اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز مهندس مطرح شد

مهندسان ایرانی توانایی انتقال دانش فنی خود به دنیا را دارند

خبرگزاری فارس: در جشنی که به مناسبت روز مهندس در اصفهان برگزار شد، مباحث مختلفی از طرف مسئولان مبنی بر تاثیرگذاری نقش مهندس در جامعه اشاره شد و اینکه مهندسان ایرانی توانایی انتقال دانش فنی خود به دنیا را دارند.

مهندسان ایرانی توانایی انتقال دانش فنی خود به دنیا را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی پزشکی پیش ‌از ظهر امروز در ابتدای جشن روز مهندس که در سالن 6 هزار نفری نصف جهان برگزار شد، فرا رسیدن پنجم اسفندماه روز، بزرگداشت مقام خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی را به تمامی مهندسان ایران، به‏ویژه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تبریک گفت و بیان کرد: خواجه‌ نصیرالدین طوسی از سرشناس‏ترین و متنفذترین چهره‏های علمی تاریخ است که القاب، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضیدان و منجم و مهندس را به خود اختصاص داد.

وی نام‌گذاری روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، به‏عنوان شخصیت نمونه‏ و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی، به نام روز مهندس در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند جامعه‏ مهندسی کشور در تعالی و پیشرفت کشور عزیزمان ایران انجام گرفته است، افزود: از آن‏جا که تقدیر و تشکر از نقش مهندسان در تحقق جلوه‏های عزت و پیشرفت ایران اسلامی، وظیفه‏ای است بر عهده‏ جامعه، سازمان نظام مهندسی در راستای تعالی اندیشه مهندسی و گسترش تفکر مهندسی و به پاس ارج نهادن به مقام زنان و مردان فرهیخته عضو خود، با تبریک پنجم اسفند روز مهندسی هر ساله در جشن بزرگداشت این روز میزبان همه عزیزان هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تاکید کرد: امروزه سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیش از 270 هزار عضو می‌کوشد ضمن بهره‏برداری و مدیریت توان مهندسان پرتوان کشور، ساخت‏ و ساز مبتنی بر علم و فناوری روز دنیا را در اولویت اقدامات خود قرار دهد و ارتقای جایگاه مهندسان پرتلاش در زمینه آبادانی و پیشرفت کشور را نیز با تکیه بر این توان ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه همواره سهم عظیمی از سرمایه‏های ملی کشور در قالب احداث واحدهای مسکونی، اداری، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی صرف پروژه‏های ساختمانی و صنایع وابسته به آن می‏شود، ادامه داد: که برای بهره‏برداری از این حجم وسیع ملی، رعایت اصول فنی و استانداردهای کیفیت در طراحی و تولید، انتخاب مصالح ساختمانی و استفاده از نیروی متخصص و آموزش‏دیده از نخستین درجه اهمیت برخوردار است و در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیش از 18 هزار عضو، به‏عنوان بزرگ‏ترین و تخصصی‏ترین مرجع کارشناسی و مورد اعتمادترین نهاد مستقل در نزد افکار عمومی در امور مرتبط با ساخت ‏و ساز و با تکیه بر توان علمی جوانان برومند کشور و تجربیات متخصصان عرصه‏ ساخت‏و ساز تلاش می‏نماید سلامت و امنیت جسمی و روحی شهروندان و کالبد شهرها را از لحاظ ساختاری و دیداری تأمین کند.

پزشکی با بیان اینکه امسال که با فرمایش رهبر عظیم‏الشأن انقلاب اسلامی با تکیه بر سرمایه‏ ایرانی که همان جوانان و متخصصان بی‏بدیل کشورمان هستند، تولید و کار را با تمام تلاش‏های بیرونی در جهت متوقف کردن آن، به سمت اعتلای ایران اسلامی در افق 1404 پیش بردیم، سازمان نظام مهندسی در حقیقت بیان‏کننده انتظارات گسترده، نظام قانون‌گذاری کشور از تک‏تک افراد و  نهادهایی است که به نحوی در این امر خطیر دخالت دارند، افزود: این سازمان تلاش می‏کند با مدیریت تمامی منابع و ظرفیت‏هایی موجود در این بخش و با تأکید بر بافت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی جامعه در مقوله ساخت‏ و ساز و با بومی‏سازی و استفاده از ظرفیت‏های موجود علاوه‏ بر ایجاد تحولی شگرف در ساخت ‏و ساز کشور صدور خدمات فنی ـ مهندسی و استفاده از ظرفیت‏های موجود دنیا را در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت ششمین دوره انتخابات هیئت‏ ‏مدیره سازمان برگزار شد و اعضای هیئت ‏مدیره جدید سازمان با رأی اعتماد شما مهندسان برای یک دوره‏ سه‏ساله انتخاب شدند، اینجانب به‏ نمایندگی از طرف همه اعضای هیئت ‏مدیره سازمان ضمن قدردانی از حسن اعتمادتان، امیدوارم در فرصت بسیار کوتاهی که در اختیار داریم بتوانیم در ارتقای هر چه‏ بیش‏تر جایگاه سازمان و اجرای اهداف قانون نظام مهندسی، همچنین تعالی امور صنفی و تعالی هر چه‏ سریع‏تر امکانات فرهنگی ـ رفاهی برای اعضا موفق باشیم و لازم به ذکر می‏دانم که حضور مهندسان در مجامع عمومی و انتخابات هیئت‏مدیره در تصمیم‏گیری‏ها و نقش اعضا و سازمان در امور تأثیر شگرفی دارد و امیدواریم این حضور همیشگی بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه در راستای تأمین فضای رفاهی فرهنگی مناسب برای اعضا و خانواده آنها سال گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‏ فرهنگی ورزشی و باشگاه سازمان با مساحت حدود 11هزار مترمربع واقع در خیابان گلستان بودیم، افزود: با حجم سرمایه‏گذاری صد میلیارد ریالی اعضا، در دستور کار جدی واحد توسعه و برنامه‏ریزی سازمان قرار گرفته است و همچنین خرید زمین و مجتمع رفاهی در دهکده زاینده‌رود نیز در حال قطعی شدن است که انتظار داریم با حمایت جمالی نژاد معاون عمرانی استاندار اصفهان شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه از جمله انتظارات اصلی اعضای سازمان این است که ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در حد و اندازه‏های واقعی اعضای سازمان پیش‏بینی گردد که در این راستا با عنایت به نظر هیئت ‏مدیره تفکیک سازمان نظام مهندسی استان از دفتر نمایندگی شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته که مبتنی بر اجرای این تصمیم اقدامات مناسب هم انجام شده است، اضافه کرد: خرید قطعه زمینی به مساحت 2هزار مترمربع با اخذ تراکم 11‏هزار مترمربع در محدوده شهرک شهید کشوری نخستین گام اجرایی کردن این تصمیم بوده است.

*تلفات جاده‌ای 10درصد کاهش یافته است

در ادامه این جلسه محمود محمودزاده نیز مهندسان را به عنوان سرمایه‌های این کشور معرفی کرد و افزود: مهندسان در راه توسعه و عمران کشور اقدامات در خور توجهی داشته‌اند.

وی همچنین به کاهش 10 درصدی تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: این آمار در سطح جاده قابل ملاحظه است و درصددیم که این آمار به صفر کاهش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: وجود راه‌ها نشان از توسعه و آبادی شهرها است.

وی تاکید کرد: در یک سال گذشته 2هزار و 200 پروانه حقیقی صادر شده است.

محمودزاده اضافه کرد: همچنین 2هزار و 700 تمدید پروانه و 650 پروانه برای دفاتر حقیقی و حقوقی صادر شده است.

*صادرکننده معماری اسلامی به کشورهای اسلامی دنیا باشیم

در بخش دیگری از این جلسه که در حضور حدود 7هزار نفری مهندسان به همراه خانواده‌ هایشان برگزار شده بود، معاون عمرانی استاندار اصفهان خواجه نصیرالدین طوسی را برازنده‌ترین الگوی مهندسی دانست و تصریح کرد: شخصیت این اعجوبه تاریخ و نقش آن در تمدن سازی بر کسی پوشیده نیست.

مهدی جمالی‌نژاد به دیگر خصوصیات شخصیتی خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت و گفت: وی ابتدا به درجه اجتهاد رسید و سپس به تحصیل سایر علوم پرداخت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که برای ساختن این دنیا بال معرفت، دانش و علم نیاز است.

این معاون استاندار با تأکید بر اینکه در مهندسی برای زایش فکری بایستی ابتدا ایدئولوژی حاکم بر جامعه را دانست و بر اساس آن برنامه‌ریزی و سپس عمل کرد، افزود: برای برطرف کردن نیازهای جامعه باید با درک محدودیت‌ها پا به عرصه عمل و رفع نیازها گذاشت.

وی به خصوصیات یک مهندس پرداخت و افزود: یک مهندس موفق باید در توسعه زندگی بشر تلاش کند، اضافه کرد: همچنین با شناخت از فضای موجود باید نیازهای نسل جدید بشر را در کم‌ترین زمان و با بالاترین بازده برآورده کند.

 

جمالی‌نژاد به صرف شدن سهم زیادی از سرمایه کشور به صورت سالانه در مباحث ساخت و ساز اشاره کرد و تاکید کرد: برای بهره‌وری بهتر از این حجم باید با ایجاد جلسات و نگاه کارشناسانه به امور مربوطه اصول فنی و کیفیت، تولید و طراحی مطلوب را مد نظر قرار داد که البته در این راستا نقش نظام مهندسی ساختمان بسیار قابل ملاحظه و مهم است.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی ساختمان یکی از بزرگ‌ترین NGOها دانست و گفت: این سازمان با تاکید بر این سرمایه عظیم مهندسان عضو و همچنین با مدیریت خلاق می‌تواند منابع و ظرفیت‌های موجود را ساماندهی کند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان به صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در حوزه مهندسی زبانزد هستیم باید با توجه به این بیداری‌های اسلامی بتوانیم با توسعه مهندسی و معماری اسلامی این صنعت را به همه کشورهای اسلامی در سطح منطقه و جهان انتقال دهیم.

وی ادامه داد: انتقال این صنعت به دنیا علاوه بر ارزآوری برای کشورمان می‌تواند سبب قدرت نرم کشور شود.

جمالی‌نژاد همچنین با انتقاد از عدم رعایت قوانین ساخت و ساز تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از 50درصد قوانین نظام مهندسی در ساخت و سازها رعایت می‌شود که این باید به 100درصد افزایش یابد.

همچنین با پایان یافتن سخنان جمالی‌نژاد از وی به پاس خدمات شایسته در عرصه‌های سازندگی، آبادانی و همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان تجلیل شد و محمود محمودزاده نیز مورد تقدیر و تجلیل این سازمان قرار گرفت.

*مهندسان ایرانی باید امور عمرانی و فنی منطقه را دست بگیرند

در بخش دیگری از این همایش رئیس شورای شهر اصفهان به بودجه سال آینده شهرداری اشاره کرد و افزود: بودجه سال آینده شهر اصفهان یک هزار و 424 میلیارد تومان است که توسط شورای شهر مصوب شد.

عباس حاج‌رسولیها همچنین به تصویب بیش از یک‌هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی نیز اشاره کرد و افزود: بیش از 70 تا 80 درصد مصوبات از صدور پروانه است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که برای مدیریت کشور مهندسان حضور یابند، می‌توانند جواب مطلوبی بگیرند، اظهار کرد: همچنین می‌توانند برای توسعه سیستم اقتصادی کشور نیز فعالیت شایسته‌ای داشته باشند.

رئیس شورای شهر اصفهان انجام کارهای شهر نیازمند نیروهای فنی است، ادامه داد: نیروهای فنی و مهندسی ما باید در کشورهای دیگر نیز حضور یابند و دانش خود را به دیگر کشورها ارائه دهند.

وی ایرانی‌‌ها باید به طور حتم در پروژه‌های منطقه حضور یابند، اضافه کرد: امسال در حدود 5 میلیون پروانه صادر شده است اما افزایش بسیار قابل توجهی در تعداد مهندسان داشته‌ایم که این‌ها به عنوان سرمایه‌های کشور هستند و باید در توسعه پروژه‌های عمرانی و گرفتن امور فنی در منطقه مهندسان ایرانی پیش‌قدم باشند.

*خلأهای جامعه مهندسی را در بودجه سال آینده مجلس لحاظ می‌کنیم

همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه مهندسان باید کار و فعالیتشان با عدالت باشد، ادامه داد: در صورتی که با عدالت رفتار کنند، فعالیت آنها به سمت مردم سوق می‌یابد و همه در راستای حمایت از مردم خواهد بود و همین سبب می‌شود مردم در خدمت مهندسی و مهندسی در خدمت مردم باشد.

حسن کامران درخشش مهندسان ایرانی در عرصه‌های مختلفی داخلی و خارجی را مرهون تلاش خانواده‌ و بانوان آنها که حامی اصلی مطرح می‌شوند، دانست و افزود: البته بانوان مهندس نیز در همه عرصه‌ها خوش درخشیدند.

وی تاکید کرد: در بودجه سال آینده که قرار است دولت فردا آن را به مجلس ارائه شود، نیز همه تلاشمان بر رفع خلاهای موجود در جامعه مهندسی خواهد بود.

 

*طرح نظام مهندسی مواد و متالوژی به مجلس ارائه شده است

همچنین دیگر نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد و NGOها که از بطن مردم آمده است باید بدون دخالت دولت اداره شود، تصریح کرد: البته باید نظارت‌هایی در این راستا صورت بگیرد، که این در راستای سیاست اصل 44 است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

حمیدرضا فولادگر گفت: ما نیز به عنوان نماینده موظف بر حمایت هستیم و نظام‌های مردم نهاد را باید تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز طرح نظام مهندسی مواد و متالوژی به مجلس ارائه شده است، افزود: تلاشمان همواره بر حفظ و گسترش و توسعه سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.

این نماینده مجلس نظارت بر انتخابات نظام مهندسی را نیز به منظور وارد نشدن متخلفان به این سازمان دانست و ادامه داد: اما این نباید سبب دخالت دولت بر نحوه عملیاتی شدن سازمان باشد.

وی همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و بیان کرد: در حال حاضر برخی پستی و بلندی‌ها و سنگلاخ‌هایی وجود دارد، که شرایط و تلاش بیشتری را باید در زمینه دانش نوین و نقش تشکل‌ها برای رفع بسیاری از این موانع در نظر گرفت.

فولادگر تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که همه مشکلات اقتصادی فعلی ناشی از تحریم‌ها نیست و برخی از سوء مدیریت‌ها نیز سبب این مشکلات و فشار بر مردم شده است.

به گزارش فارس، در جشن روز مهندس، محمد اصفهانی قطعات زیبایی را برای مردم اجرا کرد و همچنین برنامه شاد و مفرح تقلید صدا و شعبده‌بازی از دیگر برنامه‌هایی بود که لحظات خوشی را برای مدعوین به ارمغان آورد.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول