اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری گیلان/۱

ییلاق‌های بکر ماسال چشم‌‌انتظار گردشگران نوروزی

خبرگزاری فارس: ماسال با طبیعت بکر، ییلاق‌های باشکوه، جنگل و مراتع چشم‌نواز و سحر‌انگیز محور صنعت گردشگری و اکوتوریسم گیلان محسوب می‌شود.

ییلاق‌های بکر ماسال چشم‌‌انتظار گردشگران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، این شهرستان در شمال غربی گیلان در جنوب غربی تالش قرار دارد و آخرین شهرستان استان محسوب می‌شود.

ماسال از شمال به رضوانشهر، از غرب و جنوب غربی به فومن و صومعه‌سرا محدود است و مردم شیعه این دیار به زبان تالشی تکلم می‌کنند.

ماسال از نظر ناهمواری‌ها از سه ناحیه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تشکیل یافته و مهم‌ترین ارتفاعات آن تورشوم، شاه معلم، ریس‌بند بوده و دارای رودهای مهم ارس‌نیک، دران‌بر و میله‌سراست.

 

 

آب و هوای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان‌های با درصد رطوبت بیشتر از 75 درصد است که بیشترین رطوبت در شهریور ماه مشاهده می‌شود.

فرماندار ماسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ماسال که سابقا جزئی از منطقه وسیع تالش بود در سال 76 مستقل و به شهرستان تبدیل شد و اکنون دارای دو بخش مرکزی و شاندرمن، چهار دهستان شامل شاندرمن، شیخ‌نشین، حومه و ماسال و نیز 98 آبادی ‌است.

 

 

رضا جوادپور، ماسال را دارای جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری نامید و اذعان کرد: ماسال دارای ییلاق‌های خندیله، تلارگاه خشک دریا، شنبه‌راه، اسپی‌دشت، واشیار، اولسبلنگاه، سیفی، مولومه‌بند و... است.

وی افزود: منطقه باستانی ماسال اسبه‌ریسه با غارها و صخره‌های بلند یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی‌گردشگری ماسال است.

این مسئول درباره جاذبه‌های زیارتی ماسال تصریح کرد: ماسال دارای جاذبه‌های زیارتی و تاریخی مانند بقعه شامل، درخانه، گیله‌سرا، میر محله وردم، قلعه کول، سنگ‌بست، خندیله‌پشت و آقاسید رضا است.

 

 

وی افزود: این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل، جنگل‌، مراتع و ییلاق‌های باشکوه در زمره محوریت صنعت توریسم و اکوتوریسم گیلان قرار گرفته است.

جوادپور درباره بام سبز ماسال اذعان کرد: بام سبز ماسال چشم‌انداز زیبایی است که در یک کیلومتری این شهر واقع شده و در دست اجراست و یکی از بی‌نظیر ترین مناطق گردشگری استان است.

به گفته وی، از بام سبز ماسال علاوه بر جلگه این شهر، بخش‌هایی از شهرستان‌های صومعه‌سرا و بندرانزلی با مناظر بسیار زیبا قابل رویت می‌شود.

به گزارش فارس، صنایع‌دستی و سوغات ماسال شامل نازک‌کاری و خراطی چوب، دستباف و شال‌بافی است که گردشگران و مسافران با حضور در شهرستان زیبای ماسال آن ها را به یادگار خریداری کرده و با خود می‌برند.

انتهای پیام/84002/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول