اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«بندر گوادر» پاکستان در اختیار چین/ شکست آمریکا در مقابله‌گری با توسعه نفوذ پکن

خبرگزاری فارس: پاکستان به‌طور رسمی کنترل عملیاتی و احداث زیرساخت‌ها در بندر گوادر را به چین واگذار کرد.

«بندر گوادر» پاکستان در اختیار چین/ شکست آمریکا در مقابله‌گری با توسعه نفوذ پکن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، مراسم امضای قرارداد این طرح با حضور «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان، «لیو جیان» سفیر چین در اسلام‌آباد و جمعی از مقامات 2 کشور در کاخ ریاست جمهوری پاکستان برگزار شد.

به گفته «فرحت‌الله بابر» سخنگوی زرداری، با امضای این توافقنامه مدیریت این بندر از شرکت سنگاپوری گرفته شده و به شرکت کنترل بنادر چین واگذار شد.

زرداری در این جلسه، این قرارداد را نقطه عطفی در روابط چین و پاکستان دانست و آن را زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم ایالت «بلوچستان» عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بندر استراتژیک گوادر قطب تجاری منطقه به شمار می‌رود، تصریح کرد که این بندر کشورهای آسیای مرکزی را به یکدیگر نزدیک کرده و چشم‌انداز جدیدی در روابط پکن- اسلام‌آباد به وجود خواهد آورد.

رئیس‌جمهور پاکستان افزود: ایجاد یک کوریدور تجاری که استان «سین چیانگ» چین را از طریق بندر گوادر به خاورمیانه متصل می‌کند، آینده‌ای درخشان را پیش روز ما ترسیم می‌کند.

وی تصریح کرد که تفویض اختیار این بندر به چین می‌تواند روند ورود نفت خام به چین از طریق کشورهای خلیج فارس را تسهیل کند.

این اقدام پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که طی روزهای گذشته رفت‌وآمد مقامات جمهوری اسلامی ایران به پاکستان این موضوع را روشن ساخته که در آینده‌ای نزدیک کار اجرایی خط لوله گاز «صلح» در خاک پاکستان از سر گرفته خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران حوزه شبه‌قاره بر این اعتقادند که سپردن بندر گوادر به چین و همچنین از سرگیری تکمیل خط لوله صلح در خاک پاکستان در واقع نشان‌دهنده عقب‌نشینی واشنگتن از مواضع خود در این کشور است.

آمریکا طی سال‌های اخیر همواره اسلام‌آباد را برای عدم امضای قرارداد در این 2 پروژه مهم با کشورهای چین و ایران تحت فشار قرار داده است اما شواهد موضوع نشان از موضع انفعالی آمریکا در قبال تهران و پکن دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول