اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

235 هزار دانشجو در آذربایجان‌شرقی تحصیل می‌کنند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی از تحصیل 235 هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در استان خبر داد.

235 هزار دانشجو در آذربایجان‌شرقی تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دستیابی به منابع انسانی متعهد و متخصص، از نتایج مهم توجه به ایجاد زیرساخت‌ها در بخش آموزش و تربیت است، مدرسه را مهم‌ترین رکن آموزشی کشور خواند و اظهار داشت: محیط مدرسه، علاوه بر مسائل آموزشی بر شاخص‌های مختلف عاطفی و تربیتی دانش‌آموزان نیز مؤثر است؛ بنابراین توجه به رشد کمی و کیفی این مرکز مهم فرهنگی در تمام شئونات زندگی دانش‌آموزان، بارز خواهد بود.

وی با اشاره به دستاوردهای آموزشی استان، در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از افزایش 300 درصدی زیربنای کلاس‌های احداثی استان در سال‌های پس از انقلاب خبر داد و ادامه داد: زیربنای کلاس‌های احداثی استان تا پیش از انقلاب اسلامی حدود 936 هزار مترمربع بود که این امر، هم‌اکنون به حدود چهار میلیون مترمربع رسیده است. 

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این راستا، تعداد کلاس‌های آموزشی استان نیز با بیش از 250 درصد افزایش، به 33 هزار کلاس درس افزایش یافت.

علیرضابیگی تصریح کرد: افزایش شاخص آموزشی، منحصر به گسترش زیرساخت‌های عمرانی نبوده و در سال‌های بعد از انقلاب، تجهیز، مقاوم‌سازی و زیباسازی محیط‌های آموزشی نیز مورد توجه بوده است.

وی، توجه به گسترش کمی و کیفی فرهنگ کتابخوانی را از اولویت‌های مهم فرهنگی دانست و افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 27 باب کتابخانه عمومی در سطح استان فعال بود که این تعداد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 125 باب افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این تعداد کتابخانه به جز کتابخانه‌های فعال مساجد است، بیان داشت: دولت تلاش می‌کند با احداث کتابخانه‌های عمومی در نقاط و محلات حاشیه‌نشین شهرستان‌های مختلف استان، توزیع بودجه‌های فرهنگی و فراگیری فرهنگ کتابخوانی را در تمام این نقاط اجرا کند.

علیرضابیگی با اشاره به سهم دولت‌های نهم و دهم در دستاوردهای آموزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: در سال‌های پیش از آغاز دولت نهم، تعداد کلاس‌های احداثی مدارس استان، حدود پنج هزار و 500 باب بود؛ این در صورتی است که تنها در دوره نزدیک به هشت سال دولت احمدی‌نژاد، بیش از شش هزار کلاس درس در استان احداث شده است.

وی ابراز داشت: زیربنای کلاس‌های احداثی مدارس نیز در همین مدت، با 75 درصد افزایش، به حدود یک میلیون مترمربع رسیده است.

استاندار آذربایجان شرقی، مشارکت خیران مدرسه‌ساز را در شتاب‌بخشی به توسعه زیرساخت‌های آموزشی، ارزشمند خواند و گفت: اعتبار هزینه شده توسط خیران مدرسه‌ساز، در دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم، با 640 درصد افزایش، به حدود دو هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

تحصیل 235 هزار دانشجوی آزاد و دولتی در استان

علیرضابیگی در ادامه، توسعه مدارس را پشتوانه پیشرفت آموزش عالی کشور دانست و با مقایسه وضعیت دانشگاه‌ها، در سال‌های قبل و پس از انقلاب اسلامی گفت: تعداد کل دانشجویان آزاد و دولتی استان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، حدود 9 هزار نفر بوده که این تعداد، با 26 برابر افزایش، به حدود 235 هزار دانشجو در سال‌های پس از انقلاب، افزایش یافته است.

علیرضابیگی با اشاره به دستاوردهای دولت در توسعه دانشگاه‌های دولتی خاطرنشان کرد: امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی غیرپزشکی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها محدود به هشت هزار دانشجو بود که این تعداد، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با بیش از 16 برابر افزایش، به حدود 133 هزار دانشجو افزایش یافته است.

وی، توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی را بن مایه نظام بهداشت و درمان استان خواند و اظهار داشت: افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از چهار رشته در دوران طاغوت به 12 رشته در دوران پس از پیروزی انقلاب و همچنین تحصیل هشت هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی، نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر پشتوانه‌های نظام سلامت در استان است.

علیرضابیگی اذعان داشت: امروز، مراکز بهداشت و درمان روستایی و شهری، از 475 واحد در سال های قبل از انقلاب، به 5300 واحد افزایش داشته و همچنین تعداد تخت فعال در بیمارستان‌های استان نیز با 58 درصد افزایش، به حدود دوهزار تخت رسیده است.

افزایش چشمگیر شاخص‌های کشاورزی

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه به شاخص‌های کشاورزی و دامپروری استان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در مدت مشابه دو مقطع، تولید محصولات دامی 168 درصد، تولید محصولات باغی 648 درصد و تولید محصولات دامی 343 درصد، افزایش یافته است.

بیگی گفت: سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی استان در مدت مشابه به ترتیب 16 و 200 درصد افزایش داشته است.

وی در پایان تأکید کرد: شتاب توسعه و پیشرفت کشور بی‌وقفه در حال افزایش بوده و در این میان دولت دهم تا آخرین روز خدمتگزاری، از کوچک‌ترین تلاش برای تحقق اهداف سند چشم انداز، فروگذار نخواهد بود.

انتهای پیام/60002/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول