اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

وال استریت ژورنال: امضای قرارداد خط لوله صلح آمریکا را درمانده کرده است

خبرگزاری فارس: وال‌استریت ژورنال در گزارشی در مورد امضای قرارداد ساخت خط لوله «صلح» نوشت: اقدام پاکستان در پیش بردن قرارداد ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور سبب درماندگی و خشم واشنگتن شده است.

وال استریت ژورنال: امضای قرارداد خط لوله صلح آمریکا را درمانده کرده است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از وال‌استریت ژورنال، اقدام پاکستان در پیش بردن قرارداد ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور «خط لوله صلح»، آمریکا را خشمگین کرده است و آغاز واردات گاز ایران توسط اسلام‌آباد می‌تواند به تحریم‌های اقتصادی این کشور منجر شود.

شرکت ملی گاز پاکستان و شرکت ایرانی تدبیر انرژی روز جمعه قراردادی برای ساخت بخش پاکستانی این خط لوله امضا کردند. این شرکت‌ها اعلام کردند که کار ساخت فورا آغاز خواهد شد و بخش پاکستانی خط لوله صلح 15 ماهه به پایان خواهد رسید، اگرچه که تحلیلگران معتقدند این زمان‌بندی خوش‌بینانه است.

هدف این خط لوله اتصال ایران به بازارهای آسیایی و جبران کمبود قابل‌توجه انرژی در پاکستان است. اگر خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فراتر از مرزهای این کشور گسترش یابد، اسلام‌‌آباد از تعرفه‌های انتقال (ترانزیت) گاز سود قابل‌توجهی کسب خواهد کرد.

آمریکا از آغاز بحث در مورد این خط لوله با آن مخالفت و خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند را برای دور نگه داشتن ایران از بازارهای انرژی آسیایی به عنوان جایگزین این خط لوله مطرح کرد.

واشنگتن به وضوح اعلام کرد، در صورتی که اسلام‌آباد خرید گاز از تهران را آغاز کند، پاکستان را مورد تحریم‌های اقتصادی قرار می‌دهد.

سفارت آمریکا در اسلام‌آباد در پاسخ به وال‌استریت ژورنال در نامه‌ای با تکرار مواضع واشنگتن در این‌باره، نوشت: سیاست ما در قبال ایران مشخص است. ما برای تمامی طرف‌های خود در جهان روشن کردیم که به نفع آنها است تا از فعالیت‌هایی که قابلیت تحریم به وسیله قوانین آمریکا را دارد، دوری کنند.

توافقنامه ایران و پاکستان برای احداث این خط لوله، پس از 10 سال از نخستین مذاکرات درباره خط لوله صلح، روز جمعه به امضا رسید و به جبران کمبود برق در پاکستان که روزانه این کشور را بیش از 6 ساعت در خاموشی فرو می‌برد، کمک خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به منظور کنترل توزیع برق انجام می‌شود و سیستم توزیع برق این کشور را به علت نبود سرمایه‌گذاری فلج کرده است.

به گفته مقامات ایرانی، ایران خط لوله بخش خود را تا مرزهای پاکستان احداث کرده است. این خط لوله، بندر عسلویه در ایران را به مولتان در پاکستان وصل و در ابتدا روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر خواهد کرد.

خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، تقریبا روزانه گاز لازم برای تولید 4 هزار مگاوات برق در پاکستان را تامین می‌کند که کمبود نیروی برق این کشور را کاهش خواهد داد. بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، در حال حاضر، این کشور روزانه با کمبود 5 هزار مگاوات برق روبرو است.

در ابتدا قرار بود که سومین بخش این خط لوله به دهلی‌نو متصل شود اما هند در سال 2008 پس از امضای توافقنامه‌ای با آمریکا از این پروژه کنار کشید.

به اعتقاد تحلیلگران، با وجود اینکه این خط لوله می‌تواند کمبود انرژی پاکستان را جبران کند اما بیشتر آشکارکننده حرکت‌های ژئوپلتیکی میان واشنگتن، اسلام‌آباد و تهران است تا تعهد پاکستان به تامین بحران انرژی خود.

این گزارش در ادامه مدعی شد، به نظر می‌رسد، این اقدام بیشتر اقدامی برای جذب آرا پیش از انتخابات در پاکستان باشد.

فوآدخان یک تحلیلگر ارشد انرژی گفت: این قرارداد به روابط آمریکا و پاکستان صدمه خواهد زد اما حزب مردم پاکستان با پیش رفتن این قرارداد برای خود تبلیغ می‌کند تا رای احزاب ضدآمریکایی را به دست آورد.

در ماه آگوست، آمریکا به منظور بستن راه‌های فرار تحریم‌های موجود علیه ایران، تحریم‌های جدید وضع کرد و برای کسانی که به ایران در بخش‌های نفت، پتروشیمی، بیمه، کشتی‌رانی و مالی کمک می‌کنند، مجازات‌هایی قرار داد.

در حالی‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه دسامبر برنامه‌ریزی می‌کرد که چگونه شرکت‌ها پیش از 8 مارس بدون نقض تحریم‌ها، از ایران خارج شوند، به نظر می‌رسد، پاکستان به سوی مناطق ممنوعه حرکت می‌کرد.

در گذشته، تهدید تحریم‌ها سبب تردید اسلام‌آباد در انجام این پروژه شد، از این‌ رو، آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان سفر خود به ایران در ماه دسامبر را که انتظار می‌رفت در آن توافقنامه خط لوله صلح امضا شود، لغو کرد. مخالفان اجرای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان معتقدند که تامین زیرساخت‌ها، ذخایر برق را تا 15 درصد افزایش خواهد داد و توسعه ذخایر گاز پاکستان بسیار ارزان تر از واردات گاز از ایران خواهد بود.

این اظهارات در حالی بیان‌ می‌شود که بیشتر ذخایر گاز پاکستان در بلوچستان قرار دارد و وضعیت امنیتی این استان به طرز گسترده‌ای سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در این ناحیه می‌ترساند.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول