اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از 45 سال از زمان ساخت

فیلم صامت «مروری بر تاریخ نفت» برای اولین‌بار به نمایش در می‌آید

خبرگزاری فارس: موسس مرکز رویدادهای معماری ایران گفت: فیلم تاریخی «مروری بر تاریخ نفت» برای اولین‌بار بعد از 45 سال از زمان ساخت به صورت صامت در آبادان به نمایش در می‌آید.

فیلم صامت «مروری بر تاریخ نفت» برای اولین‌بار به نمایش در می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وحید قاسمی ظهر امروز در نشست خبری «خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت» اظهار داشت: هرگاه از معماری سخن می‌گوییم، سیمان و گچ و سقف در ذهن‌ها متبلور می‌شود و زمانی که از شهر سخن می گوییم، آمارهای کمی و جمعیت در خاطره‌ها نقش می‌بندد، در حالی که باید نگاه را تغییر داد و معماری را یک امر فرهنگی دانست.

وی ادامه داد: بعد از ظهور نفت در خوزستان شکل و شیوه زندگی متفاوت با گذشته شکل گرفت و معماری جدیدی به وجود آمد که پاسخگوی صورت‌های تازه‌ای از زندگی باشد و در کارگاه خوزستان، نفت و فرهنگ سکونت، به سکونت و فرهنگ بعد از ظهور نفت در خوزستان می‌پردازد.

قاسمی خاطرنشان کرد: زمانی که این تأثیرات برای ما ثابت شد، فراخوانی در سطح ملی در اوایل بهمن‌ماه آغاز شد و از معماران و شهرسازان داوطلب که یک ایده اولیه در ارتباط با معماری نفت داشتند، ثبت‌نام به عمل آمد و 180 اثر از 600 نفر شرکت‌کننده به دبیرخانه فرستاده شد و سپس یک شورای سیاستگذاری تشکیل شد تا در انتخاب آثار تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در قالب کارگروه‌هایی شامل چهار تا پنج گروه که هریک زیرنظر یکی از اعضای هیئت علمی و یکی از راهبران علمی هدایت می‌شود، فعالیت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: دهم تا سیزدهم اسفندماه به بازدید جمعی از خوزستان می‌پردازند روز اول هماهنگ‌سازی گروه‌ها صورت می‌گیرد، روز دوم به بازدید گروهی از مسجد سلیمان، گفت‌وگو با اهالی منطقه و کسانی که از تاریخچه نفت اطلاعاتی دارند، می‌پردازند.

قاسمی در خصوص ادامه برنامه افزود: در روز سوم بازدیدی از شهر آبادان صورت می‌گیرد و مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی در این شهر ارائه می‌شود.

وی از به نمایش درآمدن فیلم مستند« مروری بر تاریخ نفت» که 45 سال پیش به صورت صامت ساخته شده است برای اولین‌بار در شهر آبادان خبر داد.

موسس مرکز رویدادهای معماری ایران یادآور شد: مرحله پایانی این فرایند علمی‌ ـ پژوهشی، ارائه نتایج تحقیقات شرکت‌کنندگان در سمیناری در شهر آبادان خواهد بود که مطابق برنامه کارگاه در 18 فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی متذکر شد: نوع کار به این صورت است که از کار کتابخانه‌ای دوری کنیم و به سمت تحقیقات میدانی برویم و نقطه هدف کارگاه این است که این رویداد کمک به فهم بهتر و ژرف‌تر وجوهی از معماری سرزمین‌مان می کند و در این ملاقات‌های حضوری معماری را از جایی که خاستگاهش است، می‌شناسیم.

قاسمی با تأکید بر اینکه بافت فرهنگی خوزستان با صنعت نفت پیوند خورده است، بیان داشت: باید این سرزمین و موقعیت آن را و ارتباطاتی که در رابطه با نفت بوده است، بشناسیم و تشکل‌ها به جای مقدمه و رد کردن مسئله باید به تقویت این کارگاه‌ها و دستاوردهای آن کمک کنند.

قاسمی در پایان با بیان اینکه 40 سال از خاطرات مردم خوزستان با نفت گره خورده است و مردم شهری مثل مسجدسلیمان با این خاطره‌ها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: جامعه دانشگاهی در آموزش معماری دارای اشکالاتی است، چراکه باید خیلی پیش از این به معماری نفت پرداخته می‌شد.

انتهای پیام/2329/ذ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول