اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

اداره جامعه با تکیه بر اخلاق حسنه / نظام اسلامی تداوم حرکت انبیا است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: نظام الهی و اسلامی ایران تداوم قیام انبیا است و باید با تکیه بر اخلاق حسنه تلاش شود که جامعه به شکل صحیح اداره شود.

اداره جامعه با تکیه بر اخلاق حسنه / نظام اسلامی تداوم حرکت انبیا است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در مراسم افتتاحیه همایش اخلاق و ادیان که امروز در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد با اشاره به اینکه مسئله اخلاق از ضروریات جامعه است گفت: اگر معرفت‌شناسی بر اساس حس و تجربه باشد موجب ایجاد اخلاقی سرگردان خواهد شد ولی اگر معرفت بر مبنای دین و الهیات شکل بگیرد شاهد شکل‌گیری جهان‌بینی توحیدی خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: تمام فضائل اخلاقی به عدل باز می‌گردند و می‌توان گفت که عدل توجیه‌کننده تمام خوبی‌ها و نیکی‌های اخلاقی به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه معرفت‌شناسی تجربی و حسی توان این را ندارد که بتواند جایگاه عدل را به خوبی درک کند، اضافه کرد: تکیه بر وحی یکی از ملزومات اخلاق عملی و دینی به شمار می‌رود.

وی از رفتار پیامبر گرامی اسلام به خلق عظیم یاد کرد و گفت: اگر در جهان خلق عظیم و رفتاری الهی حاکم بود شاهد بروز فجایع عظیمی نظیر جنگ جهانی، قرآن سوزی و کشتارهای وحشیانه نبودیم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اخلاق حسنه انسان را به مقصد صحیح رهنمون می‌کند یادآور شد: اگر ما دارای یک فلسفه توانمند باشیم از اخلاقی کاربردی و قوی بهره‌مند می‌شویم.

وی ضرورت تلاش انسان‌ها برای دستیابی به مراتب اخلاقی و درجات بالای تقوا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این مسیر انجام واجبات، ترک محرمات و توجه به اخلاق حسنه می‌تواند انسان را در مسیر درست و صحیح هدایت کرده و مانند پله‌های یک نردبان زمینه رشد و ترقی او را مهیا کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه‌ اخلاق یکی از مبانی مهم در حکمت متعالیه است بیان کرد: عقل نظری مسئولیت اندیشه را بر عهده داشته ولی عقل عملی کارکردی دیگر دارد و کلید باور به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه انسان‌ها به دلیل بهره‌مندی از درک و فهم کافی رفتارهایی که با اخلاق مغایرت داشته باشد را به خوبی در‌ می‌یابند بیان کرد: ایمان از جمله شئون و فنون اخلاق و عقل علمی است و رعایت اخلاق برای جلوگیری از بروز مشکل در عقل عملی انسان است.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت حفظ نظام تاکید کرد و گفت: نظام الهی و اسلامی ایران تداوم قیام انبیا است و باید با تکیه بر اخلاق حسنه تلاش شود که جامعه به شکل صحیح اداره شود.

انتهای پیام/2258/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول