اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

موضع خنثی رسانه‌های غربی و موضع منفی رسانه‌های عربی و صهیونیستی

نگاهی به شیوه پوشش رسانه‌ای مذاکرات آلماتی در رسانه‌های بین‌المللی

خبرگزاری فارس: رسانه‌های بین‌المللی در پوشش خبری مذاکرات آلماتی، روند پرفراز و نشیبی را طی کرده‌اند؛ روندی که به نظر می‌رسد تا ۱۶ فروردین ادامه داشته باشد.

نگاهی به شیوه پوشش رسانه‌ای مذاکرات آلماتی در رسانه‌های بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس، مذاکرات ایران و شش کشور موسوم به 1+5 در آلماتی، پایتخت قزاقستان در حالی به‌پایان رسید که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در این مذاکرات، برخی مواضع طرف غربی را واقع‌بینانه‌تر از گذشته دانست در حالی که مواضع 1+5 در کل، همچنان از مواضع ایران فاصله دارد.

در این میان، مواضع رسانه‌های غربی در خصوص مذاکرات شش کشور با ایران در طول مذاکرات، مواضعی متغیر و متلون بوده است.

روز اول مذاکرات در شرایطی دنبال شد که رسانه‌های غربی تلاش زیادی کردند که این مذاکرات را مذاکراتی از پیش ‌شکست‌خورده نشان دهند. به‌عبارت دیگر، رسانه‌های غربی به‌نوعی روز اول مذاکرات را به‌گونه‌ای پوشش دادند که انگار خود را برای مخابره خبر شکست مذاکرات و بی‌نتیجه بودن آنها آماده می‌کنند. البته در کنار این امر رسانه‌های غربی عموما به دو نکته توجه داشتند:

اولا، قوی و سخاوتمندانه نشان دادن پیشنهاد 1+5 به ایران. پیشنهاد 1+5 به ایران ظاهرا بخشی از پیشنهادهای ایران در مذاکرات مسکو را هم شامل می‌شده است. این بدان معناست که اصولا 1+5 در مذاکرات آلماتی، غرب در واقع به پیشنهادهای ایران در مسکو پاسخ داده است.

ثانیا، رسانه‌های غربی سعی کردند پیشاپیش علت شکست مذاکرات را نیز به مسائل داخلی ایران نسبت دهند به این بهانه که ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و همین امر باعث می‌شود که آمادگی لازم را برای مصالحه نداشته باشد.

رسانه‌های غربی در این مرحله به این نکته اشاره نکردند که شرط ایران برای حصول هر نتیجه‌ای به‌رسمیت شناختن حقوقش از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی است و کشورهای غربی حاضر نیستند بنابر قوانین بین‌المللی، حق ایران را به‌عنوان عضو ان‌پی‌تی به‌رسمیت شناسند.

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و بالاخص پس از پایان سخنان آقای جلیلی نوعی دودستگی در رسانه‌های بین‌المللی دیده شد. در این میان، رسانه‌های اروپایی و آمریکایی عموما تلاش کردند که خبر توافق برای ادامه مذاکرات را به صورت خنثی گزارش کنند. بنابراین خبر مذاکرات هسته‌ای ایران به صورت نادری در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به یک خبر معمولی و نه پر آب و تاب تبدیل شد.

در این میان بی‌بی‌سی سعی کرد به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکرات را گامی مثبت بداند. این رسانه دولتی انگلیسی همچنین از زبان آقای جلیلی مواضع 1+5 را واقع‌بینانه‌تر خواند.

سی‌ان‌ان، یکی دیگر از رسانه‌های پرنفوذ جریان غالب غربی، توافق ایران و 1+5 را برای ادامه مذاکرات به‌عنوان محور گزارش‌دهی خود انتخاب کرد. از سوی دیگر نیویورک‌تایمز گزارش نسبتا مفصلی را منتشر کرد که محور آن هم همان محوری بود که سی‌ان‌ان انتخاب کرده بود. وال‌استریت ژورنال و سی‌بی‌اس هم دقیقا همین محور را برای پوشش مذاکرات پایانی برگزیده‌اند، خبرگزاری فرانسه هم همین‌طور.

به این ترتیب آن‌گونه که ملاحظه می‌شود پوشش خبری در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی عمدتا معطوف به آینده بوده است، یعنی این رسانه‌ها بیشتر دور بعدی مذاکرات در آلماتی و مذاکرات کارشناسی در استانبول را محور پوشش خود قرار داده‌اند.

البته این نکته ناگفته نماند که رسانه‌های اروپایی و آمریکایی با توجه به پوشش گسترده اخبار مربوط به آخرین سخنرانی پاپ، بندیکت شانزدهم، عملا مذاکرات هسته‌ای قزاقستان را تحت‌الشعاع وقایع واتیکان قرار داده بودند.

اما در این میان، رسانه‌های اسرائیلی و عربی، با نگاهی معطوف به گذشته، موضع شکست مذاکرات را حتی پس از پایان مذاکرات نیز حفظ کردند. العربیه یکی از رسانه‌هایی بود که فورا در توئیتر از بی‌نتیجه بودن مذاکرات خبر داد و الجزیره نیز تیتر خود را چنین انتخاب کرد: «گفتگوهای هسته‌ای ایران بدون پیشرفت خاتمه یافت.»

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در بخش لید خبر خود نوشته که دو روز مذاکرات ایران و شش کشور بدون اثری از رفع بن‌بست به پایان رسیده است. جروزالم‌پست نیز امتناع ایران از تعطیل‌سازی فردو را تیتر کرده است. تنها هاآرتص تیتر نسبتا مثبتی را به‌کار برده که آن هم از زبان سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران است.

از سوی دیگر، رسانه‌های غربی و صهیونیستی درست در روز پایانی مذاکرات به نوعی شبهه‌آفرینی جدید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مبادرت ورزیدند که به‌وسیله تصاویر ماهواره‌ای انجام می‌شد. این تصاویر به نیروگاه آب سنگین اراک مربوط می‌شد که یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و طبعا هر فعالیتی در آن توسط آژانس مورد نظارت قرار می‌گیرد.

به این ترتیب، رسانه‌های بین‌المللی در پوشش خبری مذاکرات آلماتی، روند پر فراز و نشیبی را طی کرده‌اند، روندی که البته از این پس رنگ و بوی تحلیل‌های عموما منفی را به‌خود خواهد گرفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول