اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی:

آزادی بیان یک حق ثانویه است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به اینکه آزادی بیان یک حق ثانویه است به همین دلیل بی قید و شرط نیست.

آزادی بیان یک حق ثانویه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی امروز در نشست گفت و گوی دینی با رهبران کلیسای کاتولیک اتریش که با عنوان «آزادی بیان در عرصه‌های دین، اخلاق و حقوق» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به آزادی بیان در اسلام و از دیدگاه حقوق اسلامی گفت: ما در حقوق اسلامی با دو نوع آزادی بیان روبه‌رو هستیم، نوع نخست مبنای فلسفی داشته و نوع دوم دارای مبنای اجتماعی است.

وی بیان کرد: در نگاه فلسفی نسبت به مقوله آزادی بیان مبنای اصلی بر پایه فکر کردن و اندیشیدن است و در نگاه اجتماعی به مقوله آزادی بیان مبنای اصلی بر تعامل داشتن و آزادی برای زیستن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق ثانویه یاد کرد و بیان داشت: آزادی بیان با وجود اینکه یک فعالیت شخصی قلمداد می‌شود ولی دارای شروطی بوده و مسائل مختلفی به آن وابسته هستند.

سروش محلاتی با اشاره به مقوله تعامل و ارتباط در زندگی اجتماعی انسان‌ها خاطرنشان کرد: این تعامل نیازمند برقراری ارتباط است و یکی از نمونه‌های این ارتباط را می‌توان در امر به معروف و نهی از منکر دید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آزادی بیان یک حق ثانویه است به همین دلیل بی قید و شرط نیست ولی قید و شرط‌های مربوط به آن چیزی نیست که از بیرون تحمیل شود بلکه برگرفته از همان حقوق اولیه خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی با تاکید بر اینکه اصل در اسلام بر مبنای آزادی است،‌ اظهار کرد: آزادی نیازی به اثبات کردن ندارد و این محدودیت است که باید آن را اثبات کرد.

انتهای پیام/2258‌/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول