اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

بسیج برای مهندسی فرهنگی و اجتماعی جامعه بنیان‌ نهاده شد / برکات بسیج همچنان ادامه دارد

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بسیج برای مهندسی فرهنگی و اجتماعی جامعه بنیان‌ نهاده شده است گفت: ثمرات بسیج در مسائل نظامی، آموزشی و علمی نصیب ملت ایران شده و این امر همچنان تداوم دارد.

بسیج برای مهندسی فرهنگی و اجتماعی جامعه بنیان‌ نهاده شد / برکات بسیج همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش بسیج مهندسان استان قم که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) اظهار کرد: به تعبیر ایشان خداوند عالم هستی را مهندسی فرموده است؛ مهندسی خلقت بدان معناست که خداوند حدود و اندازه هر مخلوق را تعیین می‌کند تا نظام هماهنگی شکل بگیرد.

وی افزود: شگفتی و مهندسی خلقت در بدن آدمی قابل مشاهده است و می‌توان آن را در جوامع بشری هم دید؛ همه اعضای بدن از یک سلول بنیادی حاصل شده‌اند و به همین ترتیب نژادها و رنگ‌های گوناگون در میان اقوام مختلف نیز همگی از یک انسان واحد به وجود آمده‌اند و این تنوع بیان‌گر حکمت‌های الهی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه چگونگی آفرینش انسان در فلسفه مورد بحث قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: طبیعی‌دانان عقیده دارند انفجاری اتفاقی سبب به وجود آمدن جهان هستی شده و در گوشه‌ای کوچک از آن یعنی بر روی زمین، موجودات زنده پدیده آمدند و بر اساس تکامل، انسان شکل گرفت.

وی عنوان داشت: این طرز فکر یعنی اتفاقی بودن شکل‌گیری انسان، آدمی را به سوی لذت‌جویی محض سوق می‌دهد و هیچ هدفی را از زندگی ترسیم نمی‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: تمام پیامبران الهی برای این مهم به رسالت برگزیده شدند که آدمی را متوجه حقیقت آفرینش کرده و بشر را به سوی اهداف متعالی خلقت راهنمایی کنند و به او بفهمانند که تنها موجودی که قدرت انتخاب دارد انسان است و همین ویژگی تکالیفی را بر دوش آدمی می‌گذارد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه مراتب شناخت مهندس خلقت و آفریدگار عالم دارای درجات گوناگونی است گفت: بر اساس عقیده عده‌ای از متفکران، خداوند جهان هستی را مانند یک ساعت‌ساز حرفه‌ای طراحی کرده و ساخته است و این دنیا دیگر نیازی به محرک و نگه‌دارنده ندارد بلکه خود به مسیرش ادامه می‌دهد؛ نتیجه‌ای که از این تفکر برداشت می‌شود همان جبری است که در نگاه نخست وجود دارد.

وی افزود: انبیای الهی این دیدگاه را نیز قبول ندارند بلکه می‌گویند جهان هستی همواره به دست تدبیر خداوند در حال اداره است و انرژی نگه‌دارنده عالم به طور دائم از سوی خداوند کنترل می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تحریف در کتاب‌های آسمانی غیر از قرآن گفت: در تورات فعلی می‌خوانیم که خداوند پس از عصیان آدم از آفرینش او پشیمان شد اما کار از کار گذشته بود در حالیکه اسلام این عقیده را ترویج می‌کند که خداوند هیچ گاه اشتباه نمی‌کند هرچند آدمی به دلیل اختیاری که دارد سعادت و شقاوت را به دست خودش تعیین می‌کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به داستان حضرت یونس(ع) در قرآن کریم عنوان داشت: این پیامبر الهی به دلیل صبر نکردن در همراهی با قومش توسط خداوند مورد مواخذه قرار گرفت و توسط نهنگ بلعیده شد.

وی ابراز کرد: این داستان نشان می‌دهد که حتی پیامبران که عزیزترین انسان‌ها هستند هم تکالیفی دارند که در صورت کوتاهی مورد مواخذه قرار می‌گیرند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه یکی از مظاهر مهندسی خلقت، تفاوت در سلایق و انگیزه‌هاست گفت: به وجود آمدن تمدن‌های گوناگون نتیجه همین طراحی الهی است؛ در جوامع گوناگون و بر اساس همین ویژگی انسانی برخی افراد دارای برجستگی‌هایی هستند که دیگران نمی‌توانند به او برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود نخبگان در همه جوامع عنوان داشت: در این میان کسانی که اندیشه خود را بیش از سایرین به کار بگیرند به یقین رشد عقلانی بیشتری هم خواهند داشت.

وی افزود: هر انسانی که از نعمت‌های خداوند بیشتر بهره ببرد به یقین مسئولیت‌های بیشتری نیز بر عهده خواهد داشت؛ نخبگان جامعه همواره سعی در تأمین نیازهای جامعه دارند اما در نظام اسلامی این امر به عنوان یک هدف محسوب نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در نظام‌های سرمایه‌داری تنها سرانه اسمی ثروت افزایش می‌یابد اظهار کرد: در نظام اسلامی همه پیشرفت‌ها به عنوان بستری برای پیشرفت انسانیت هستند؛ برای تحقق این مهم انبیای الهی و جانشینان آنها سعی در یک مهندسی کامل دارند تا این بینش در همه اقشار به وجود بیاید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) بسیج را واسطه‌ای دانست که این وظیفه را بر عهده گرفته و در ادامه خاطرنشان کرد: امام راحل بسیج را بنیان نهاد تا در همه اقشار و حرفه‌ها حضور داشته باشد و مهندسی فرهنگی و اجتماعی جامعه را بر عهده بگیرد؛ ثمرات بسیج در مسائل نظامی، آموزشی و علمی نصیب ملت ایران شد و این امر همچنان تداوم دارد.

انتهای پیام/78004/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول