اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نادعلیان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

واردات خاک رنگی به جزیره هرمز/ تکذیب مشارکت در ایجاد فرش‌های خاکی

خبرگزاری فارس: هنرمند مطرح محیطی کشور وضعیت منابع برخی از طیف‌ رنگ‌های خاک موجود در هرمز را «بحرانی و در خطر» ذکر و مشارکت خود را در ایجاد پروژه‌های «فرش خاکی» تکذیب کرد.

واردات خاک رنگی به جزیره هرمز/ تکذیب مشارکت در ایجاد فرش‌های خاکی

احمد نادعلیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون یادداشت منتشره انتقادی وی از نحوه و روند ایجاد فرش خاکی هرمز، اظهار داشت: هر چند که کار با خاک‌های رنگی را به هنرمندان در این منطقه یاد داده‌ام اما گویا تکذیب می‌کنم که تاکنون در اجرای آثاری که در ساحل هرمز با نام فرش خاکی رونمایی شده است، مشارکت نداشته‌ام.‌

وی با بیان اینکه تنها در مقطعی در ایجاد طرح سیمرغ در ساحل این جزیره به وسیله خاک‌های رنگی و آن هم در ابعاد کوچک به نحوی مشارکت داشته است، افزود: در آن زمان نیز به مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد استان گفتم که صلاح نیست استفاده از خاک رنگی جزیره به این شیوه و در حجم گسترده‌تر تداوم یابد.

این هنرمند محیطی، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «اگر واقعا دغدغه‌مند بوده است چرا قبل از اجرای فرش خاکی اخیر انتقادات خود را رسانه‌ای و یا مطرح نکرده‌ است»، گفت: در حقیقت سخنان و دغدغه‌هایم را به شیوه‌ای دوستانه یک تا دو بار به مدیر اجرایی پروژه اخیر گفته بودم اما گویا که وی نتوانسته است دست‌اندرکاران این اثر را برای توقف ادامه کار قانع کند.

وی افزود: صحبت‌ها در این راستا مربوط به یک ماه قبل از اجرای پروژه و یک هفته قبل از انجام خاکبرداری از سطح جزیره برای اثر یاد شده است.

نادعلیان با بیان اینکه فعالان زیست محیطی به شدت با این نوع خاکبرداری از هرمز مخالفند، افزود: دو سال است که در این باب سکوت کرده‌ام که شاید این تجمع خسته شود و دست از روال در پیش گرفته بردارد، اما گویا این پروژه و اثر ایجاد شده که دور چهارم خود را پشت سر گذاشت به دهان برخی‌ها مزه‌ کرده است که این امر به وارد آمدن آسیب جدی به جزیره منتهی می‌شود.

وی افزود: می‌توان گفت که این اثر حتی وجه هنری خود را از دست داده است، چرا که زمانی مبحث رکورد زدن و حمایت‌های وسیع و افزایش ابعاد طی دوره‌های جدید مطرح می‌شود، عوارض مستقیم به محیط بکر جزیره بر می‌گردد.

این هنرمند محیطی مجدد تاکید کرد که هیچ گاه از این پروژه‌ها حمایتی نداشته و افزود: اگر دغدغه برخی‌ها کشاندن گردشگران به جزیره هرمز است، باید بگویم که در حال حاضر گردشگری جزیره با محدودیت‌های مختلف و متعددی روبرو است، و باید پرسید که چه اتفاقی می‌افتد که در یک روز تمامی سدها برداشته می‌شود و مسئولان استانی و شهرستانی چشم خود را بر روی تمامی مسائل و موارد می‌بندند تا از این پروژه نهایت بهره‌برداری رسانه‌ای را ببرند.

وی ادامه داد: اگر مجوزها و امتیازهایی که در روز بهره‌برداری از فرش در باب نحوه ورود مردم به جزیره داده شده است، به هر هنرمند و یا فعال گردشگری داده شود، مطمئن می‌توان چندین برابر از بازدید کنندگان در ساحل هرمز (در روز بهره‌برداری از فرش) را به این جزیره کشاند و با ادامه این روند در تمامی ایام سال گردشگری را بدون آسیب رساندن به محیط و طبیعت جزیره رونق داد.

نادعلیان همچنین در پاسخ به سئوالی که وی نیز در حال حاضر با خاک‌های رنگی کار می‌کند، افزود: در حال حاضر تنها استفاده‌ من از خاک رنگی برای آموزش نقاشی و اشتغال زنان تحت پوشش کمیته امداد در حجمی کم است که به عنوان نمونه قاب‌ها و آثاری در ابعاد کوچک ساخته می‌شود که شاید در این آثار یک قاشق هم خاک به کار برده نمی‌شود.

وی افزود: این در حالی است که خاک به رنگ «اخرا» با وجود اینکه در جزیره به صورت طبیعی وجود داشته و به نوعی از بین رفته، را از بیرون جزیره خریداری و برای مباحث اشتغال‌زا وارد می‌کنیم و به خود اجازه برداشت از این نوع رنگ را در سطح جزیره نمی‌دهیم.

به گفته نادعلیان، رنگ‌های صورتی، آبی و زرد اکلیلی در جزیره نایاب و در معرض خطر است، که نمونه سوم را نیز از مس سرچشمه خریداری می‌کنیم.

این هنرمند محیطی در ادامه با بیان اینکه نباید از نظرات و ابراز دغدغه‌ها، اینطور برداشت شود که نزاعی در کار است، اظهار امیدواری کرد با تغییر نوع نگاه‌ها به منابع منحصربه‌فرد هرمز، زمینه پایداری منابع خاک رنگی رقم زده شود.

انتهای پیام/88001/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول