اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دوقلو‌زایی گوسفندان با روش‌های مدیر سیستمی قابل افزایش است

بهبود جمعیت دام سبک مولد در آذربایجان‌شرقی با افزایش دوقلوزایی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از بهبود جمعیت دام سبک مولد در آذربایجان‌شرقی با افزایش دوقلوزایی خبر داد و گفت: دوقلو‌زایی گوسفندان با روش‌های مدیر سیستمی قابل افزایش است.

بهبود جمعیت دام سبک مولد در آذربایجان‌شرقی با افزایش دوقلوزایی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه بررسی نحوه استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش دوقلوزایی در سطح گله‌های گوسفندی (دام کوچک) با اشاره به اینکه دوقلو‌زایی گوسفندان با روش‌های مدیر سیستمی قابل افزایش است، اضافه کرد: مدیریت تغذیه و هورمون تراپی یکی از روش‌های موثر در افزایش دوقلو‌زایی در گوسفندان است که هم اینک در آذربایجان‌شرقی انجام می‌پذیرد.

وی بر بررسی راهکارهای اجرایی ایجاد ارتباط متقابل با مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور تاکید کرد و با بیان اینکه ارتباط سازنده با مراکز و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی خارج از کشور در زمینه اصلاح نژاد دام‌های کوچک موثر هستند، افزود: افزایش دوقلوزایی با اصلاح نژاد گوسفند و بز میسر شده و در پی بهبود جمعیت دام سبک مولد در استان هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به منظور بهبود جمعیت دام‌ مولد سبک و افزایش تولید گوشت گوسفندی، این سازمان اجرای برنامه‌هایی را در این خصوص آغاز کرده است، افزود: با بهبود مدیریت تولید و تغذیه دام می‌توان میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی را افزایش داده و به نوعی که فشار کمتری نیز به مراتع وارد شود، به همین منظور تاکید بیشتر این سازمان در بخش بهبود تغذیه دام و مدیریت تولید مثل است.

محمدیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در بعضی از واحدهای دامی برای بخشی از تغذیه دام از پس چرا مزارع و باقیمانده محصولات کشاورزی استفاده شود، افزود: از این طریق می‌توان حدود 30 تا50 درصد از نیاز غذایی گوسفندان را تامین کرد.

وی از حمایت  این سازمان از گوسفند دارانی که به روش صنعتی فعالیت می‌کنند خبر داد و افزود: پیش بینی کرده‌ایم که می‌توان با مدیریت تولید مثل درصد دوقلوزایی را افزایش داد و یا تولید مثل را به گونه‌ای مدیریت کرد که سه بار زایی در طول یک سال صورت گیرد و در این راستا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا از طرفی تغذیه مناسب برای گله‌های دام سبک تامین شود و از طرف دیگر تولیدکنندگان بتوانند مدیریت تولید مثل را انجام دهند از این رو هم اکنون بنا به ظرفیت دامداری و طرح ارائه شده، تسهیلات مالی با کارمزد هفت درصد و بازپرداخت شش ساله به دامدارها پرداخت می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه برای خودکفایی تولید گوشت قرمز افزایش دوقلوزایی در پرواربندی‌های گوسفند و بز با اصلاح نژادی که از طریق تلقیح مصنوعی ولایروسکوپی انجام می‌شود، در دستور کار سازمان قرار دارد بر همزمان سازی فحلی در گله‌های گوسفند روستایی و افزایش بهره‌وری در تولید تاکید کرد و افزود: باتوجه به اینکه 75درصد درامد یک واحد را تولید گوشت در بر می‌گیرد از این رو نرخ نسبتا بالای بره زایی در خارج از فصل تولید می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش تولید و افزایش بهره وری از امکانات موجود باشد.

انتهای پیام/60010/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول