اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

ترکمنستان بدنبال تحقق طرح خط لوله گاز «تاپی»

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس مؤسسه دولتی در امور مدیریت و بهره‏‌برداری منابع از ایجاد شرکت تخصصی مشترک با حضور کشورهای ذینفع برای تحقق طرح خط لوله گاز «تاپی» خبر داد.

ترکمنستان بدنبال تحقق طرح خط لوله گاز «تاپی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس مؤسسه دولتی در امور مدیریت و بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربور از ایجاد یک شرکت تخصصی مشترک با حضور کشورهای ذینفع برای تحقق عملی طرح خط لوله گاز «تاپی» خبر داد.

پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی دولتی ترکمنستان موسوم به «عصر طلایی ترکمنستان» در گزارشی ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد: «یاگشیگلدی کاکایوف» در جلسه هیأت دولت ترکمنستان که شب گذشته به سرپرستی «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور این کشور برگزار شد، گزارشی از روند پیگیری عملی و اجرای خط لوله گاز تاپی را ارائه نمود.

وی افزود: هم‏‌اکنون همه کشورهای ذینفع در پروژه تاپی برای ایجاد شرکت تخصصی مذکور موافقت کردند و مقرر شده است که در آینده نزدیک یک جلسه مشترک کار گروه تشکیل شود که در آن کلیه مسائل حقوقی و فنی برای ایجاد شرکت تخصصی مذکور برگزار شود که محل و زمان برگزاری آن در حال هماهنگی و تعیین است.

گفتنی است که قرارداد خرید و فروش گاز خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به «تاپی» اواخر ماه می سال گذشته میلادی در مراسم رسمی در منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای ذینفع در این طرح امضا شد.

طرح احداث خط لوله گاز تاپی که مورد حمایت «بانک توسعه آسیایی» است با شک و تردید برخی تحلیلگران رو به رو شده اما آمریکا از این پروژه به دلیل آنچه تقویت صلح و سعادت منطقه‏‌ای نامیده، حمایت کرده است.

توافقنامه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هند که مورد حمایت کامل آمریکا و روسیه نیز قرار می‏گیرد، اواخر سال 2010 میلادی میان«حامد کرزی»، «آصف علی زرداری» و قربان‌قلی بردی طول این خط لوله 1700 کیلومتر خواهد بود که 735 کیلومتر آن از افغانستان و 800 کیلومتر نیز از خاک پاکستان عبور خواهد کرد و وارد هند می‌شود.

به نظر کارشناسان منطقه یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارد همچنین حمایت‌های آمریکا و برخی وابستگان این کشور در منطقه از این طرح، خود گواهی است که بیش از اینکه طرح خط لوله گاز تاپی، با ضرورتی اقتصادی تدوین شده باشد، پروژه‌ای در برابر خط لوله صلح ایران و با اهدافی سیاسی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول