اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از 7 ماه مرمت

حمام محله‌حاجی جان تازه گرفت

خبرگزاری فارس: حمام محله حاجی یکی از بناهای تاریخی همدان به شمار می‌رود که مرمت آن هفت ماه به طول انجامید.

حمام محله‌حاجی جان تازه گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمام محله حاجی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر همدان است که امروز به موزه‌‌ای برای بازدید علاقه‌مندان تبدیل شده است.

نام این حمام برگرفته از این است که نخستین کاروان حج در این محله تشکیل شده که همین موجب ماندگاری این حمام نیز شده است.

حمام محله حاجی با مساحتی بالغ بر 800 متر مربع شامل دو قسمت مردانه و زنانه است که در تاریخ 25/12/79 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ستون‌ها، سرستون‌ و قوس‌های اجرا شده در بنا از عوامل تزئینی محسوب می‌شوند اما تزئینات آهک‌بری روی دیوارهای حمام به علت تعمیرات متوالی از بین رفته و بنا فاقد کتیبه است.

به همین علت در راستای معرفی این بنای تاریخی، مدیر مجموعه تاریخی حمام محله حاجی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه این حمام دارای دو سالن حمام سرد و حمام گرم است، افزود: سالن نخست به عنوان نگارخانه و آموزشگاه و سالن دوم عنوان موزه دائمی تجهیز شده است.

لیلا فیض‌اللهی با بیان اینکه مرمت این حمام حدود هفت ماه است که به اتمام رسیده است، افزود: حمام مردانه این حمام 700 متر مربع و حمام زنانه آن 250 متر است.

وی با بیان اینکه حدود 300 قلم صنایع‌ دستی در این حمام به نمایش گذاشته شده است، افزود: یک قسمت این حمام برای ارائه آثار هنرمندان به شکل گالری به نمایش گذاشته شده و قسمتی مربوط به فروش اجناس صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: ساخت این حمام به گونه‌ای است که محلی برای دو شاه‌نشین گذاشته شده که مقامات در آن جا استحمام می‌کردند.

وی با بیان اینکه این حمام دارای خزینه گرم و سرد است، بیان داشت: این حمام دالانی داشته است که به عنوان سونا از آن استفاده می‌شد که این دالان (سونا) از حمام گرم، گرما گرفته و به شکل سونا عمل می‌کرده است.

وی اضافه کرد: این حمام دارای دو خزینه سرد و گرم بود به طوری که آب از چاهی که پشت خزینه بود به خزینه سرد می‌ریخت و سپس با ورود به خزینه گرم، آب خزینه دوم گرم می‌شد که بسیار جالب توجه است.

وی با اشاره به اینکه این حمام دو اتاق نظافت دارد، افزود: در این اتاق‌ها حوض کوچکی وجود داشت که در آن افراد نظافت می‌کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از آثار هنری هنرمندان به دعوت ما موزه حمام جانمایی شده است، خاطرنشان کرد: از هنرمندان نیز خود تمایل دارند که آثار آنها در این مکان به نمایش درآید.

وی با اشاره به کلاس‌های آموزشی که در این مکان برگزار می‌شود، افزود: آموزش مینیاتور، تذهیب، تشعیر، طراحی و نقاشی، خوشنویسی، تراش سنگ‌های قیمتی، سفالگری و کتیبه‌سازی از جمله کلا‌س‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به علت زمستان بازدید از این حمام اندک است، افزود: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته در ایام نوروز بازدیدها رونق می‌یابد.

وی از پهن سفره هفت‌سین در حمام محله حاجی خبر داد و گفت: علاوه بر پهن سفره هفت‌سین، اقداماتی نیز برای معرفی حمام و نمایشگاه هنرمندان در این محل در دستور کار قرار دارد.

وی از ارائه تخفیف‌ به سازمان‌های دولتی مانند آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قیمت بلیط این حمام 5 هزار ریال است شامل ارائه تخفیف همگانی نمی‌شود.

وی در پایان هزینه نگهداری این حمام را بالا دانست و افزود: با توجه به اینکه این مکان برای چندین نفر کارآفرینی کرده است، اگر مسئولان با اعطای وام به این مجموعه موافقت کنند، بسیاری از هزینه‌ها جبران می‌شود.

انتهای پیام/89003/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول