اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

دیپلمات غربی: مذاکرات آلماتی سازنده‌تر و مثبت‌تر از گذشته بود

خبرگزاری فارس: رویترز به‌نقل از یک دیپلمات غربی مذاکرات قزاقستان را سازنده‌تر و مثبت‌تر از دورهای قبلی مذاکرات خوانده است.

دیپلمات غربی: مذاکرات آلماتی سازنده‌تر و مثبت‌تر از گذشته بود

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود آنکه دو روز از مذاکرات ایران و شش کشور موسوم به 1+5 می‌گذرد، رسانه‌های غربی همچنان به اختصاص گزارش‌ها و تفاسیری در خصوص این مذاکرات مبادرت می‌ورزند.

یکی از گزارش‌های اخیر به اظهار نظر یک دیپلمات غربی در این خصوص بازمی‌گردد که خبرگزاری رویترز بدون نام بردن از وی آن را پوشش داده است. این دیپلمات غربی بر این باور است که مذاکرات آلماتی سازنده‌تر و مثبت‌تر از گذشته بوده است اما مدعی است که عزم جدی ایران برای مذاکره پس از مذاکرات ماه آوریل (16 فروردین 92) می‌تواند مورد قضاوت واقع شود.

به گفته این دیپلمات غربی، «این مذاکرات مثبت‌تر و سازنده‌تر از دیدارهای قبلی بود چرا که طرف ایرانی واقعا بر پیشنهادی که روی میز قرار گرفته بود، تمرکز داشت.»

این دیپلمات غربی افزود: «ما راهی را برای تخفیف تحریم‌ها نشان داده‌ایم اما در گام اول پیشنهاد عالی ارائه نکرده‌ایم.» وی برای «پیشنهاد عالی» از استعاره «تاج جواهرنشان» بهره برده است.

دیپلمات مزبور دیدار فروردین‌ماه را کلیدی برشمرده و گفته است که «این دیدار، دیدار مهمی خواهد بود. ما در دیدار آتی متوجه خواهیم شد که آیا آنها می‌خواهند به‌طور جدی در خصوص بسته ارائه شده تعامل کنند یا نه؟»

مقامات غربی گفته‌اند که آنها در مذاکرات اخیر به ایران پیشنهادهایی را در خصوص تسهیل تحریم‌های مربوط به طلا و سایر فلزات گرانبها و همچنین واردات مواد پتروشیمی ارائه داده‌اند. در عوض، آن‌طور که یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید، ایران باید غنی‌سازی 20 درصدی را در فردو متوقف کند اما نامی از تعطیلی فردو نبرد.

دیپلمات‌های ارشد غربی ابراز داشته‌اند که شش کشور موضع خود را در خصوص فردو نرم‌تر نکرده‌اند اما از ادبیات نرم‌تری در خصوص آن استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول