اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز:

جشنواره موغام؛ فرصتی برای صیانت از داشته‌های فرهنگی آذربایجان است

خبرگزاری فارس: شهردار تبریز برگزاری اولین جشنواره موسیقی موغام فجر آذربایجان را فرصت و تلاشی برای صیانت از داشته‌های فرهنگی و هنری آذربایجان و موسیقی فاخر و اصیل این خطه از ایران اسلامی دانست.

جشنواره موغام؛ فرصتی برای صیانت از داشته‌های فرهنگی آذربایجان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین در آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی موغام آذربایجان و در جمع اساتید و هنرمندان برجسته موسیقی اصیل آذربایجانی با تأکید بر لزوم توجه جدی به حفظ و احیای هویت تاریخی، فرهنگی و هنری آذربایجان، برگزاری چنین رویدادهای فاخر هنری را گامی بلند در راستای تحقق این هدف ارزیابی کرد.

شهردار تبریز افزود: هویت فرهنگی هنری آذربایجان ریشه در تاریخ غنی ایران دارد و این فرهنگ غنی در پیوندی هم سو با ارزش‌های ایرانی، اسلامی و نیز با تکیه بر هنر فاخر آذربایجانی مرزهای جهان را درنوردیده است.

نوین در بخش دیگری از سخنان خود توجه به داشته‌های فرهنگی هنری و تلاش برای ترویج و اشاعه شاخص‌های فرهنگی در جامعه را راهکاری مناسب و موثر برای جلوگیری از به یغما رفتن ثروت‌های معنوی دانست و افزود: موسیقی موغام به عنوان برگی از شناسنامه و هویت تاریخی فرهنگی آذربایجان نیازمند حمایت و صیانت است و این حمایت‌ها باید فارغ از حاشیه‌سازی‌ها و سوء استفاده‌ها و در بستر هنر اعمال و نهادینه شوند.

وی همچنین پاسخگویی به مطالبات و نیازهای فرهنگی هنری شهروندان به ویژه اهالی هنر و فرهنگ در کشور را وظیفه متولیان امر و دستگاه‌های مسئول اعلام و خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تبریز به نمایندگی از عموم شهروندان، خود را مقید و موظف به اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی هنری در طول سال می‌داند و برگزاری موسیقی موغام نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار تبریز در عین حال با انتقاد از برخی سوءاستفاده‌ها از فرهنگ، تاریخ و هنر آذربایجان از سوی برخی افراد و جریان‌ها، این قبیل اقدامات را زمینه‌ساز به انحراف کشیده شدن موضوعات و مقولات فرهنگی و هنری ارزیابی و تصریح کرد: تاریخ ایران و آذربایجان و فرهنگ و هنر فاخر این کشور به قدری غنی است که هیچ جریان انحرافی را یارای به حاشیه کشاندن آن نیست و باید مقولات فرهنگی و تاریخی را در بستر تمامیت ارضی کشور پیگیری کرد.

نوین در ادامه با بیان اینکه همه باید برای پر کردن خلاءهای فرهنگی هنری در کشور تلاش کنیم، افزود: موسیقی موغامی تبریز به عنوان یکی از شاخص‌های غنای فرهنگی هنری آذربایجان نیازمند جهانی شدن و فراگیری بیش از این است و می‌توان از طریق برگزاری چنین جشنواره‌هایی به هدف فوق دست یافت.

وی هنر موسیقی را زبان گویای بیان دردها، رنج‌ها و شادی‌های بشر اعلام و خاطرنشان کرد: زندگی بشری بدون موسیقی امکان دوام و مهم‌تر از آن خلق و ثبت حالات و احساسات بشری را ندارد و به تعبیری دیگر زندگی و حیات بشری بدون موسیقی، همچون جسمی بی روح و بی محتواست.

شهردار تبریز در عین حال با تأکید بر اینکه موسیقی موغامی با قدمتی یک هزار ساله نیازمند ترویج، اشاعه، معرفی و صیانت و حفاظت است، تلاش برای تحقق این اهداف و نیز نهادینه سازی آن در بین نسل جوان به عنوان یک ثروت معنوی را وظیفه تمام هنرمندان، فعالان موسیقی و مسئولان و متولیان امر دانست.

نوین ترویج و معرفی بهتر و هرچه بیشتر شاخص‌های فرهنگی هنری را گام نخست مراقبت و صیانت از نسل امروز و جوان کشور از گرفتار شدن در فرهنگ و مظاهر ضدفرهنگی برشمرد. 

انتهای پیام/60002/ح/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول