اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

گزارش فارس از مذاکرات آلماتی(11)/کارشناس روس در گفت‌وگو با فارس:

مذاکرات «آلماتی» ضعف‌های آمریکا و غرب را برجسته خواهد کرد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس روس در آستانه آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت؛ نشست آلماتی بار دیگر ضعف‌های مواضع استبدادی و غیرمنطقی آمریکا و غرب را برجسته خواهد کرد.

مذاکرات «آلماتی» ضعف‌های آمریکا و غرب را برجسته خواهد کرد

به‌ گزارش خبرنگار اعزامی دفتر منطقه‌ای فارس در آسیای مرکزی به آلماتی قزاقستان، "ایگور پانکروتینکو" کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس یادآور شد که با توجه به‌ مذکرات صورت‌گرفته در مسکو، استانبول و بغداد می‌توان چنین نتیجه گرفت که واشنگتن و متحدانش حل موضوع را در دستور کار خود نداشته بلکه قصد دارند از "پرونده هسته‌ای ایران" "استفاده‌های لازم" را به‌عمل بیاورند.

پانکروتینکو با اشاره به‌واقعیت‌های موجود در رابطه با مذاکرات ایران و گروه 1+5، تصریح کرد: ناظران بی‌طرف این حقیقت را قبول دارند که از یک دور تا دور جدید مذاکرات هسته‌ای، ظرفیت سیاسی–دیپلماتیک جمهوری اسلامی رو ‌به‌افزایش بوده و در مقابل توان غرب در حال کاهش می‌باشد. به‌این دلیل است که همواره آمریکا و غرب نسبت به ایران اتهاماتی غیرمنطقی و به‌دور از حقیقت نسبت می‌دهند که دیگر کمتر کسی به‌آن‌ها باور می کند.

وی با بیان این‌که "غربی‌ها گویا به ‌مذاکرات آلماتی با پیشنهادات جدید می‌آیند"‌، خاطرنشان کرد: مسلم است که فشارهای آمریکا و غرب به‌ایران نتیجه مورد انتظار را نداده و حالا دیگر واشنگتن، لندن و پاریس می‌خواهند در نشست آلماتی پیشنهاداتی را مطرح کنند که گویا "دارای عناصری جدید" خواهد بود.

ماهیت "عناصر جدید" تشریح نشده است ولی می‌توان این پیشبینی را داشت که غربی‌ها آماده کاهش تحریم‌ها از طریق موافقت با انجام عملیات‌ در بازارهای مالی بین‌المللی با استفاده از طلا، لغو محدودیت برای ورود دارو و قطعات یدکی برای هواپیماهای غیر‌نظامی جمهوری اسلامی خواهند بود.

همچنین بعید نیست که غرب با پیشنهاد "کاهش تحریم‌ها" از ایران تقاضای انجام موارد زیر را داشته باشد:

- قطع کامل غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم؛

- خروج اورانیوم غنی‌سازی‌شده از ایران و واگذاری بخش محدودی از آن به‌جمهوری اسلامی؛

- موافقت با دسترسی کامل ناظران به‌مرکز "فردو" و سپس متوقف کردن فعالیت‌های آن. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی منطقه در ادامه خاطرنشان کرد: غربی‌ها به‌منظور "بی‌طرف" نشان دادن خود آماده‌اند تعداد بالای ناظران بین‌المللی را اعزام کنند. ولی تجربه حاکی از آن است که "کارشناسان متخصص" آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قادر به‌آنند که حتی خط لوله آب را به‌عنوان "ساختار دارای رویکرد نظامی" معرفی کنند و در میدانچه کوچکی "تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای" کشف نمایند.

این یک واقعیت است که آن را به‌ راحتی می‌توان در گزارش‌های "کارشناسان برنامه هسته‌ای ایران" در آژانس بین‌المللی انرژی مشاهده کرد.

چنین نتیجه‌گیری‌های غیرمنطقی حتی موجب تعجب کارشناسان آمریکا و غرب نیز شده است.

پانکروتینکو با اشاره به‌ اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی واشنگتن، گفت: این تحریم‌ها بار دیگر اهداف آمریکا را برجسته کرد و نشان داد که مشکل این کشور در اصل ناکامی در برابر جمهوری اسلامی است.

دیگر اینکه بن‌بست مذاکرات هسته‌ای با ایران نتیجه رویکرد اشتباه نخبگان غربی است که سیاست خارجی را بر اصل "دیپلماسی زورگویی و قلدری" دنبال می‌کنند.

وی در ادامه، وجود ضعف‌هایی در این عرصه در کشورهای غربی را قابل ملاحظه دانست و تصریح کرد: در فرانسه و انگلیس برنامه هسته‌ای ایران به‌ اصطلاح "تاب و تب" قبلی را ندارد زیرا این کشورها با چالش‌هایی به‌ مراتب جدی‌تری در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی مواجه شده‌اند. در آمریکا نیز گروه‌های زیادی بیش از پیش به‌بی‌اثر بودن اقدامات غیرعاقلانه دولت خود پی می‌برند.

از نگاه این کارشناس روس، ادامه این شرایط بیش از پیش غربی‌ها را با موانع جدی تری مواجه خواهد کرد و از سوی دیگر نیز در برابر ایران ناکام خواهند ماند.

زیرا مردم ایران از مواضع نظام جمهوری اسلامی در رابطه با بحث هسته‌ای کاملا پشتیبانی کرده و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند. همه اسناد مربوطه بین‌المللی نیز این امر را تائید می‌کند.

به‌نظر پانکروتینکو، با این حال، بازنگری مواضع از سوی غربی‌ها و به‌خصوص آمریکا می‌تواند مذاکرات آلماتی را به‌رویدادی مهم تبدیل کند که با توجه به‌خودخواهی واشنگتن و متحدانش بعید است که در 2 روز آینده بتوانیم شاهد یک چنین اتفاقی باشیم.

‌انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول