اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازارهای گیلان در آستانه نوروز

برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در استان خبر داد.

برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حدود یک ماه دیگر به پایان سال جاری باقی‌مانده است و مردم از اکنون به دنبال خرید مایحتاج شب عید خود هستند و شلوغی بازارهای گیلان نشان می‌دهد که زندگی با وجود تمام سختی‌هایش جریان دارد و زنده است.

بر خلاف تصور بسیاری از افرادی که می‌خواهند با کاشتن تخم ناامیدی در دل‌های مردم آن ها را از زندگی دلسرد کنند، در بازارهای گیلان شور و نشاط خاصی حاکم است.

مردم گیلان از مدت‌ها قبل به استقبال نوروز سال 92 رفته‌اند و شلوغی بازارهای استان، این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

بازار میوه و تره‌بار خانم‌های کدبانو را به طرف خود می‌کشاند تا آن ها برای شب عید سبزی‌های مورد نیاز خود را تهیه کرده و برای پذیرایی از مهمانان آماده شوند.

بازار ماهی‌فروشان گیلان به ویژه در رشت نیز رونق خاصی دارد و قیمت ماهی اکنون بین 30 تا 55 هزار تومان عرضه می‌شود البته در برخی نقاط نیز با قیمت‌های 15، 20 و 25 هزار تومان نیز عرضه می‌شود که از نظر جثه کوچک‌تر از ماهی‌های درشت هستند.

بازار پوشاک و کفش و کیف و ... نیز بخش دیگری از بازار مصرف را به طرف خود کشانده است.

همه چیز نوید رسیدن بهار را می‌دهد و در گفت‌وگو با تعدادی از شهروندان، مردم از گرانی برخی اجناس مانند آجیل به ویژه پسته، پوشاک، میوه و ... به شدت گله‌مند هستند اما با وجود  این امر خریدهای مورد نظر خود را انجام می‌دهند.

در آستانه ایام پایانی سال و فرا رسیدن سال جدید میزان خرید مردم و تقاضای عمومی برای دریافت کالا افزایش یافته و فعالیت بازار رونق بیشتری یافته است.

هر ساله برنامه‌هایی توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای تسهیل تهیه کالا در بازار برای شهروندان و اطمینان از سهولت تامین مایحتاج عمومی توسط مردم به مرحله اجرا در می‌آید.

در گیلان نیز همگام با دیگر مناطق کشور برنامه‌هایی اجرا می‌شود که  «علی منتظری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان این برنامه‌ها را در پنج محور عنوان کرد.

*برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در گیلان

وی با اشاره به اجرای برنامه تنظیم بازار در آستانه عید نوروز اظهار کرد: با هدف سهولت تامین مایحتاج عمومی توسط مردم با قیمت‌های نسبتاً مناسب، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در مناطق مختلف گیلان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: در این نمایشگاه‌ها کالای پرمصرف ایام عید به ویژه محصولات غذایی، مرغ و گوشت، آجیل و خشکبار، مواد شوینده، پوشاک و کیف و کفش با قیمت‌هایی نسبتاً مناسب و با تخفیفی معادل 5 تا 15 درصد زیر قیمت‌های مشابه در بازار عرضه می‌شود.

علی منتظری درباره زمان برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا اذعان کرد: این نمایشگاه در رشت از تاریخ 16 تا 25 اسفند در محل نمایشگاه‌های دائمی واقع در سالن فرش گیلان برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها نیز با اعلام رؤسای اداره‌های صنعت، معدن و تجارت دایر می‌شود.

*برگزاری فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی

این مسئول از برپایی فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی استان خبر داد و افزود: در روزهای پایانی سال با هدف ترغیب شهروندان نسبت به خرید کالای پر مصرف این ایام با شرایط مناسب، جمعی از واحدهای صنفی اقدام به برپایی فروش فوق‌العاده و حراج‌های پایان سال می‌کنند.

وی ادامه داد: در این برنامه واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار و مواد غذایی با اعلام قبلی و نصب پرده و پلاکارد اقدام به برگزاری فروش فوق‌العاده می‌کنند.

به گفته منتظری، در این زمینه واحدهای مذکور کالای خود را با تخفیفی حداقل معادل 10 تا 15 درصد زیرقیمت بازار عرضه می‌کنند.

وی از مشارکت حداقل 500 واحد صنعتی استان در زمینه فروش فوق‌العاده خبر داد و گفت: از شهروندان درخواست می‌شود توجه کافی را به واقعی بودن حراج‌ها و فروش‌های فوق‌العاده مبذول دارند و فریب حراج‌های غیر واقعی را نخورند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان درباره بازرسی از واحدهای مذکور اذعان کرد: بازرسان این سازمان در حد امکان بر برگزاری فروش‌های فوق‌العاده نظارت می‌کنند و شهروندان نیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند مراتب را به ستادهای خبری این سازمان و مجامع امور صنفی اعلام کنند.

*توزیع 1200 تن سیب و پرتقال شب عید در گیلان

وی به توزیع میوه و مرکبات در استان اشاره کرد و یادآور شد: با هدف تامین آسان‌تر میوه و مرکبات شب عید برای شهروندان گیلان، مقدار 700 تن پرتقال و 500 تن سیب ذخیره‌سازی شده است.

منتظری اضافه کرد: این میزان میوه و مرکبات با قیمت‌های مصوب دولتی که متعاقباً اعلام شده و زیرقیمت بازار خواهد بود در مناطق مختلف استان در ایام پایانی سال با اعلام قبلی و اطلاع‌رسانی مناسب توزیع می‌شود.

به گفته وی، در سطح شهر رشت نیز در چندین میدان اصلی با نصب بنر و اطلاع‌رسانی مناسب توزیع میوه‌ها انجام می‌شود.

*اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز در گیلان

وی با اشاره به حضور بیش از یک‌هزار نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، مجامع امور صنفی و ناظران افتخاری در طرح نظارتی ویژه نوروز خاطرنشان کرد: این طرح به منظور نظارت بیشتر بر عرضه کالا و خدمات اساسی در ایام پایانی سال جاری و ایام آغازین سال جدید از تاریخ 15 اسفند تا 25 فروردین سال 92 در سراسر استان اجرا می شود.

منتظری اظهار کرد: در جریان این طرح از مراکز نگه‌داری و عرضه کالا از جمله سردخانه، انبار، میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی به ویژه واحدهای عرضه کننده محصولات پرمصرف این ایام بازرسی صورت می‌گیرد تا اطمینان لازم در زمینه نبود کمبود عرضه کالا و نیز سهولت تامین مایحتاج عمومی توسط مردم فراهم شود و با تخلفات احتمالی برخورد لازم صورت گیرد.

وی، از شهروندان گیلانی و مسافران نوروزی خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند گرانفروشی، کم‌فروشی، صادر نشدن فاکتور، عدم درج قیمت، اخفای کالا، عرضه خارج از شبکه و غیره مراتب را از طریق سامانه 124 ستاد خبری اداره‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر استان و نیز از طریق ستادهای خبری مجامع امور صنفی اعلام کنند.

*توزیع کالای اساسی مردم گیلان

این مسئول از توزیع کالای اساسی در راستای تنظیم بازار خبر داد و متذکر شد: با توجه به اینکه برخی کالاها از جمله مرغ، گوشت قرمز، برنج و ... از کالای اساسی و پرمصرف ایام منتهی به عید است، ذخائر کافی از این اقلام برای استان در نظر گرفته شده که در این ایام به صورت مناسبی توزیع می‌شود.

وی افزود: در این راستا، ‌هزار و 700 تن گوشت مرغ و 300 تن گوشت قرمز منجمد در استان ذخیره شده و آماده توزیع در سطح بازار به ویژه فروشگاه‌های بزرگ و نیز در صورت لزوم در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در استان است.

منتظری با بیان اینکه ذخائر کافی از کالای اساسی نظیر برنج، شکر و روغن در استان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این کالا در صورت کمبود عرضه در بازار و یا افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به منظور تنظیم بازار در استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/2300/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول