعه‌ای کشور باید برای 20 سال دیگر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

وی سرمایه‌گذاری در آموزش عالی را نوعی نگاه بلند مدت ذکر کرد و افزود: برای توسعه بخش کشاورزی نیز این نوع نگاه لازم است که باید در سطح کلان ظهور و بروز داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی کشور در ادامه با تاکید بر تعالیم‌ دینی اسلام مبنی بر تدبر و عاقبت‌اندیشی گفت: در امور اجتماعی ملاحظه و عاقبت‌اندیشی جزو وظایف ذاتی افراد است.

نهاوندیان تصریح کرد: در امور دینی فرد تنها مکلف به تکلیف است ولی در سطوح کلان و امور مرتبط با جامعه عاقبت‌اندیشی عواقب تصمیمات بسیار ضروری است.

وی در ادامه بر نگاه جامع‌نگر مسئولان امر تاکید کرد و افزود: در طرح آمایش سرزمین باید نگاهی ملی، منطقه‌ای و جهانی داشت و نگاه بخشی و کوتاه مدت برای جامعه مهلک است.

رئیس اتاق بازرگانی کشور اظهار داشت: رشد اجتماعی از تعاملات اجتماعی حاصل می‌شود و این رویکرد به یک روح اجتماع‌ ساز نیاز دارد.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به آماری از تجارت خارجی کشور گفت: بنا بر لایحه بودجه 92 نرخ ارز بر اساس سیاست شناور باید مدیریت شود، این سوال مطرح است که چرا این اصل که منطبق با قانون اساسی است سه سال پیش اجرایی نشد؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان کلان نظام در همه امور متخصص نبوده و باید از نظرات متخصصان و دلسوزان نظام بهره بیشتری بگیرند، گفت: بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات کارشناسانه در توسعه پایدار کشور نقش بسزایی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: اگر قرار باشد در کاری در بخش کشاورزی صورت گیرد باید نهادهای کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و بر اساس یک خرد جمعی تصمیم صحیح گرفته شود تا شاهد افراط و تفریط‌هایی در این حوزه نباشیم.

نهاوندیان در ادامه سخنان خود بازنگری قوانین و مقررات کشاورزی کشور را مورد توجه قرار داد افزود: طرح حمایت از تولید ملی یکی از نیازهای بخش کشاورزی است ولی متأسفانه هنوز نهایی نشده است.

وی اذعان داشت: داشتن نگاه بلندمدت و آینده‌نگر مختص به مسئولان رده بالا و کلان دولتی نمی‌شود بلکه مدیران و مسئولان در سطوح خرد نیز باید بر اساس این دید حرکت کنند.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول