اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی:

جهان مدرن رویکردی جدید برای نگارش تاریخ ایجاد کرده است

خبرگزاری فارس: معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به فرهنگی که در جامعه غرب وجود دارد، گفت: جهان مدرن رویکردی جدید برای نگارش تاریخ ایجاد کرده است.

جهان مدرن رویکردی جدید برای نگارش تاریخ ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی منذر که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد با اشاره به اینکه در برخی از برخوردهایی که میان مذاهب است ما طرف مقابل را می‌شناسیم و می‌دانیم که دنبال چه هدفی است، اظهار داشت: در مواجهه با غرب این شناخت در ارتباط با چیستی و هستی رقیبی که تازه آمده بود نبود و در این زمینه مشکلاتی وجود داشت.

وی ادامه داد: غرب تاریخ جدیدی را شکل داد که این تاریخ رویکرد دنیوی را به رویکرد معنوی گذشته خود ترجیح داده و تاریخ جدید غرب به صورت عریان به تاریخ قدیم خود پشت کرده بود.

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: این تاریخ از بعد عملی و عقل عملی رویکردی را پدید آورد و به لحاظ نظری نیز علمی در خدمت این رویکرد ایجاد کرد که به تفسیر آن بپردازد.

پارسانیا تصریح کرد: تاریخ‌نگاران مدرن خود را با این فرهنگ تازه به وجود آمده هماهنگ کردند و نسبت به آن به یک شناخت و بازشناخت دست پیدا کردند.

وی عنوان کرد: تاریخ هر قومی با یک روز و مناسبتی خاص به وجود آمده است که این موضوع زمینه‌ای شده برای اینکه افرادی به ثبت تاریخ با توجه به نگرش خود اقدام کنند.

* استفاده از تاریخ‌های دینی برای تاریخ‌نگاران توحیدی

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی اذعان داشت: تاریخ قوم یهود با فرامین الهی و دیدار حضرت موسی (علیه‌السلام) و قوم او در کوه تور و با 10 فرمانی که از سوی خداوند آمده بود، آغاز شد.

پارسانیا ابراز داشت: تاریخ مسیحیت به تعبیر ما با ظهور کلمه خدا و بیان خدا شکل می‌گیرد که‌ در میان مسیحیان، این تعبیر به گونه‌ای دیگر نیز بیان می‌شود.

وی در ارتباط با شروع تاریخ اسلام گفت: تاریخ اسلام در جبل‌النور با انکشاف حقیقت محمدی و نزول حضرت جبرئیل و فرمان خدا به قرائت نام او آغاز شده است.

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: تمام تاریخ‌نویسانی که با نگاه توحیدی اقدام به نگارش تاریخ می‌کنند، تاریخ را متناسب با این موضوعات بیان می‌کنند.

پارسانیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهان مدرن هر نوع رویکردی را به افق معنا و فراسوی این جهان انکار می‌کند. این سکولاریسم و رویکرد دنیایی کاملاً در این مقطع بروز می‌کند و دیگر این جهان تاریخ خود را با کتاب مقدس نمی‌بیند که بخواهد به وسیله آن تاریخش را نگارش کند.

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی به انقلاب مشروطه به عنوان یکی از تحقیقات حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر اشاره کرد و متذکر شد: ما امکان خروج از قرائت کسانی که در مشروطه پیروز شدند را نداشتیم.

پارسانیا تأکید کرد: اگر امام خمینی(ره) اقدام به نام بردن از شیخ فضل‌الله نوری نمی‌کرد، هیچ‌کس جرأت نداشت که از عالم دوران مشروطه نام ببرد.

وی در پایان این برنامه که در سالن اجتماعات مجمع دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: امام فرصت بازبینی تاریخ معاصر را از فرهنگ اسلامی به وجود آورد.

انتهای پیام/2258/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول