اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان:

تولید ملی تنها از طریق ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است

خبرگزاری فارس: رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: تولید ملی تنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است و این شرکت‌ها می‌توانند بهترین پشتوانه توسعه مبتنی بر دانش قرار بگیرند.

تولید ملی تنها از طریق ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود شیخ زین‌الدین بعد از ظهر امروز در پنجمین همایش نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ملی با اشاره به نقش کار، سرمایه فناوری صنعت‌ساز ایرانی در پشتیبانی تولید ملی اظهار کرد: کالای ایرانی الزاما در خاک ایران تولید نمی‌شود و سرمایه‌گذار آن نیز لازم نیست به طور قطع ایرانی باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید ملی باید صاحب فکر و ایده باشیم، افزود: کالایی را می‌توان ملی نامید که دانش فنی آن در اختیار ایران باشد و در آن صورت در هر کجای جهان که تولید شود متعلق به ایران است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در دنیای امروز توسعه مبتنی بر دانایی در همه جای دنیا پذیرفته شده است که با توسعه مبتنی بر تولید تفاوت‌های اساسی دارد.

وی ادامه داد: در توسعه مبتنی بر تولید سرمایه، نیروی کار و واحدهای تولیدی و صنعتی مهم است در حالی که در توسعه مبتنی بر دانایی نیروی انسانی کارآفرین، واحدهای تحقیق و توسعه حرف اول را می‌زند.

شیخ زین‌الدین تصریح کرد: برای توسعه مبتنی بر تولید نیاز به ایجاد شهرک‌های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و آموزشگاه‌‌های فنی و حرفه‌ای هست درحالیکه لازمه ایجاد توسعه مبتنی بر دانش، ایجاد پارک‌ها ، مناطق توسعه فناوری‌های نوین و دانشگاه‌های کارآفرین است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مبتنی بر دانایی تصریح کرد: تا دهه 40 تا 50 میلادی نوآوری نقش کمی در توسعه و تولید سهم زیادی داشت اما در دهه 90 این قضیه در کشورهای جهان به طور کامل برعکس شده و سهم نوآوری در تولید به بیشترین میزان رسیده است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پشتوانه تولید ملی و تولید مبتنی بر دانش قرار بگیرند، تاکید کرد: این شرکت‌ها از کنار یکدیگر قرار گرفتن علم و صنعت ایجاد می‌شود و نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر فناوری را در دستور خود دارند.

وی تصریح کرد: جغرافیای اقتصادی جهان بر جغرافیای جمعیتی و علمی جهان انطباق ندارد و تنها بر جغرافیای نوآوری منطبق است و این مسئله نشان می‌دهد که امروزه ثروت تنها با نوآوری مرتبط است.

شیخ‌ زین‌الدین در طول سال های گذشته بزرگ‌ترین رشد اقتصادی در کشورهای دنیا توسط شرکت‌های خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: مراکز رشد و پارک‌های فناوری سازمان‌هایی تخصص هستند که می‌توانند ایده‌ها را به بسته قابل ارائه در بازار تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی در ایران مانند کمبود آب حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان دیگر برای ما انتخاب نیست بلکه یک الزام محسوب می‌شود.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: لازم است بیش از پیش از شرکت‌های دانش بنیان دفاع کنیم چرا که دسترسی به بازاری که اقتصاد آن دولتی است برای شرکت‌های کوچک مشکل است.

وی ادامه داد: در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان توانسته‌ایم این مشکل را با بستن قرارداد با فولاد مبارکه رفع کنیم و تاکنون 30 تا 40 برابر دیگر شرکت‌هایی که با فولاد قرارداد دارند با این بخش قرارداد بسته‌ایم.

زین‌الدین با اشاره به پارک‌های فناوری گفت: هدف اصلی این پارک‌ها افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ‌ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌ها، ارتباط با صنعت و ایجاد بازار، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت‌های متکی بر داش و افزایش حضور در عرصه‌های بین‌المللی از اهداف این پارک است.

وی ادامه داد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان منطقه ویژه‌ای است که از طریق ترویج فضای نوآوری در میان شرکت‌ها و موسسه‌هایی که فعالیت آنها مبتنی بر علم و دانش است عمل می‌کند و تعمیق ارتباط میان دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی و واحدهای تولید را نیز در برنامه خود دارد.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: طرح جامع شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ایجاد 50 تا 10 پارک علم و فناوری را در برمی‌گیرد که اکنون ساخت پارک دوم با نام ابوریحان آغاز شده است.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول