اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

یادداشت/

انتظارات و بایسته‏های حقوقی در خصوص مذاکرات هسته‏ای در آلماتی

خبرگزاری فارس: منظر حقوقی از الزامات و پشتوانه‏های توفیق راهبرد ملی در زمینه دیپلماسی هسته‏ای است که بر مؤلفه‏های محیطی منطقه‌ای و بین‏المللی نیز تاثیرگذار است.

انتظارات و بایسته‏های حقوقی در خصوص مذاکرات هسته‏ای در آلماتی

به گزارش خبرگزاری فارس، برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از نظر به آزمون گذاشتن ادعاهای غرب برای کاربست دیپلماسی و گفت‌وگو در این عرصه، اهمیتی به مراتب بیشتر از سایر نشست‏ها دارد.

تغییر در برخی اعضای هیات آمریکائی در این نشست و همچنین ابراز تمایل آن کشور به مذاکره مستقیم با ایران حول محور مسائل هسته‌ای، این نشست را به مجالی برای اثبات صحت و سقم ادعاهای این کشور مبنی بر اتخاذ رویکرد تفاهم و بازی با بّرد متقابل تبدیل نموده است.

از طرف دیگر، تحولات داخلی کشور از جمله انتخابات در کنار اجرائی شدن دور جدید تحریم‏های یکجانبه غرب، حساسیت این نشست را فزونی بخشیده است.

در کنار مجاری نگرش و پرداخت به این نشست و بایسته‏های کشورمان، منظر حقوقی نیز از الزامات و پشتوانه‏های توفیق راهبرد ملی در زمینه دیپلماسی هسته‏ای است که بر مولفه‏های محیطی منطقه‌ای و بین‏المللی نیز تاثیرگذار است.

مسائل حقوقی می‏توانند به عنوان معیارهائی دخیل در گزینش معیارها، مجاری، گزینه‏ها، بدیل‏ها یا مکمل‏های تصمیم گیری راهبردی عمل نمایند.

وجود تفاسیر ناهمگن طرفین از نظامات و هنجارهای عدم گسترش، موید اهمیت و منزلت این زاویه تحلیل و اقدام است. با این حال، با توجه به اینکه طرفهای مذاکرات از پشتوانه‏های حقوقی بین‏المللی از جمله حقوق هسته‏ای برای اقناعی نمودن مواضع شان در قبال کشورمان و همچنین در محافل و افکار عمومی بهره می‏گیرند، لازم است کشورمان نیز به مسائل حقوقی بیش از پیش توجه نماید.

ضمن اینکه چارچوب‏های مذاکره باید بر اساس استیفای حقوق مسلم کشور استوار بوده و در پرتو صیانت از این حقوق مسلم، می‏توان در مسیر مذاکره و گفت‌وگو قرار گرفت. با توجه به اعتقاد ملی مبنی بر تضییع حقوق هسته‏ای کشور توسط قدرتها و ساختارهای بین‏المللی وابسته به آنها، استناد به برخی ابعاد این حقوق موجب تلطیف فضای مذاکره و خارج کردن مبانی این جریان از نظرات و مطالبات 6 دولت گروه 1+5 و سوق دادن آن به سمت چارچوب‏های معاهده ای مرتبط با موازین هسته‏ای است.

در خصوص بایسته‏های محوریابی و تعیین محتوای مذاکرات با گروه 1+5 در نشست آلماتی، دو دسته از نکات و محورها را باید مدنظر قرار داد: محورهای کلان و راهبردی و محورهای خاص و تفصیلی.

1- مسائل کلان مرتبط با مطلوبیت‏های جمهوری اسلامی ایران در فضای مذاکره هسته‌ای

در خصوص محورها و جنبه‏های کلان یا ساختاری مذاکرات هسته‏ای، سه مورد قابل توجه به نظر می‏رسند. در این خصوص، دکترین مذاکره در ارتباط با صیانت از حقوق ملی بر انرژی هسته‏ای صلح آمیز کشور را مقام معظم رهبری در بیانات شان در جمع مردم آذربایجان ارائه نموده اند.

الف- حفظ کلان نگری در فضای مذاکراتی

کشورمان با گستراندن فضا و محورهای مذاکرات با گروه 1+5 و وارد کردن مسائلی نظیر امنیت بین‏المللی و امور جاری مرتبط با نظام بین‏المللی، تلاش نموده تا بار تمرکز غرب بر مساله هسته‏ای را تعدیل نموده و مذاکرات را از «مذاکرات هسته‏ای محض» به مذاکرات متنوع هسته‏ای و غیرهسته‏ای تبدیل نماید.

در این روند، می‏توان علاوه بر طرح دیدگاههای راهبردی ملی مرتبط با روابط بین‏المللی معاصر، به فرایندها، هنجارها و معاهدات بین‏المللی ناظر بر این روابط نیز پرداخت.

در این خصوص، مسائل بین‏المللی و منطقه ای موثر بر امنیت ملی کشور نظیر تحولات سوریه، فعالیت‏های هسته‏ای رژیم صهیونیستی، استقرار سامانه‏های موشکی ناتو در ترکیه و ... را می‌توان بلکه باید به مولفه‏های مذاکراتی وارد نمود. این امر، بخشی از بار فشار مذاکرات مذکور را جذب خواهد کرد و از تمرکزبخشی به مساله هسته‏ای خواهد کاست.

تذکر «شبیه سازی مذاکرات فراگیر» در رویکرد جدید آمریکا نیز ضروری است. آمریکا اخیراً رویه ایرانی مرتبط با پیشنهاد بسته‏های جامع و فراگیر هسته‏ای در مقابل پیشنهادهای طرفهای مذاکره را مورد شبیه سازی قرار داده و به جای تمرکز سنتی بر مساله هسته‏ای، مسائل پیرامونی را نیز مورد برنامه‌ریزی قرار داده است.

در این زمینه، برخلاف رویکرد کشورمان که مساله را به محورهائی کلان از مدیریت بین‏المللی یا امنیت بین‏المللی حال و آینده پیوند داده است، آمریکا تلاش دارد تا مسائل پیوسته با اقتدار دفاعی ایران را به مذاکرات هسته‏ای پیوند بزند. در این خصوص، توان موشکی کشور از نکات اصلی و مورد تمرکز آنها خواهد بود.

ب- پیشبرد مساله تولید و نگهداری سلاح هسته‏ای به مثابه جنایت

به نظر می‏رسد که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در نشست اخیر با مردم آذربایجان را می‏توان شالوده یک نظام و ایده اسلامی-ایرانی مبنی بر «جهان مصون از سلاح هسته ای» برشمرد. این ایده، بدیل طرح اوباما برای «جهان عاری از سلاح هسته ای» است که به دلیل سستی در مبنا و کاستی در تفاهم بین المللی، طرح ناکارآمد جلوه نموده و تنها ماهیت اعلامی و صوری دارد. ایده جمهوری اسلامی ایران نه تنها در کلیت امور مرتبط با انرژی هسته‏ای بلکه در رابطه با رفع نگرانی‏های ادعائی غرب در مورد برنامه هسته‏ای صلح آمیز کشورمان کارآمد عمل خواهد کرد.

طرح ایده مذکور مبنی بر نگاه کشورمان در جنایت شماری تولید و توسعه سلاحهای هسته‏ای و نگهداری انها، از جهت ثبت شدن موضوع در فضای رسمی مذاکرات، می‏تواند نقطه شروعی مناسب برای به جریان انداختن این ادبیات نوین اسلامی-ایرانی در محیط بین المللی باشد.

2- الزامات حقوق هسته‏ای و محتوای مذاکرات آلماتی

بدون تردید، حفظ حقوق هسته‏ای کشور به عنوان اساس مطالبه ملت و نظام از تیم مذاکره کننده هسته‏ای به شمار می‏رود و همانگونه که در نامه نمایندگان مجلس در این خصوص نیز آمده است، کوتاه آمدن از این حقوق و پذیرش هرگونه محدودیت در این زمینه، امری غیرقابل توجیه و خارج از خواست ملت ایران خواهد بود. با درنظر گرفتن سابقه بسته‏های طرفین و شرایط جاری، بسته حقوقی قابل اعتنا و توجه در تعیین محتوا یا محورهای مذاکراتی یا بسته جدید هسته‏ای کشورمان را می‏توان به شرح زیر مطرح نمود:

الف- تعیین تکلیف قطعنامه‏های تحریم (به سمت تعدیل، تعلیق یا لغو)

تحریم‏ها یکی از مجاری اعتراضی و مطالبه گری کشورمان در قبال دولتهای عضو گروه 1+5 به شمار می‏روند که این دولتها باید متوجه باشند مذاکره در شرایط استمرار تحریم، بی معنا خواهد بود. با توجه به نظام حقوقی منشوری ناشی از قطعنامه‏های شورای امنیت علیه کشورمان، در صورت بقای این نظام نمی‏توان امیدی به نتایج مثبت در مذاکرات داشت. البته دشواری تحقق این مطالبه کشورمان را نباید از نظر دور داشت. در هر حال، هرگونه توافقی که در این مسیر نباشد، ارزش قطعی نخواهد داشت. با این حال، در شرایط کنونی که کشور در وضعیت حساس انتخاباتی و سیاسی قرار دارد، طولانی کردن روند مذاکراتی تا اجلاس بعدی که پس از برگزاری انتخابات برگزار شود، خالی از فایده نخواهد بود. بدین منظور، اصرار بر مساله لغو تحریم‏ها –که مطالبه به حق ملت و کشور است- قادر است این طولانی سازی مذاکرات و گرفتن فرصت کافی برای پرداخت مناسب تر به مسائل موردنظر طرفین برای مذاکرات را محقق سازد.

ب‌-  استقرار پادمان به عنوان اساس حل تخصصی مساله هسته‏ای

از نظر محتوائی، مسائل مرتبط با فعالیت‏های هسته‏ای کشورمان باید همچنان در محدوده آژانس باقی بماند و هرگونه توافق طرفین باید بر این اساس باشد که تنها مرجع تخصصی و نهائی برای اعلام نظر در مورد این فعالیت‏ها، صرفاً آژانس است و محور تعهدات ایران در قبال فعالیت‏های مذکور، همان است که در مقررات پادمان تصریح شده است.

ج‌- پیوند دادن مذاکرات هسته‏ای با نتایج مذاکرات ایران-آژانس

هرچند وجود دو عرصه برای گفت‌وگو و فعالیت‏های دیپلماتیک هسته‏ای ممکن است ظرفیتی برای اقناع سازی چند دولت از یک سو و آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی دیگر به نظر برسد اما به دلیل نقش اصلی این دولتها در هر دو عرصه، حفظ دو فضای متفاوت مذکور با خواست‏ها و مطالبات غیرهمسان عملاً نتایج مثتبی را برای کشورمان در بر نداشته است. از این رو، نباید دو زمین متفاوت و مستقل به روی مساله هسته‏ای کشورمان مفتوح بماند. در این میان، آنچه باید به عنوان اصل باقی بماند، مناسبات حقوقی ایران و آژانس است و مذاکرات گروه 1+5 باید تابع مناسبات مذکور قرار گیرد.

این موضوع بستگی به ارزیابی و برآورد کشور از میزان موفقیت‏های مذاکرات با آژانس دارد. در صورتی که واقعاً مدالیته دوم منعقد شود، اصرار بر تعدیل یا اصلاح فرایند مذاکرات با گروه 1+5 بر اساس نتایج مدالیته به نفع کشورمان خواهد بود. در این میان، گروه مذکور نمی‏توانند سایه روند یا مطالباتی مجزا از محتوای مناسبات ایران-آژانس را بر صحنه فعالیت هسته‏ای کشور بگسترانند.

در نتیجه، جهت گیری‌های زیر را می‌توان مدنظر قرار داد:

• اینکه میزان تعهدات حقوقی ایران در زمینه هسته‏ای، صرفاً موارد مندرج در معاهدات بین‏المللی مصوب است. در این زمینه، قوانین مصوب مجلس طی سالهای اخیر نیز تصریح دارند که پذیرش تعهد در حوزه انرژی هسته‏ای محدود به مواردی است که ایران رسماً و بر اساس فرایندهای حقوقی داخلی و اخذ مصوبه نهاد قانونگذاری، التزام خود به قبول و اجرای آنها را اعلام نموده است.

• اینکه ایران بر اساس روحیه همکاری و حسن نیت، با طرف‌های مذاکرات هسته‏ای داخل و خارج از آژانس برخورد نموده و در صورت وجود شرایط مناسب منطبق بر عرف دیپلماسی، همچنان این روحیه همکاری را با هدف اثبات حقانیت ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‏ای کشور در کنار رویکردهای سازنده به امن سازی جهان در برابر چالشهای ناشی از سلطه در نظام بین المللی ادامه خواهد داد و مهمتر از همه اینکه اجرای تعهدات ناشی از معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته‏ای با وجود رفتارهای نامناسب و غیردوستانه برخی دولتها و نهادهای بین المللی، ادامه خواهد یافت.

• اینکه ایران همچنان مفاد قطعنامه‏های شورای امنیت و شورای حکام علیه ایران را فراتر از نظام عدم گسترش، پادمان و حقوق بین‏الملل عرفی می‌داند و آمادگی دارد که مراتب را به صورت مستند به افکار عمومی جهان عرضه نماید.

• اینکه مذاکره تنها با حسن نیت و روحیه همکاری و احترام متقابل و همچنین احترام به حقوق حاکمیت و برابری دولتها حاصل می‌شود و مطالبات فراقانونی برخی دولتها، موجب به نتیجه رسیدن این روندهای مذاکره‌ای می‏گردد.

فرجام: وجود و استقرار حق ایران بر توسعه صلح آمیز هسته‏ای بدون نیاز به غرب

ظرافت‏های حقوقی در مذاکرات هسته‏ای را باید جدی گرفت و مورد توجه قرار داد. چراکه بخشی از اقدامات غرب در زمیه اعمال فشار بر کشورمان در زمینه هسته‏ای، استفاده از ظرفیت‏های بازی و کنشگری با کارت موازین بین‏المللی یا حقوق هسته‏ای است. در این رابطه، اشاره به یکی ملاحظه‏های کشور در استناد به حقوق هسته‏ای ضروری است و آن، لزوم بازتعریف برآورد موجود از «ارزش اعلام نیازمند به شناسائی حقوق هسته  ای ایران توسط غرب» است.

در طول یک دهه گذشته یکی از محورهای موضع گیری‏ها در فضای دیپلماسی هسته‏ای این بوده که باید غرب حقوق هسته‏ای صلح آمیز ما را به رسمیت بشناسد و تلاش شده تا این امر در مکتوبات طرفین اعم از بیانیه و غیره وارد شود. با این حال، این مساله از منظر حقوق بین الملل هسته ای، مسجل، مستقر و بی‌نیاز از اخذ اقرار و اذعان غرب به حقوق هسته‏ای صلح آمیز کشور است. کشورمان هیچ گونه نیازی به شناسائی حق خود توسط غرب ندارد و این حق ذاتی دولتها بوده و نشات گرفته از حاکمیت آنهاست که بر اساس نص معاهده عدم گسترش به رسمیت شناخته شده و نیازمند شناسائی مجدد یا تائید ثانویه دولتها نیست. به نظر می‏رسد این امر تحصیل حاصل است و هزینه کردن در این زمینه، نوعی تضعیف اصل وجود این حق برای کشورمان و دیگر کشورها است. در واقع، مادامی که ماده 4 معاهده عدم گسترش و بیانیه‏های مختلف بین‏المللی حتی قطعنامه‏های مختلف تاکید دارند که همه دولتهای عضو این معاهده از حق توسعه صلح آمیز هسته‏ای برخوردارند، از منظر حقوقی حق مذکور به وجود آمده، وجود داشته و دارد و تاکید بر اینکه طرفهای مذاکرات هسته‏ای باید مراتب شناسائی این حق ایران را به صورت کتبی یا شفاهی مورد اذعان قرار دهند، موضوعیتی ندارد.

نویسنده: دکتر نادر ساعد

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول