اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد

اهتمام شعرا و مداحان به مستندگویی در مقتل نگاری

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه با تاکید بر مستندگویی شعرا و مداحان و در مقتل نگاری‌ها گفت: در مسئله مستندگویی ملاک نزدیکی به حادثه صادق است.

اهتمام شعرا و مداحان به مستندگویی در مقتل نگاری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد پیشوایی در همایش طلیعه ولایت که سه‌شنبه شب در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه ملاک‌های تاریخی در معیارهای مقتل‌شناسی هم صادق هستند اظهار کرد: بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد کتاب‌های تاریخی مربوط به وقایع گذشته هر چقدر به آن حادثه نزدیک‌تر باشند اعتباری بیشتری دارند.

وی افزود: یکی از ملاک‌های مهم اعتبار یک کتاب تاریخی نزدیکی به حوادث گذشته است هرچند این ویژگی کافی نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کتاب‌های تاریخی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند گفت: ممکن است برخی مورخان به طور مفصل و بعضی هم به اجمال یک واقعه را نقل کرده باشند که البته این امر به زاویه دید آنها هم بستگی دارد.

وی ادامه داد: با همه این احوال شاهدان عینی اطلاعات بیشتری نسبت به کسانی دارند که یک حادثه تاریخی را از طریق کتاب‌ها و گزارش‌ها مورد مطالعه قرار می‌دهند.

پیشوایی با بیان اینکه تاریخ نگاری اسلامی از قرن دوم هجری شروع شده است گفت: اعتبار اصلی تاریخ اسلام بیشتر مربوط به متونی است که تا قرن پنجم هجری نوشته شده‌اند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام عنوان داشت: نمی‌توان همه کتاب‌های تاریخی قرون ششم به بعد را مورد تایید قرار داد ضمن اینکه باید این نکته را مد نظر داشت که آثار تاریخی معاصر هم با اتکا به متون قرون نخست نوشته شده‌اند.

وی با تاکید بر مستندگویی شعرا و مداحان و در مقتل نگاری‌ها ابراز کرد: در این مسئله هم ملاک نزدیکی به حادثه صادق است.

پیشوایی با اشاره به نگارش کتاب‌هایی که از زبان شاهدان عینی کربلا نقل شده است گفت: نزدیک بودن به یک حادثه تاریخی از جمله شروط لازم در اعتبار متون قدیمی هستند هرچند نمی‌توان آن را برای اعتبارسنجی یک شرط کافی دانست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بحث تحریف در تاریخ و متون تاریخی اسلامی همواره مطرح بوده است اظهار کرد: محققان زیادی از جمله شهید مطهری در این حوزه تلاش زیادی کردند و سعی داشتند از بروز تحریفات جلوگیری کنند.

انتهای پیام/78004/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول