اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان مدیریت بحران

15 میلیون ایرانی در 72 هزار هکتار بافت فرسوده زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان مدیریت بحران وجود بافت فرسوده شهری را از دیگر مشکلات موجود در شهرها دانست و تاکید کرد: در کشور 72 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و 15 میلیون نفر از شهروندان در این مکان‌ها زندگی می‌کنند.

15 میلیون ایرانی در 72 هزار هکتار بافت فرسوده زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، حسن قدمی در کنفرانس مقاوم سازی و بهسازی بافت‌های شهری در مجاورت گسل‌های، عدم رعایت اصول فنی را مهم‌ترین عامل خسارت ناشی از زلزله اخیر در آذربایجان‌شرقی دانست و گفت: به دلیل عدم رعایت حداقل‌های اصول فنی نه تنها شاهد ویران شدن خانه‌های مسکونی بودیم بلکه بیمارستان‌ها، فرمانداری و اداره گاز این شهر نیز تخریب شد که تاکنون سبب خسارت صدها میلیارد تومانی شده است.

قدمی ادامه داد: اگر چه زلزله اخیر آذربایجان جان بسیاری از هموطنان را گرفت، اما دستاورد مهم آن بازسازی 30 هزار خانه بوده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر مقابله است، عنوان کرد: باید امکانات را برای پیشگیری حوادث به کار گرفت زیرا هزینه پیشگیری یک‌دهم مقابله است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: علم و دانش اجرای آیین نامه و نظارت بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها مورد نیاز است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

قدمی با بیان اینکه بسیاری از مهندسان بر نظارت ساختمان‌ها هیچ‌گونه اشرافی ندارند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز بسیاری از حوادث در کشور خواهد شد.

وی افزود: بشر با علم و فناوری که امروز در دست دارد، هیچ مشکلی در مقابل زمین لرزه شش و هفت ریشتری ندارد، زیرا بالا بردن سطح آگاهی جامعه در کاهش خسارات موثر است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور 14 کار گروه علمی و تخصصی را به عنوان بازوان اجرایی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی دارد که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق بتواند نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث ایفا کند.

این مسئول با اشاره به فرسودگی ساختمان‌ها و نبود نظارت کافی هنگام ساخت گفت: از جمله عوامل موثر در افزایش خسارت جانی و مالی استاندارد نبودن ساخت خانه است و تاکنون یک میلیون و 500 خانه روستایی مقاوم‌سازی شده است.

وی وجود بافت فرسوده شهری را از دیگر مشکلات موجود در شهرها دانست و تاکید کرد: در کشور 72 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و 15 میلیون نفر از شهروندان در این مکان‌ها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: برای اصلاح بافت فرسوده باید تمام مسئولان و مدیران شهری همت و تلاش بیشتری انجام دهند.

نخستین  تخصصی و بین‌المللی مقاوم‌سازی و بهسازی بافت‌های شهری در مجاورت گسل‌های فعال با حضور مقامات ارشد شهری و استانی، اساتید، متخصصان، دانشجویان و کارشناسان برجسته زلزله شناسی و نیز متخصصان نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در فرهنگسرای بزرگ الغدیر آغاز به کار کرد.

در این همایش تخصصی و بین‌المللی که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت اساتید و متخصصان داخلی و خارجی ضمن بررسی و تبیین راه‌های مقابله با آسیب‌ها و اثرات سوء ناشی از زلزله و بحران‌های طبیعی و نیز بررسی بسترها و راهکارهای موثر در تسریع روند بهسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و آسیب‌پذیر شهر نسبت به اتخاذ تدابیر و نیز تصمیمات راهگشا در این حوزه اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/60002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول