اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نظر کارشناسان پاکستانی در رابطه با اجرایی شدن خط لوله گاز «صلح»

تعمیق رابطه با ایران فرصتی طلایی برای پاکستان است

خبرگزاری فارس: کارشناسان پاکستانی بر این باورند که اجرای خط لوله صلح و تعمیق روابط با ایران فرصتی طلایی برای پاکستان است و اسلام‌آباد نبیاد تحت هیچ شرایطی این فرصت را از دست بدهد.

تعمیق رابطه با ایران فرصتی طلایی برای پاکستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان به زودی وارد تهران می‌شود که این موضوع نه تنها برای ایران و پاکستان بلکه برای سایر کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

نهایی شدن قرارداد اجرای خط لوله گاز صلح میان جهموری اسلامی ایران و پاکستان و نزدیکی بیش از پیش این 2 کشور مسلمان واکنش‌های متفاوتی را در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دربرداشته است که در زیر نگاهی به نظر کارشناسان پاکستانی در رابطه با این موضوع می‌اندازیم.

از یک سو آمریکا در تلاش است با تحریم ایران این کشور را از جامعه بین‌المللی جدا کند و طبق اعلام واشنگتن تحریم‌های اقتصادی تهران به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

با اینکه پاکستان جزو متحدان آمریکا محسوب می‌شود، این کشور در حال گسترش روابط خود با ایران است.

«عاصم حسین» مشاور رئیس‌جمهور پاکستان در امور نفتی اعلام کرد: دریافت گاز مایع و نفت خام از ایران ، دریافت برق از این کشور و ساخت پالایشگاه نفت در بندر «گوادر» محور مذاکرات ایران و پاکستان در چند روز آینده است.

اما با این حال آمریکا اصرار دارد پاکستان به جای ایران از ترکمنستان و قطر گاز دریافت کند.

استخراج گاز در پاکستان نیز یکی از پیشنهادات آمریکا برای غلبه بر بحران انرژی این کشور تا بتواند اسلام‌آباد را به قطع رابطه با تهران راضی کند.

آمریکا عنوان کرده با احداث نیروگاه برق نیاز انرژی پاکستان را برطرف می‌سازد اما با این وجود کارشناسان پاکستانی معتقدند که طرح‌های آمریکا برای جبران بحران انرژی به علت طی روند طولانی مدت به صرفه نیست.

به عقیده این کارشناسان پروژه‌های آمریکا زمان‌بر و پر هزینه است در حالی که پاکستان نیاز فوری به دریافت انرژی دارد.

دکتر «اشفاق حسن» مشاور اقتصادی سابق دولت در این زمینه می‌گوید: بحران انرژی سبب رکود اقتصادی در کشور شده است که این موضوع به نوبه خود سبب افزایش فقر و بیکاری می‌شود.

به گفته اشفاق حسن پاکستان باید به سرعت نیاز انرژی خود را برآورده سازد تا چرخ‌های صنعت به گردش درآید و تکمیل پروژه دریافت گاز از ایران بهترین و باصرفه ترین راه برای جبران کمبود انرژی کشور است.

دکتر اشفاق حسن در پاسخ به سوأل خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا پاکستان می‌تواند فشار‌های آمریکا را به علت گسترش روابط با ایران تحمل کند ابراز داشت: گرچه تحمل فشارها و تحریم های آمریکا کار چندان آسانی نیست اما پاکستان باید خودش درباره آینده تصمیم‌گیری کند و تحمل این فشارها در طولانی مدت به نفع این کشور خواهد بود.

دکتر «جعفر احمد» از دیگر کارشناسان برجسته پاکستانی نیز عنوان کرد: با اینکه گسترش روابط با ایران پیچیده به نظر می‌رسید اما به هر حال تصمیم پاکستان برای همکاری بیشتر با ایران یک تصمیم شجاعانه است.

وی افزود: پاکستان کشوری بوده که نتوانسته بخوبی از ظرفیت‌های خود به ویژه موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش استفاده کند و همیشه سایر کشور‌ها از روابط خود با پاکستان سوءاستفاده کرده‌اند، اکنون که یک فرصت طلایی پیش آمده تا پاکستان بتواند از ظرفیت‌های خود برای کسب منافع ملی و رهایی از چنگ آمریکا استفاده کند باید به بهترین نحو از این فرصت استفاده کند.

جعفر احمد معتقد است که استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها نیاز به رهبرانی مقتدر دارد و در غیر این صورت اهداف مورد نظر تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: چرا چین، ایران، پاکستان و سایر کشور‌های آسیایی نتوانند از ظرفیت‌های منطقه استفاده کنند و فقط آمریکا از بسترهای موجود در منطقه استفاده کند.

جعفر احمد تأکید کرد: اگر آمریکا خواسته باشد با بی‌فکری به پاکستان و سایر کشورهای منطقه فشار بیاورد باید آسیب‌ها و عواقب این بی خردی را نیز بپذیرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول