اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفر رئیس قوه قضائیه به گلستان - 16

‌آیت‌الله ‌لاریجانی: انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه ‌خلاف قانون اساسی است‌

خبرگزاری فارس: رئیس قوه قضائیه با اشاره به لایحه‌ ‌انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه گفت: ‌انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه و الحاق آن به وزارت دادگستری خلاف قانون اساسی بوده و این موضوع به تناوب در شورای نگهبان بررسی شد که این شورا آن را رد کرد.

‌آیت‌الله ‌لاریجانی: انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه ‌خلاف قانون اساسی است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‌الله صادق‌ آملی‌لاریجانی عصر امروز در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان گلستان با بیان اینکه ‌آرزومندم دستگاه قضایی در امور مالی استقلال پیدا کند‌، افزود: در حال حاضر دستگاه قضایی ‌چنین وضعیتی ندارد و احتمالاً خلاف قانون اساسی هم است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی شده‌ است، اظهار داشت: برای نوسازی ساختارها‌، تقویت و توسعه نیروی انسانی تلاش زیادی انجام شد چراکه مهم‌ترین مسئله دستگاه قضایی تأمین نیروی انسانی است‌.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه طی ‌سال‌های اخیر ‌تلاش‌های زیادی برای تامین نیروی انسانی انجام شده است‌، تصریح کرد: ‌هر مشکلی در دستگاه قضایی با مشکل نیروی انسانی به نحو‌ی مرتبط است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نسبت به دستگاه قضایی عنایت خاص دارند، خاطرنشان کرد: ‌در برنامه پنجم توسعه با عنایت ‌ایشان نیازهای قوه قضائیه در برنامه پنجم توسعه مندرج شد‌.

آیت‌الله لاریجانی ‌با اشاره به برنامه سالانه‌ برنامه توسعه ‌برای استخدام قاضی در دستگاه قضا گفت: ‌مجوز بسیار مهمی برای جذب قاضی در دستگاه قضایی گرفتیم که این موضوع در بازسازی نیروی انسانی قطعاً مهم است و اگر این نیروها استخدام شوند تحول چشمگیری در قوه قضائیه ایجاد می‌شود.

وی گفت: در سال 1390، 1184 نفر به صورت عمومی و 297 نفر به صورت اختصاصی (سهمیه نخبگان) جذب قوه قضائیه شدند‌.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: سال‌های قبل برنامه‌ای داشتیم مبنی بر جذب نخبگان دانشگاهی بدون امتحان کتبی و با امتحان شفاهی، که حدود 4 هزار نفر مراجعه کرده بودند‌.

لاریجانی تصریح کرد: سال 90‌، 2700 نفر درخواست استخدام داده بودند که از این 2700 نفر 10 درصد آنها در مرحله اول گزینش شدند و از بین آنها نیروهای نهایی جذب دستگاه قضایی شدند.

وی ادامه داد: سال 1391‌، 650 ‌کارآموز فارغ‌التحصیل می‌شوند و این آمار در سال 92 به 900 نفر و در سال‌های 93 و 94 به 2000 نفر می‌رسد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فشار فزاینده‌ای برای جذب نیرو در همه استان‌ها وجود دارد، گفت: امیدواریم که بتوانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد قابل قبولی نیرو جذب کنیم.

آیت‌الله لاریجانی با بیان اینکه استقلال برای ارتقای دستگاه قضایی مهم است، گفت: ‌قاضی مستقل است‌.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات توقعات نادرستی هم در این زمینه بیان می‌شود، تصریح کرد: استقلال قاضی برای ما ارزش دارد بر اساس نُصوص قانونی در هیچ جای دنیا دستگاه قضایی تا این حد مستقل نیست به گونه‌ای که بالاترین مقام اجرایی کشور بعد از مقام معظم رهبری حق نصب قاضی و مسئولان قضایی را ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه لوایحی مربوط به انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه از این دستگاه در دولت مطرح است‌، گفت: این یک کار اشتباه است، چرا این اشتباهات قانونی را مرتکب می‌شوند، نه من و نه مسئولان اجرایی در جای خود باقی نمی‌مانیم آنچه مهم است اجرای قانون اساسی است‌؛ انتزاع سازمان‌های قوه قضائیه و الحاق آن به وزارت دادگستری خلاف قانون اساسی است و این موضوع به تناوب در شورای نگهبان بررسی شد و از لحاظ تفسیری سال 67 شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها بخشی از کار قاضی است، گفت: اجرای حکم با قاضی است، انتزاع آن از قوه قضائیه معنا ندارد؛ این موضوع 3 بار در شورای نگهبان بررسی و رد شده است.

لاریجانی با بیان اینکه وزارت دادگستری طبق قانون وظیفه تعامل بین دو قوا را دارد، گفت: رئیس قوه قضائیه در صورت صلاحدید می‌تواند برخی از امور را به وزیر دادگستری واگذار کند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید حدود قانون اساسی رعایت شود، گفت: آنها چه انگیزه‌ای دارند که می‌خواهند این حدود را بهم بریزند‌ با تمام توان از استقلال قوه قضائیه دفاع می‌کنیم این پافشاری موجب اقتدار دستگاه قضایی می‌شود، بدون داشتن قاضی مستقل نمی‌توانیم دستگاه قضایی مستقل داشته باشیم‌؛ استقلال باید در کنار سلامت باشد به خاطر اقتدار قانونی قاضی که اعراض و اموال مردم تحت سیطره اوست اگر نظارت دقیق و کافی وجود نداشته باشد ممکن است مشکلاتی پیش آید بنابر‌این مجبور هستیم نظارت دقیق و جامع بر کار قضات داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه نظارت بر کار قضات در این دوره شدت یافته ‌است، گفت: ‌بازسازی ساختار قوه قضائیه منجر به اقتدار آن می‌شود که یکی از این کاستی‌ها فقدان مجموعه خاصی برای پیگیری طرح‌ها، برنامه‌ها و پایش آنهاست.

ادامه دارد

‌انتهای پیام/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول