اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قبله تهران قطب رباتیک کشور ـ 7

تیمورنژاد: استفاده از فناوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران بر استفاده از فناوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ تاکید کرد.

تیمورنژاد: استفاده از فناوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، تحقق شهر الکترونیک و متعاقب آن شهروند الکترونیک از جمله ایده‌هایی بود که شهردار تهران در طول هفت سال اخیر به آن تاکید داشت.

با تغییر رویکرد شهرداری تهران از یک نهاد صرفاً خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی این زمینه فراهم شد تا در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مدیران شهری، برای تحقق این ایده گام بردارند. آن‌طور که دکتر کاوه تیمورنژاد، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران می‌گوید، نخستین اقدام برای تحقق شهر الکترونیک توجه به امکاناتی است که فن‌آوری اطلاعات در اختیار مدیران شهری و شهروندان قرار می‌دهد.

برای توسعه این علم در پایتخت راه‌اندازی خانه‌های I.T نخستین برنامه‌ای بود که معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اجرایی کرد.

به اعتقاد تیمورنژاد برای جلب مشارکت شهروندان در تحقق شهر الکترونیک برگزاری جشنواره‌هایی در این حوزه می‌توانست تاثیر زیادی را داشته باشد به همین خاطر جشنواره شکوفا با موضوعات مرتبط با فن آوری اطلاعات شکل گرفت که یکی از موضوعات ان برگزاری جشنواره رباتیک بود.

فارس: به نظر می‌رسد که برگزاری جشنواره شکوفا با این حجم استقبالی که شهروندان برای شرکت در آن داشته‌اند نشان می‌دهد که توجه به فن آوری اطلاعات یکی از نیازهایی بود که در دل شهر در میان مردم احساس می‌شد. شما فکر می‌کنید که برگزاری جشنواره شکوفا چقدر می‌تواند در تحقق شهر الکترونیک موثر واقع شود؟

از زمانی که رویکرد عملکردی شهرداری تهران از یک نهاد صرفاً خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد، توجه به نیازهای شهروندان فراتر از ارائه خدمات ابتدایی مانند جمع‌آوری پسماند، حمل و نقل عمومی و مسائل این چنینی قرار گرفت. در واقع براساس این تغییر رویکرد توجه به روح شهر در کنار کالبد آن اهمیت ویژه‌ای داشت. زمانی که براساس استاندارهای جهانی اعلام می‌شود که باید ارتقای کیفیت زندگی در شهرها ایجاد شود به این معناست که در کنار توسعه زیرساخت‌های شهری در حوزه‌های مختلف توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان نیز باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری قرار گرید. در این صورت است که می‌توان ادعا کرد که توسعه شهر تنها یک جانبه نبوده است. در واقع شهر و شهروندان در یک قالب دیده شده و برای ارتقای کیفیت زندگی با در نظر گرفتن این محور قدم برداشته شود.

فارس: براساس توضیحاتی که شما دادید، می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که برگزاری جشنواره شکوفا یکی از اهدافی است که مدیریت شهری برای ارتقای فرهنگ و کیفیت زندگی در کلانشهری مانند تهران برنامه‌‌ریزی کرده است؟

دقیقاً. به جرات می‌توان گفت که برگزاری جشنواره شکوفا با هدف قرار دادن توسعه IT در محلات 374‌ گانه و بهبود کیفیت زندگی شهری، خواهان بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است.

فارس: زمانی که تجربه‌های جهانی را در حوزه تاثیرگذاری فن‌آوری اطلاعات در زندگی شهری مطالعه می کنیم، می‌بینیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته و یا در حال پیشرفت از مدت‌ها پیش به تاثیر این علم در اداره شهر و مشارکت شهروندان توجه داشتند. آیا می‌توان فناوری اطلاعات را مقدمه‌ای بر توسعه پایدار در شهرها دانست؟

تجربه‌های جهانی نشان داده که فن‌آوری اطلاعات در کنار توجه به محیط زیست و مشارکت‌های اجتماعی شهروندان یکی ازمهمترین شاخص‌های تحقق توسعه پایدار محسوب می‌شود. در تهران نیز توجه به این شاخصه مهم عملا از زمانی که دکتر قالیباف مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت مورد توجه واقع شد. در حال حاضر اگر نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشید، خواهید دید که در بسیاری از کلانشهرهای مطرح در آسیا فناوری اطلاعات  شاه کلید جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر تبدیل شده است. در تهران نیز با توجه به برنامه ریزی‌هایی که در طول چند سال اخیر در این حوزه وجود داشت، شاهد تحولات زیادی در خصوص روی آوری شهروندان به استفاده از امکانات IT در ارتقای کیفیت زندگی شهری بودیم که این تحولات همچنان ادامه دارد.

فارس: در واقع به نوعی می‌توان گفت که توجه مدیریت شهری به این مساله بیشتر از حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است تا سخت افزاری و سیستمی؟

با توجه به ضرورت توسعه فناوری اطلاعات در جامعه شهرداری تهران به این موضوع نگاهی فرهنگی دارد. در واقع در تلاش است تا زمینه‌های توسعه I.T و رسیدن به شهر الکترونیک را از مسیر فرهنگ و افزایش مشارکت‌های اجتماعی شهروندان فراهم کند.

فارس: کمی درباره تاثیر برگزاری جشنواره شکوفا که محوریت کل این جشنواره به استفاده و تاثیرگذاری فن‌آوری اطلاعات در زندگی شهروندان است، توضیح دهید؟

همان‌طور که اشاره کردم برگزاری جشنواره شکوفا یک نیاز و ضرورت بود که در تهران احساس می‌شد. در واقع می‌توان گفت که این جشنواره با هدف قرار دادن توسعه IT در محلات 374‌ گانه و بهبود کیفیت زندگی شهری، خواهان بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای اعتلای فرهنگ است. به عبارت دیگر جشنواره شکوفا با تشکیل کانون‌های 7گانه بازی‌های رایانه‌ای، روباتیک، وبلاگ‌نویسی، برنامه‌نویسی موبایل، مهارت‌های رایانه‌ای، طراحان گرافیکی. رسانه‌های دیجیتال تمام سلایق و خواسته‌های شهروندان در این حوزه را پاسخگو خواهد بود.

فارس: یکی از موضوعاتی که در جشنواره شکوفا مد نظر قرار داده شده برگزاری جشنواره رباتیک در میان محله‌های شهر تهران است. برگزاری این جشنواره که در گذشته به‌عنوان یک شاخصه مهم علمی و تحقیقاتی در مسابقات ملی و بین‌المللی مطرح بود چگونه در دل محله‌ها در قالب یک جشنواره دنبال می‌شود به‌ویژه آنکه کانون برگزاری این جشنواره به منطقه 20 سپرده شده است؟

مدیریت شهری به این مساله اعتقاد دارد که بسیاری از جوانان و نوجوانان موفقی که در عرصه رباتیک در بعد ملی و بین‌المللی مدال‌آور هستند از دل همین 374 محله شهر تهران بیرون آمده‌اند. این اعتقاد وجود دارد که بسیاری از پتانسیل‌های علمی هنوز در محله‌های شهر تهران  شناخته نشده است. این جشنواره این امکان را برای ان دسته از شهروندان که بیشتر قشر جوان و نوجوان را تشکیل می‌دهد، فراهم شود تا در قالب یک مسابقه توانایی‌های علمی خود را در حوزه رباتیک نشان دهند. منطقه 20 نیز با توجه به اینکه در جنوب شهر تهران قرار دارد اما نخستین منطقه‌ای بود که کانون رباتیک آن شکل گرفت و همین مساله نشان می‌دهد که درون این منطقه نخبگان و پژوهشگران جوانی وجود دارد که اگر امکان حضور داشته باشند می‌توانند به عنوان چهره‌های شاخص مطرح شوند. مطمئن هستم که جشنواره رباتیک شکوفا یک تحلیل علمی را در محله‌های شهر تهران به وجود می‌آورد.

فارس: فکر می‌کنید که جشنواره شکوفا‌ به یک جشنواره همیشگی در تهران تبدیل خواهد شد؟

تمام تلاشمان این است که این جشنواره به یک جشنواره ماندگار تبدیل شود و با توجه به استقبالی که شهروندان در طول این مدت داشته‌اند ایت اتفاق خواهد افتاد. مساله‌ای که برای برنامه‌ریزان این جشنواره حائز اهمیت است، توجه به این نکته است که باید به ازای ثبت‌نام‌های انجام شده آثار نیز ارسال شود و خروجی این جشنواره برای ما در درجه اهمیت قرار دارد در نتیجه برای رسیدن به موفقیت و نتیجه مطلوب باید چهار شاخص کمیت، کیفیت، زمان و صرف حداقل هزینه در یک وضعیت مهندسی ارزشی در تعادل و تناسب قرار داشته باشند به گونه‌ای که هیچ کدام از این شاخص‌ها فدای دیگری نشود.

فارس: آمارهایی از میزان مشارکت شهروندان در این خصوص دارید؟

تاکنون در مجموع 270 هزار و 472 نفر از شهروندان تهرانی در کانون‌های 7گانه جشنواره شکوفا به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کرده‌اند که  مناطق 4، 15 و 1 به ترتیب بیشترین ثبت‌نام‌ها را در بین مناطق 22 گانه تهران داشته‌اند. در رشته رسانه‌ای دیجیتال نیز تاکنون 67 هزار و 373 نفر در سطح شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند که مناطق 15، 18 و 5 به ترتیب رتبه بیشترین تعداد ثبت‌نام‌ها را در این رشته کسب کرده‌اند.

فارس: به‌عنوان آخرین سئوال، اصلی‌ترین بهانه برگزاری جشنواره شکوفا از نگاه شما چیست؟

جشنواره شکوفا بهانه‌ای برای حضور جوانان در محافل اجتماعی است. باید از این طریق از آسیب‌های اجتماعی که نوجوانان و جوانان در فضای مجازی در معرض آن قرار دارند، پیشگیری کنیم و با فراهم‌ سازی فضای سالم زمینه رشد و پیشرفت آنان را میسر کنیم. حضور حداکثری مردم، تشکیل شبکه‌های اجتماعی، پایداری جشنواره شکوفا و تثبیت کانون‌های محله‌ای از مهمترین اهداف اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران برای برگزاری جشنواره شکوفا است. به این مساله اعتقاد داریم که  هر محله باید دارای کانون‌های 7گانه جشنواره شکوفا باشد و باید امکانات سرای محله را در اختیار شهروندان قرار دهیم و این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنیم تا در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی حضور یابند.

انتهای پیام/2462/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول