اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

هئیت ایرانی به سرپرستی وزیر نفت وارد اسلام‌آباد شد

خبرگزاری فارس: هیئت ایرانی به سرپرستی وزیر نفت، امروز، با پیامی ویژه از سوی رئیس‌جمهور وارد اسلام‌آباد شد.

هئیت ایرانی به سرپرستی وزیر نفت وارد اسلام‌آباد شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از نیوز اینترنشنال، یک هیئت 8 یا 9 نفره از مقامات ایرانی به سرپرستی رستم قاسمی وزیر نفت این کشور، امروز، سه‌شنبه وارد اسلام‌آباد شدند.

به گفته یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان، این هیئت حامل یک پیام ویژه از جانب رئیس‌جمهور ایران در مورد خط لوله انتقال گاز این کشور به پاکستان هستند.

بر اساس این گزارش، این هیئت، نظر مقامات عالی‌رتبه ایران در مورد پیش‌نویس توافقنامه ساخت بخش پاکستانی خط لوله صلح که میان شرکت تدبیر انرژی و شرکت ملی گاز پاکستان به امضا رسیده بود را به اسلام‌آباد منتقل خواهند کرد.

عاصم حسین، مشاور وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، با تایید حضور هیئت ایرانی در اسلام‌آباد، گفت: 2 طرف دوباره در مورد توافقنامه خرید گاز ایران به پاکستان مذاکره نخواهند کرد و تنها قرارداد تامین مالی ساخت این خط لوله را نهایی و برای احداث به شرکت تدبیر اعطا خواهند کرد.

در جریان مذاکرات 5 روزه 2 کشور، اسلام‌آباد خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی ایران شد اما وزیر نفت ایران این هفته اعلام کرد که ایران درخواست رسمی از سوی پاکستان در این مورد دریافت نکرده است.

در قرارداد منعقده میان 2 کشور، بندی وجود دارد که بر اساس آن، اگر اسلام‌آباد بتواند گازی با قیمت پایین‌تر از قیمت گاز وارداتی ایران از کشورهای دیگر تهیه کند درنتیجه تهران موظف است تا قیمت گاز خود را کاهش دهد.

یک مقام پاکستانی گفت: ما قراردادی با ترکمنستان به منظور واردات گاز از خط لوله «تاپی» داریم و قیمت این گاز در مقایسه با قیمت گاز وارداتی از ایران کمتر است. طرف ایرانی این درخواست را دریافت خواهد کرد و هفته آینده با پاسخ آن به پاکستان باز خواهد گشت.

حسین تاکید کرد: 2 طرف فقط در مورد پروژه ساخت خط لوله مذاکره خواهند کرد.

درحال حاضر، پاکستان با احداث این خط لوله توسط شرکت ایرانی تدبیر انرژی موافقت کرده‌است. این شرکت هر کیلومتر از این خط لوله را با هزینه 190 میلیون روپیه خواهد ساخت. روزانه 2 کیلومتر از این خط لوله ساخته خواهد شد.

پاکستان در ابتدا روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد خواهد کرد و این میزان بعدها به یک میلیارد فوت مکعب افزایش خواهد یافت.

ایران برای ساخت این خط لوله 500 میلیون دلار وام اختصاص داده است که پاکستان این مبلغ را با سود 3 درصد بازپرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول