اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قبله تهران قطب رباتیک کشور ـ 4

بابایی: جنوبی‌ترین منطقه تهران سکوی تحقق شهر الکترونیک

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 20 با اشاره به اقداماتی که در راستای فن‌آوری ارتباطات در قبله تهران صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود و اقدامات صورت گرفته در شهرری، جنوبی‌ترین منطقه تهران سکوی تحقق شهر الکترونیک است.

بابایی: جنوبی‌ترین منطقه تهران سکوی تحقق شهر الکترونیک

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، تحقق شهر الکتروینک یکی از ایده‌هایی بود که شهردار تهران هشت سال پیش آن را مطرح کرد. اما در طول سال‌های اخیر مدیریت شهری تهران برای تحقق این ایده گام‌های بلندی را برداشته است. کارشناسان شهری بر این باورند که لازمه تحقق شهر الکترونیک، داشتن شهروندانی الکترونیک است به همین منظور تشکیل خانه‌های IT و ارائه آموزش‌های لازم در این خصوص در اولویت برنامه‌های شهرداری تهران قرار گرفت. اکنون مدیریت شهری پا فراتر گذاشته و با برگزاری جشنواره شکوفا در نظر دارد تا علم رباتیک را در میان کودکان، جوانان و نوجوانان شهر تهران گسترش دهد. به اعتقاد عظیم بابایی، شهردار منطقه 20، پتانسیل‌های علمی بالایی در میان شهروندان تهرانی وجود دارد و برگزاری جشنواره‌های هفت‌گانه‌ای که معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سطح محله‌ها و مناطق برگزار می‌کند، باعث شده تا تمام این استعدادهای نهفته شهر شکوفا شود. جشنواره رباتیک شکوفا نیز باعث شده تا جنوبی‌ترین منطقه تهران به سکوی تحقق شهر الکترونیک تبدیل شود.

 

فارس: با توجه به تغییر رویکرد شهرداری تهران از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی فکر می‌کنید که برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی که در طول سال‌های اخیر در شهر تهران برگزار شده چقدر توانسته در میزان مشارکت شهروندان در اداره شهر کمک کند؟

جشنواره‌های هفت‌گانه اجتماعی و فرهنگی از جمله شکوفا، شمسه، پویا، مشکات، تسنیم، سلامت و ساب پرتال‌های محلات نقطه اوج مشارکت شهروندان است که بعد از اجرای طرح‌های محله محور و مدیریت محله در سطح محله‌های تهران در حال برگزاری است. مجموعه جشنواره‌های نام‌برده تبلوری از بلوغ فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری محسوب می‌شود. اجرای طرح مدیریت محله در سطح محلات توانست پل ارتباطی مدیریت شهری و شهروندان را ایجاد کند، از این‌رو به منظور دخالت این شهروندان در اداره شهر و بروز توانمندی‌ها و قابلیت‌های محلی جشنواره‌های مذکور طراحی شد که فضای لازم اجتماعی را برای آنان فراهم کرد و موجب تسریع فرآیند طرح مدیریت محله و شناسایی مدیران محله به جامعه شد. در حال حاضر زمینه لازم برای سپردن اداره شهر به نخبگان محلی با فعالیت این جشنواره‌ها فراهم شده است به‌نحوی که بسیاری از اقدامات اجتماعی و فرهنگی این منطقه توسط مدیران و شورایاران محله‌ها انجام می‌شود. اجرای ویژه برنامه‌های مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلف همچون ایام مبارک دهه فجر با تدبیر مدیران محله در سطح محله‌ها انجام شده است که مهمترین آنها شامل برپایی غرفه‌های فرهنگی در مسیر راهپیمایی یوم‌اله 22 بهمن، جشن‌های انقلاب، تئاترهای نمایشی، تورهای گردشگری و ... در مدارس و مساجد سطح محله‌های 22گانه بوده است.

فارس: همان‌طور که می‌دانید یکی از مطالبات شهروندان در کنار دریافت خدمات، پاسخگویی به نیازهای معنوی آنهاست، اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است را توضیح فرمائید.

زمانی که دکتر قالیباف مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت براساس تجربیاتی که در طول سال‌ها خدمت در نیروی انتظامی به‌دست آورده بود، تاکید بر این داشتند که برطرف کردن نیازهای فرهنگی شهروندان می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند. فکر می‌کنید که به این مساله چقدر در طول سال‌های اخیر توجه شده است.

مردم ما وابسته به مذهب و معنویت هستند و تمام امور و فعالیت‌هایی که با این مهم گره خورده باشد به‌خوبی از سوی آنان حمایت می‌شود و با مشارکت حداکثری مواجه خواهد بود از این رو برای رفع این نیاز یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری در امور فرهنگی و اجتماعی بر کارآمدی دین بنا شده است. بهسازی، ساخت مناره و تامین سیستم صوتی مساجد، نصب دستگاه پخش اذان در جایگاه‌های مهم شهر، اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت مساجد، برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی با اولویت امر به معروف و نهی از منکر، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کارآمدی دین، دیدار با خانواده‌های شهدا و سفرهای راهیان نور از جمله ویژه برنامه‌های مدیریت شهری در جهت رفع نیازهای معنوی شهروندان است که تاثیر بسزایی در جامعه داشته است.

 

 

فارس: اهداف طرح مدیریت محلات توسط شهروندان چیست؟

شهرداری تهران برای اداره این کلانشهر در تمام 374 محله آن از طرح مدیریت محلات استفاده کرد. که در قالب این طرح شهروندان خود به اداره شهر می‌پرداختند. تشکیل سرای محلات و متعاقب آن کانون‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی درمانی و ... قدم‌های دیگری بود که در این حوزه برداشته شد. اگر بخواهیم منطقه 20 را با سال‌ها قبل مقایسه کنیم. تشکیل این کانون‌های محلی چقدر توانست در ارتقای دانش شهروندان و رفع نیازهای آنها موثر مواقع شود.

امروز تصمیم‌های مهم، رفع مشکلات، نیازسنجی و شناسایی معضل‌ها در سطح محله‌ها از طریق مدیران محله و شورایاران انجام می‌شود. نخستین افرادی که از نتایج طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی پروژه‌ها آگاه می‌شوند شورایاران و مدیران محله هستند یک نمونه بارز آن همین 10 روز پیش اتفاق افتاد که طی یک جلسه که تمام معاونان و شهرداران نواحی و روسای ادارات همراه با مدیران و شورایاران محلات حضور داشتند نتایج پیوست اجتماعی امتداد بزرگراه امام علی(ع) در منطقه 20 تشریح شد. این‌گونه جلسات موجب تغییر دیدگاه شهروندان نسبت به فعالیت‌های مدیریت شهری شده و تمام شهروندان صاحب دیدگاه و نظر در ارتباط با مسائل مدیریت شهری شده‌اند و می‌توانیم به راحتی ادعا کنیم هر یک از شهروندان شهردار محله خود هستند که پیگیری موارد مختلف عمرانی، اجتماعی، ترافیکی و امور شهری از سوی آنان موید این نکته است.

فارس: در حال حاضر وضعیت کانون‌های این منطقه به چه صورت است؟

با توجه به برپایی جشنواره‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه با مشارکت مدیران محله و در نهایت شهروندان تمام کانون‌های زیرمجموعه آن در سراهای محله تشکیل شده و شهروندان با عضویت و فعالیت در آن همکاری کامل را با مجموعه مدیریت شهری داشته‌اند که البته این مشارکت دور از انتظار نیست مناطق جنوبی شهر تهران همیشه به‌عنوان موفق‌ترین گزینه در اجرای طرح‌های مشارکتی بوده است و در اکثر مواقع منطقه پایلوت طرح‌های اجتماع محور انتخاب شده است.

فارس: برنامه بعدی شهرداری تهران برای استفاده از مشارکت شهروندان در اداره شهر برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی در تمام محله‌های این کلانشهر بود. برگزاری جشنواره بزرگ شمسه و متعاقب آن جشنواره شکوفا توانست بعد دیگری از مشارکت شهروندان را در اداره شهر نشان دهد. شما فکر می‌کنید که این دو جشنواره چقدر در مشارکت پذیری شهروندان موثر واقع شد؟

شهروندان استقبال چشمگیری از کانون‌های اجتماعی سطح محله‌ها داشته‌اند. مشارکت 14 هزار و 500 نفر از شهروندان در جشنواره شمسه و ارسال 15 هزار اثر به جشنواره سلامت نشان از تحقق ظرفیت‌سازی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی در این منطقه دارد. شکل‌گیری کانون‌های اجتماعی موجب شناسایی نخبگان محلی و توانمندی شهروندان شده است و بسیاری از آنها در سراهای محله دعوت به همکاری شده‌اند.

 

 

 

فارس: زمانی که شهرداری تهران تصمیم به برگزاری جشنواره شکوفا در تهران کرد، هدف این بود که شهروندان قدم به قدم به شهروند الکترونیک نزدیک شده تا مقدمه‌ای برای تحقق کامل شهر الکترونیک شود. ارزیابی شما از این جشنواره چیست و چه تاثیری را برای تحقق کامل شهر الکترونیک که از ایده‌های دکتر قالیباف بود، دارد؟

پیش از ایجاد یک فرآیند جدید و تغییرات مهم به‌ویژه در جامعه لازم است با اتخاذ تدابیر ویژه بستر‌های مناسب برای آن فراهم شود که شکل‌گیری کانون‌های IT و برپایی جشنواره شهروند کارآمد و فن‌آوری اطلاعات که شامل کانون‌های رباتیک، وبلاگ‌نویسی، رسانه دیجیتال، برنامه‌نویسی موبایل، بازی‌های رایانه‌ای، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای و رسانه دیجیتال است گام موثری در فرهنگ‌سازی و لزوم تحقق شهر الکترونیک محسوب می‌شود و زمانی که این نیاز جزئی از درخواست‌های شهروندان شود تحقق آن حتمی می‌شود که با توجه به استقبال شهروندان در رده‌های سنی مختلف و اقشار مختلف از این جشنواره به جرات می‌توان گفت این حساسیت در بین شهروندان ایجاد شده است.

فارس: در گذشته می‌شنیدیم که کشور ایران در زمینه ساخت ربات و علوم رباتیک در سطح بین‌المللی در حال مطرح شدن است. کما اینکه تیم‌های زیادی در مسابقات جهانی از کشور شرکت داشتند. اما برگزاری مسابقات رباتیک در شهر تهران و استفاده از توان علمی محله‌ها اتفاق جدیدی است که در شهر تهران در حال روی دادن است. فکر می‌کنید، که این جشنواره چقدر می‌تواند در ارتقای علمی شهروندان محله‌ها به‌ویژه جوانان و نوجوانان موثر واقع شود؟

در عصر امروز علم فن‌آوری اطلاعات در تمام جوانب زندگی تاثیر داشته و پرتوهای این فن‌آوری نوین بسیاری از زوایای زندگی انسان را فرا گرفته و بسیاری از علوم و موضوع‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. لزوم ارتقای آگاهی شهروندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان در این عرصه موجب شد تا جشنواره‌ای با این محوریت به مرحله اجرا درآید. ارائه خدمات آموزشی و تجهیزات فنی به‌صورت رایگان توسط شرکت‌های متخصص، ارتباط با کمیته ملی روبوکاپ کشور و حضور اساتید و پژوهشگران موفق از نقاط قوت این جشنواره بوده که بی‌شک موجب ارتقای علمی شرکت‌کنندگان شده است.

فارس: میزان مشارکت و استقبال شهروندان را از مسابقات رباتیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه جشنواره شکوفا برای نخستین بار است که اجرا شده و مطمئناً برای سال‌های آینده نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت آن تقویت می‌شود، مشارکت بی‌نظیر شهروندان در کانون‌های رباتیک چشمگیر بوده است حدود 60 هزار شهروند در کانون‌های رباتیک 374 محله شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند. راه یافتگان به مرحله نهایی این رقابت بزرگ یک هزار 500 روباتیک کار است که در واقع منتخبینی از دل محله‌های 374گانه شهر تهران هستند و این حضور و مشارکت مثال‌زدنی، افتخاری است که در این دوره نصیب مدیریت شهری شهرداری تهران شد.

فارس: فکر می‌کنید که در نهایت دستاورد این مسابقات در شهر تهران چه مساله‌ای باشد؟

مشارکت شهروندان، ارتقای علمی، هویت بخشی به محله‌های 374گانه، افزایش سرمایه‌های اجتماعی، ظرفیت‌سازی فرهنگی، شناسایی توانمندی و نخبگان محلی و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان مهمترین اهداف چنین مسابقاتی است.

فارس: منطقه 20 برای برگزاری مسابقات این چنینی چقدر آمادگی دارد؟

وسعت منطقه، پیشینه علمی، تاریخی و مذهبی شهرری و وجود نخستین مرکز تحقیقات و آموزش رباتیک شهر که به‌صورت خود جوش و محلی از سال 1384 توسط پژوهشگران و جوانان محقق در این منطقه فعالیت می‌کند موجب شده تا منطقه 20 زمینه لازم را برای مسابقات رباتیک داشته باشد.

انتهای پیام/2462/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول