اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

نبود جایگزین برای علمای اخلاق‌مدار یک فاجعه است / گام نهادن در راه طلبگی دشوار است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به فوت آیت‌لله خوشوقت گفت: نبود جایگزین مناسب پس از فوت علمای اخلاق‌مدار جامعه ما را تهدید می‌کند و باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید.

نبود جایگزین برای علمای اخلاق‌مدار یک فاجعه است / گام نهادن در راه طلبگی دشوار است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه تهران ضمن عرض تسلیت وفات کریمه اهل بیت (س) اظهار کرد: طلبگی شغلی پر برکت و با فضیلت است.

وی افزود: طلبگی عالی‌ترین، تأثیرگذارترین و شریف‌ترین شغل جامعه محسوب می‌شود و تا خداوند به کسی عنایت نداشته باشد نمی‌تواند به شغل طلبگی وارد شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب دو مرحله را باید در زندگی خود پشت سر بگذارند تصریح کرد: مرحله اول زندگی طلاب کسب مهارت برای خودسازی و مرحله دوم خدمت است.

وی با طرح مثالی ابراز کرد: برای ورود به میدان جنگ باید در ابتدا با ابزارهای جنگی آشنا شد و سپس برای استفاده از آنان مهارت کسب کرد.

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: ورود به هر کاری یک مقدمه لازم دارد که این مقدمه از اهمیت بسیاری برخوردار است و ورود به دنیای طلبگی مقدماتی دارد که علاقه‌مندان به شغل طلبگی باید این مراحل را طی کنند.

وی با بیان اینکه طلاب باید در مرحله مقدماتی خود را مورد آزمایش و سنجش قرار دهند گفت: اگر که ما قرار است راه شیخ طوسی را برویم باید همانند این عالم فاضل راه خدمت را پیش بگیریم.

این مرجع تقلید به تبیین شخصیت علمی و اخلاقی شیخ طوسی پرداخت و اظهار کرد: این عالم بزرگوار منشاء خدمات بود و توانست شجاعانه در مقابل دشمن به مبارزه بپردازد.

آیت‌الله نوری همدانی اذعان کرد: همان‌گونه که طلبگی شرایطی دارد عالم بودن هم دارای شرایط خاصی است که در این ارتباط علمای بزرگی مانند شهید ثانی و خواجه نصیر طوسی کتبی تألیف کرده‌اند.

وی خواندن درس طلبگی را بسیار دشوار دانست و تصریح کرد: همه ساله از دانشگاه‌های سراسر کشور هزاران دکتر و مهندس فارغ التحصیل می‌شوند ولی از حوزه علمیه 30 سال یک‌بار یک فقیه خارج می‌شود که این نشان‌دهنده دشوار بودن راه طلبگی است.

این مرجع تقلید راه طلبگی را بسیار دقیق ذکر کرد و گفت: یک طلبه برای اینکه بتواند خود را به مرتبه علمایی مانند شیخ طوسی، ‌شیخ صدوق و شیخ مفید برساند باید شرایط خاصی را پایبند باشد که این کار بسیار دشوار است.

آیت‌الله نوری همدانی به سفارشاتی که برای هدایت جامعه در دوران غیبت امام زمان(عج) شده اشاره کرد و بیان داشت: برای هدایت جامعه باید از حوزه امام صادق(ع) بهره جست و این چراغ باید تا ظهور آن امام همام روشن و پرچم آن افراشته باشد.

وی در ادامه سخنان خویش به تبیین مراحل مختلف طلبگی پرداخت و ابراز کرد: یک طلبه برای گام نهادن در این راه باید اخلاص، همت بلند، تصمیم قاطع و نظم در تمام امور زندگی خود به ویژه هنگام درس خواندن داشته باشد.

این مرجع تقلید خواندن ادبیات و شیوایی قلم را از دیگر شرایط یک طلبه دانست و گفت: آگاهی نسبت به ادبیات در گفتار صحیح و فصیح تأثیر شایانی دارد.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه رفتار طلاب تأثیر بسزایی در جامعه دارد تصریح کرد: بازاریان،‌ کارمندان و سایر اقشار جامعه طلاب را به عنوان تکیه گاه خود می‌دانند پس نباید یک طلبه با رفتاری که از خود نشان می‌دهد این تکیه‌گاه را متزلزل کند.

*طلاب به مباحث اخلاقی تشویق شوند

وی در پاسخ به سخنان رئیس حوزه علمیه تهران مبنی بر اینکه علما درس اخلاق را در حین ارائه درس خارج فقه به طلاب تدریس کنند گفت: مشکل جامعه امروزی ما تدریس درس اخلاق نیست بلکه مشکل امروز جامعه ما این است که اهتمام نسبت به درس اخلاق کم شده و این مسئله یک خطر است.

این مرجع تقلید ادامه داد: هر کسی نمی‌تواند درس اخلاق را تدریس کند مگر اینکه مدرس خود الگویی مناسب در اخلاق باشد.

*امام خمینی(ره) از روی آوردن طلاب به دم و دستگاه نگران بودند

آیت‌الله نوری همدانی در این زمینه به سخن امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان همواره می‌گفتند کسی که به دم و دستگاه توجه کند به درد تدریس نمی‌خورد و من می‌ترسم از روزی که علما به دنبال دم و دستگاه و موقعیت بروند.

وی افزود: ما پیش از انقلاب تاکنون غیر از درس‌های اصلی که به طلاب می‌دهیم درس نهج‌البلاغه و اخلاق هم تدریس می‌کنیم و طلاب در تمام مباحث مشکل فقهی شرکت می‌کنند ولی هنگامی که حدیث می‌گوییم و بحث اخلاقی را شروع می‌کنیم جلسه درس خلوت می‌شود.

این مرجع تقلید دلیل تمایل نداشتن برخی طلاب به مباحث اخلاقی را نبودن این مباحث در امتحان دانست و گفت: این طلاب بیشتر به دلیل اینکه می‌خواهند سمت دولتی بگیرند و یا اینکه وارد دستگاه قضا شوند تمایلی به شرکت در این مباحث ندارند.

وی یکی از معضلات امروز جامعه را نبود جایگزین برای مدرسان اخلاق عنوان کرد و گفت: ما شاهد رخت سفر بستن علمای اخلاق‌مداری چون آیت‌الله بهجت،‌ آیت‌الله تهرانی و آیت‌الله خوشوقت هستیم ولی جایگزین مناسبی برای ایشان نداریم که باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام/780058/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول