اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی خبر داد

۷۵درصد زمین‌های ملی آذربایجان‌غربی به نام دولت سند خورد/ 9هزارهکتار برای طرح‌توسعه

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: 75 درصد از زمین‌های ملی استان آذربایجان‌غربی به مساحت 2 میلیون و 85 هزار هکتار به نام دولت سند خورده و 9 هزار هکتار به طرح توسعه کشاورزی واگذارشده است.

۷۵درصد زمین‌های ملی آذربایجان‌غربی به نام دولت سند خورد/ 9هزارهکتار برای طرح‌توسعه

به گزارش خبرنگار اعزامی به استان آذربایجان غربی علی پیرمرادی در نشست خبری با بیان اینکه دام بیش از حد ظرفیت مراتع مشکل جدی در تخریب مراتع این استان است،گفت: جمعیت دامی استان 9 میلیون واحد دامی است که 5 میلیون واحد دامی وابسته به مراتع بوده و حدود 4 میلیون واحد دامی بیش از ظرفیت مراتع هستند.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه سطح منابع طبیعی استان آذربایجان غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار است،گفت: از این میزان 2 میلیون و 650 هزار هکتار جزو مراتع و 101 هزار هکتار جنگل‌ است.

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان فرسایش خاک در این استان به دلیل وجود آهک و نوع دانه‌بندی خاک و سیل‌های فصلی و تخریب مراتع حدود 2 برابر میانگین کشوری است، فرسایش خاک در این منطقه بین 17 تا 27 تن در هکتار بوده که میانگین کشوری آن حدود 12 تن در هکتار است.

*عملیات آبخیزداری در سطح 950 هزار هکتار برای کاهش فرسایش و حفظ مراتع

پیرمرادی افزود: در راستای کاهش فرسایش و افزایش میزان نفوذ آب در خاک و مهار سیلاب‌ها 720 هزار هکتار از زمین‌های استان عملیات آبخیزداری انجام شده و 950 هزار هکتار نیز در دست مطالعه است که در صورت تأمین بودجه عملیات آبخیزداری انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس، عملیات آبخیزداری و سدهای بتونی که در مسیر سیلاب‌ها در این استان‌ انجام شده است باعث افزایش آب چشمه‌ها و رودها در پایین دست‌ها شده و کشاورزان را به ادامه کشت و کار ترغیب کرده و از مهاجرت آنها جلوگیری کرده است.

*ظرفیت دو برابری دام‌های مراتع

وی همچنین وجود دو برابر ظرفیت دام‌ها در مراتع را از عوامل دیگر فرسایش و تخریب مراتع عنوان کرد و گفت: در برنامه هست تا دامداری‌های سنتی که بیشتر به روش رمه‌گردانی در مراتع تعلیف می‌کنند را کاهش داده و به سمت دامداری‌های سنتی سوق دهیم.

*نقش انسان در تخریب مراتع و تشکیل 3550 فقره پرونده

به گفته پیرمرادی نقش انسان در تخریب مراتع بیش از همه موارد است که تاکنون 3 هزار و 550 فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در یازده ماهه نخست سال جاری 1808 هکتار از مراتع استان آذربایجان غربی تحت تصرف افراد سودجود درآمده است.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های مراتع 72 کیلومتر عملیات حفاظت از عرصه‌های ملی و تفکیک انفال توسط بنچ‌مارک جدا شده است و در صورتی که تأمین اعتبار شود عملیات حفاظت از عرصه‌های ملی در تما استان انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: ایجاد عملیات حفاظت از عرصه‌های ملی در جلوگیری از زمین‌خواری نیز بسیار مؤثر است.

*تفکیک 99 درصد از اراضی ملی

پیرمرادی با بیان اینکه 99 درصد از مراتع این استان ممیزی شده، بهره‌بردار تعریف و آماده‌ واگذاری است، گفت: 75 درصد از زمین‌های ملی هم به مساحت 2 میلیون و 85 هزار هکتار به نام دولت سند خورده است.

 وی ادامه داد: اما همچنان 650 هزار هکتار از اراضی ملی فاقد سند است که قرار است 2 میلیارد و 300 میلیون اعتبار برای صدور اسناد این زمین‌ها اختصاص یابد.

*واگذاری 9 هزار هکتار زمین منابع طبیعی به طرح توسعه کشاورزی

پیرمرادی همچنین در راستای اجرای طرح توسعه کشاورزی که پایان سال 90 تصویب شد و رئیس‌جمهور رئیس اجرای این طرح است، گفت: 54 هزار هکتار از اراضی جهت واگذاری به مردم و ایجاد اشتغال تعیین شده اما به دلیل محدودیت‌های آب به صورت پایلوت در شمال استان حدود 9 هزار هکتار در اختیار کارگروه توسعه کشاورزی قرار داده شده است.

وی در پاسخ به سؤال فارس؛ که قرار بود طرح جامع کشاورزی و منابع طبیعی تصویب شود تا از تخریب منابع طبیعی جلوگیری شود، گفت: زمین‌هایی که به بخش کشاورزی داده می‌شود قبلا ارزیابی شده و مطالعات آب آن انجام می‌شود و با هماهنگی که بین بخش کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد تخریب مراتع از سوی بخش کشاورزی به حداقل رسیده است.

به گزارش فارس سیاست بخش کشاورزی افزایش سطح کشت و سیاست منابع طبیعی صیانت از آن است که این ناهمخوانی طی سالهای گذشته به تخریب منابع طبیعی می‌انجامد از سوی دیگر برخی برنامه‌های غیر اصولی مانند کشت محصولات با مصرف آب بیشتر و پمپاژ آب‌های زیر زمینی برای آبیاری اینگونه محصولات به توسعه بیابان و از بین رفتن مراتع کمک می‌کند.

پیرمرادی گفت: در حال حاضر میزان تخریب جنگل‌ها 14 هکتار در 11 ماهه نخست سال جاری بوده و بهره‌برداران را به صورت علمی توجیه می‌کنیم تا از محصولات فرعی جنگل‌ها استفاده کنند.

به گزارش فارس، تصرف‌، آتش سوزی به دلایل اختلافات طایفه‌ای و یا با انگیزه تغییر کاربری از عوامل ازبین رفتن جنگل‌ها در این استان است.

*یک میلیارد تومان اعتبار صیانت از جنگل‌ها

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: یک میلیارد تومان اعتبار برای صیانت از جنگل‌ها و اصلاح، پرورش و توسعه جنگل‌کاری و مبارزه با گیاه نیمه انگل مخور در این استان مصوب شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تداوم میزان اعتبارات توسعه جنگل‌های دست کاشت و جنگل‌کاری با سرعت بیشتری انجام شود.

*مشکل اصلی حفظ منابع طبیعی در استان آذربایجان غربی

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌غربی، جمعیت روبه رشد، کاهش منابع پایه، محدودیت آب و خاک، تغییر کاربری‌های غیر مجاز، تخریب مراتع، وجود نظام‌های بهره‌برداری متفاوت، وجود ضایعات زیاد، پایین بودن تولید و پایین بودن دانش فنی بهره‌برداران را از مشکلات اساسی در حفظ منابع طبیعی این استان عنوان کرد.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: تاکنون 112 هکتار برای مسکن روستایی، 132 هکتار برای طرح‌های غیر کشاورزی و 77 فقره معدن در سطح 72 هکتار جهت اکتشاف معدن واگذار شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول