اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی مراسمی

نخستین شعبه انجمن هوافضای کشور در کاشان افتتاح شد

خبرگزاری فارس: نخستین شعبه انجمن هوافضای ایران در کاشان با حضور نماینده ستاد توسعه هوافضای کشور طی مراسمی به طور رسمی گشایش یافت.

نخستین شعبه انجمن هوافضای کشور در کاشان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عضو ستاد توسعه هوافضای ایران شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات غیاث‌الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد کاشان اظهار داشت: در سال‌های اخیر مباحث زیادی در مورد انتخاب شعبه انجمن در استان اصفهان مطرح شد و در این راستا شهرستان‌های اصفهان و کاشان نیز کاندیدای تأسیس این شعبه شدند که در نهایت شهرستان کاشان برای تأسیس اولین شعبه انجمن هوافضای ایران برگزیده شد.

محمد مهدی جعفری افزود: تأسیس شعبه انجمن هوافضا در هر منطقه‌ای از کشور همراه با دستاوردهای زیادی در بحث هوا و فضا برای منطقه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اضافه شدن رشته گرایش فضایی به چهار رشته قبلی در این حوزه بیان داشت: به غیر از رشته فضایی که در حال حاضر تنها چند دانشگاه در این زمینه فعالیت دارند اکثر دانشگاه‌های کشور تقریبا تمامی این گرایش‌ها را تدریس می‌کنند.

این مسئول از آیرودینامیک، مکانیک پرواز، سازه پیش‌رانش و فضایی به عنوان پیش زمینه دروس گرایش‌ها نام برد.

وی همچنین با اشاره به دامنه فعالیت سازمان صنایع هوافضای کشور ابراز داشت: این سازمان در زمینه‌های موشک‌های ضد ردیاب، موشک کروز، پدافند هوایی با بردهای مختلف، موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها فعالیت دارد.

به گفته وی ایران پیش از انقلاب نیز با روسیه و ایتالیا رایزنی‌هایی برای گرفتن ماهواره و یا طراحی ماهواره داشته است تا اینکه جرقه آغاز کار با ماهواره زهره در ایران زده شد.

در این آیین دبیر انجمن نجوم سپهر کاشان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر انجمن نجوم سپهر کاشان دارای 200 عضو است بیان داشت: این انجمن فعالیت‌ خود را از سال 81  به عنوان یک انجمن مردم نهاد در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه نجوم آغاز کرده و در مدت اخیر نیز در زمینه هوافضا، توسعه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

فاطمه سعیدی‌پور گفت: برنامه‌های آموزشی انجمن برای تمامی رده‌های سنی در زمینه فعالیت‌های رصدی و فعالیت‌های پژوهشی طراحی و اجرا می‌شود.

سعیدی‌پور همچنین، ثبت استانی انجمن و مجوز تأسیس اولین شعبه این انجمن در شهرستان کاشان را از افتخارات این انجمن در سال جاری اعلام کرد و گفت: این انجمن در تیرماه سال جاری به عنوان اولین عضو حقوقی انجمن نجوم ایران پذیرفته شد. 

وی ترویج علم نجوم و علم هوافضا را از مهمترین اهداف این انجمن اعلام کرد و افزود: تمامی تلاش این انجمن ایجاد فرصت برای هر فردی با هر میزان تحصیلات است.

دبیر انجمن نجوم سپهر کاشان، ایجاد پارک نجوم، نجوم در مدارس، تهیه شجره‌نامه مدارس و طرح‌های توسعه علمی را از جمله برنامه‌ها و اهداف این انجمن برشمرد.

سرپرست تیم طراحی پارک نجوم نیز از احداث پارک نجوم کاشان خبر داد و گفت: این پارک به عنوان مجموعه‌ای علمی، فرهنگی و تفریحی برای استفاده از سنین پیش دبستانی تا سطوح دانشگاهی، اساتید و در سطح بین‌المللی طراحی شده است.

حامد بروجردی گفت: در بخش فرهنگی، علمی و اقتصادی، ظرفیت‌های مختلفی برای رشد گردشگری کاشان با بهره‌وری علمی و فرهنگی با پنج بخش اصلی در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پارک نجوم کاشان با پنج هکتار زمین که تا 10 هکتار قابل توسعه است به صورت مدل پنج پر -که نمادی از بشقاب پرنده است- طراحی و داخل آن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فضایی پیش‌بینی شده است.

بروجردی افزود: فضای شیشه‌ای به طور کامل تفریحی پارک نجوم کاشان شامل شهرک بازی، فضاهای سینمایی چهار و شش بعدی، بخش‌های شبیه‌سازی زمان و بی‌وزنی در ماه طراحی شده است.

وی یادآور شد: زمین پارک نجوم، بین منطقه سن و مشکات با عنوان شهرک حسین‌آباد است که این شهرک گردشگری در 30 کیلومتری کاشان و در حاشیه اتوبان کاشان، قم و در کنار جاده تزانزیت شمال به جنوب کشور قرار داشته و با کاربردهای خدماتی، گردشگری تولید محصولات ارگانیک و پاتوق و استراحتگاه خودروهای عبوری طراحی شده است.

انتهای پیام/2406/ت40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول