اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

پیشرفت علمی کشور در گرو تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی است

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه ایران باید به جایگاه دوم علم و فناوری در منطقه دست پیدا کند که تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی از جمله صنعت در این ارتباط ضروری است.

پیشرفت علمی کشور در گرو تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس مقتدایی صبح امروز در ششمین جشنواره پایان دوره رشد فناوری شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: رشد علم در کشور ما بالاست و برای حفظ و ارتقای این ظرفیت علمی کشور کمیسیون تحقیقات به عنوان بخش قانون‌گذار و نظارتی مجلس تصویب قوانین مرتبط با علم را دنبال می‌کند.

وی افزود: از ابتدای عمر مجلس نهم تا کنون ده‌ها جلسه با حضور معاونان رئیس‌جمهور، وزرای مربوطه، مسئولان و متولیان مرتبط با بخش آموزشی، علمی و پژوهشی برگزار کرده‌ایم و در این میان متوجه مصوبات علمی مغفول‌مانده‌ای شده‌ایم که با جدیت پیگیری شدند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در همین زمینه از رئیس‌ جمهور خواستیم علل برخی موانع در این زمینه را توضیح دهند و با حضور دو نفر از معاونان وی آیین‌نامه‌ها و گزارش‌های مغفول مانده در این زمینه به سرانجام رسید.

وی با پیشنهاد اینکه شرکت‌های شهرک علمی تحقیقاتی ماده 16 و فصل دوم قانون برنامه 5 ساله برنامه پنج توسعه را مطالعه کنند، تصریح کرد: این برنامه مرتبط با کار شماست و بخشی از مطالبات شما در این فصل پیش‌بینی‌ شده است.

مقتدایی اضافه کرد: در این ماده تأکید شده که ما باید به جایگاه دوم علم و فناوری در منطقه برسیم و تا پایان برنامه پنجم آن را تثبیت کنیم که این کار بدون حمایت مجموعه‌هایی همانند شهرک علمی تحقیقاتی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: در این ماده بیان شده که برای رسیدن به این چشم‌انداز چندین کار باید انجام شود که بازنگری ارتقای هیئت علمی، رفع مشکلات مختلف، افزایش فرصت‌های مطالعاتی و ایجاد مراکز تحقیقات و فناوری پیشرفته که در زمینه‌های علمی کشور حرفی برای گفتن داشته باشند، از آن جمله است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر می‌رسد تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی از جمله صنعت به همراه ایجاد راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های کاربردی در دانشگاه‌ و شهرک‌های علمی تحقیقاتی در این ارتباط ضروری است.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای این قانون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این سهم سالانه نیم درصد اضافه شود تا در پایان برنامه پنجم به سه درصد برسیم که الان از این بخش عقب هستیم.

مقتدایی با بیان اینکه وظیفه پیگیری و نظارت این مسئله بر عهده ماست که مجدانه آن را دنبال می‌کنیم، تأکید کرد: کار علمی کردن به جان خریدن سختی را می‌طلبد، برخی از ما لازم است فشارهایی را در جامعه تحمل و سختی‌ها را به جان بخریم تا آینده روشنی را برای مردم کشور رقم بزنیم.

انتهای پیام/63008/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول